کد خبر: ۱۵۵۵۲۵۹
تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۱:۴۴
اول تير؛ سالروز تأسيس سازمان تبليغات اسلامی
«مسأله تبليغات يك امر مهمی است كه میشود گفت كه در دنيا در رأس همه امور قرار گرفته است و میتوان گفت كه دنيا بر دوش تبليغات است... بايد با تبليغات صحيح، اسلام را آن گونه كه هست به دنيا معرفی كند.» (امام خمينی (ره))
به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، تبليغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصويری است كه به منظور نفوذ و تاثير گذاری در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازماندهی می شود و برای جهت بخشيدن به آنان در راستای هدف ومقصدی مشخص، هويت پيدا می كند. تبليغات در بينش و فرهنگ اسلامی از جايگاه رفيع و ويژهای برخوردار است.
بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبليغات اسلامی در اول تيرماه 1360 به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد.
اين نهاد انقلابی در سير تكاملی خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خمينی (ره) به سازمان تبليغات اسلامی تغيير نام يافت و آيتالله جنتی از سوی ايشان به رياست اين سازمان برگزيده شد.
تصويب وظايف اساسی سازمان تبليغات اسلامی
پس از ارتحال امام (ره) و پايان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعاليتهای فرهنگی و تبليغی دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامی در ديدار با مبلغان، مسئولان و كارگزاران فرهنگی كشور برای تبليغ و استفاده از راه های نوين تبليغ تأكيد ورزيدند تا آن كه درتاريخ 11/4/71 مقام معظم رهبری هيأت امنای سازمان تبليغات اسلامی را تعيين و آيتالله جنتی را به رياست هيأت امنا انتخاب فرمودند و در تاريخ 8/4/71 حجتالاسلام و المسلمين محمدی عراقی را به عنوان رئيس سازمان منصوب كردند.
از اقدامات اوليه هيأت امنا، تصويب وظايف اساسی سازمان بود كه توسط مقام معظم رهبری در تاريخ 26/12/1371 به سازمان تبليغات اسلامی ابلاغ شد. وظايف سازمان در 21 مورد به شرح زير تدوين شده است:
1- سياستگذاری، برنامهريزی، هدايت، سازماندهی، پشتيبانی و نظارت بر تبليغات دينی مردمی.
2- زمينهسازی برای سازمان يافتن نيروهای مؤمن و پيدايش تشكلهای لازم و برنامهريزی و هماهنگی به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمنهای اسلامی و جمعيتهای مشابه و نظارت بر فعاليت آنها در جهت ارتقاء كيفيت حضور نيروهای حزبالله در صحنههای فرهنگی و اجتماعی.
3- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راههای ممكن با تأكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همكاری مراجع و نهادهای ذيربط.
4- تحقيق و بررسی در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسايی و تحليل ترفندهای تبليغی عليه اسلام و انقلاب اسلامی، با هماهنگی ساير دستگاههای ذيربط و ارائه سياستهای لازم در جهت خنثیسازی آنها و تنوير افكار عمومی.
5- انجام مطالعات راهبردی و بررسیهای كاربردی در زمينه نيازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و طراحی برنامهها و شيوههای تبليغی نوين و اصلاح و احيای روشهای سنتی در تبليغات اسلامی.
6- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبيين مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم به ويژه در زمينه نظام تربيتی، مبانی سياسی، اقتصادی، فرهنگی حكومت اسلامی وحمايت از پژوهشگران متعهد.
7- تلاش در جهت هدايت افكار عمومی با استفاده از رسانه های همگانی و فعاليت مستقيم رسانه ای در صورت لزوم.
8- شناسايی، معرفی آثار نمونه فرهنگی، هنری افراد و شبكه های تبليغی- مردمی ِ جامعه اسلامی، تهيه، عرضه فراوردهها و آثار نمونهی فرهنگی - هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد ، انقلابی و حمايت از آنان.
9- برنامهريزی، زمينهسازی و انجام اقدامات لازم برای هر چه فعالتر شدن افراد تأثيرگذار، مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهای بيگانه.
10- برنامه ريزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دينی در داخل و خارج از كشور با مشاركت كليه نهادهای مردمی و دولتی.
11- همكاری با وزارتخانهها، دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی، به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محيط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.
12- تأسيس و اداره مؤسسات آموزشی و مراكز دانشگاهی در جهت تربيت مبلغان كارامد، هنرمندان متعهد و مربيان دينی.
13- تأسيس مراكز اطلاعرسانی تخصصی، تبليغی و دينی .
14- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ويژه مناطق محروم با همكاری روحانيت و مردم.
15- سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی به خارج از كشور با همكاری مراجع ذيربط.
16- هدايت و حمايت انجمنهای اسلامی و تشكلهای اسلامی- مردمی خارج از كشور و نظارت بر آنها.
17- برنامهريزی فرهنگی و تبليغی جهت ايرانيان و علاقهمندان فرهنگ فارسی در خارج از كشور ضمن تأكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاری و هماهنگی مراجع ذيربط.
18- برگزاری كنفرانسها، جشنوارهها و نمايشگاههای بينالمللی مردمی در داخل و خارج از كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامی و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكههای تبليغی- مردمی در كنفرانسها، نمايشگاهها و جشنوارههای فرهنگی.
19- انجام همكاریهای فرهنگی - تبليغی با مراكز اسلامی و فرهنگی داخل كشور و مراكز اسلامی و فرهنگی خارج از كشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تأمين ارتباط افراد و مراكز اسلامی و فرهنگی- مردمی داخل كشور با ساير ملل و ايجاد زمينههای فرهنگی برای تأليف قلوب آنان با هماهنگی سايرمراجع ذيربط.
20- نظارت بر ترجمه متون دينی و تعيين ضوابط و مقررات مربوطه به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت استفاده در خارج از كشور.
21- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليتهای قرآنی از طريق تربيت مربی، تدوين جزوات آموزشی و همكاری با وزارتخانههای زيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.
منبع: پايگاه اطلاعرسانی سازمان تبليغات اسلامی با همكاری حجتالسلاموالمسلمين سيد «محمد فخری» رييس اداره تبليغات اسلامی استان آذربايجانغربی.