کد خبر: ۱۹۲۶۴۵۳
تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
امر به معروف همراه با خشونت نتيجه معكوس دارد
گروه انديشه و علم: بعضی افراد برای انجام امر به معروف و نهی از منكر از راه خشونت وارد میشوند و از الفاظ زشت و زننده استفاده میكنند كه اين نوع امر به معروف نه تنها اثر خوبی ندارد، بلكه گاهی نتيجه معكوس هم میدهد.
حجتالاسلام و المسلمين «عيسی كيانی»، روحانی معلم عقيدتی سياسی مركز آموزشی شهيد اشرف گنجوی كرمان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، در رابطه با ترك فريضه امر به معروف و نهی از منكر گفت: ترك دو فريضه امر به معروف و نهی از منكر، موجب نزول عذاب و كيفرهای سخت الهی شده و مانع اجابت دعاها و موجب تسلط اشرار بر امت اسلامی، طمع، استعمار و استشار دشمنان نسبت به مسلمانان میشود و باعث میشود كه نيكیها و بدیها، نيك به شمار آيد.
وی افزود: البته نبايد در انجام اين فريضه الهی و دعوت به سوی حق و مبارزه با فساد، دلسوزی، حسن نيت و پاكی هدف را فراموش كرد و جز در موارد ضرورت از راههای مسالمتآميز وارد شد، نبايد اين وظيفه را مساوی با خشونت نگاه كرد.
حجتالاسلام كيانی تصريح كرد: ولی متأسفانه بعضی افراد به هنگام انجام اين وظيفه، در غير مورد ضرورت از راه خشونتآميز وارد میشوند و گاهی متوسل به الفاظ زشت و زننده میشوند كه میبينيم كه اين نوع امر به معروف نه تنها اثر خوبی از خود نمیگذارد، بلكه گاهی نتيجه معكوس هم میدهد در حاليكه روش پيامبر(ص) و سيره ائمه هدی(ع) نشان میدهد كه آنها به هنگام اجرای دين دو فريضه آن را با نهايت لطف و محبت میآميختند، به همين دليل سرسختترين افراد به زودی در برابر آنها تسليم میشدند.
روحانی و معلم عقيدتی ـ سياسی مركز آموزشی شهيد اشرف گنجويی كرمان بيان كرد: برای امر به معروف و نهی از منكر مراتبی است و جايز نيست با حاصل شدن مقصود از مرتبه پايين به مراتب ديگر عمل شود.
وی افزود: مرحله اول اينكه با شخص معصيت كار طوری رفتار شود كه برای ارتكاب او به معصيت اين برخورد با او شده است، مثل اينكه از او روی برگرداند و يا با چهره عبوس با او ملاقات كند يا ترك مراوده با او و از او اعراض كند، در اشاره به همين مرحله از امر به معروف و نهی از منكر است كه امير المومنين(ع) فرمود، رسول خدا ما را فرمان داد تا با صورتهای در هم كشيده و عبوس با گنهكاران روبرو نشويم.
حجتالاسلام كيانی بيان كرد: مرتبه دوم اينكه امر و نهی به زبان است گاه برای وادار كردن به انجام وظيفه و بازداشتن از انجام منكرات تنها اظهار نفرت و ناخشنودی كافی نيست، بلكه در اينجا بايد از نعمت زبان و بيان استفاده كرد مانند حضرت زهرا( س) كه مقابل منكر بزرگ غصب خلافت به ايراد چندين سخنرانی پرداخت و در خطبههای ماندگار خويش برای هميشه در تاريخ چهره غاصبان خلافت را رسوا كرد.
روحانی معلم عقيدتی ـ سياسی مركز آموزشی شهيد اشرف گنجويی كرمان اظهار كرد: مرتبه سوم، توسل به زور و جبر است اگر بداند يا اطمينان كند كه ترك مكر نمی كند يا واجب را به جا نمی آورد مگر با اعمال زور و جبر، واجب است زور و جبر همانگونه كه حضرت زينب و امام حسين(ع) در واقعه عاشورا انجام دادند ابتدا از بيعت با يزيد خودداری كردند و وقتی ديدند اثر ندارد با سخنرانی هايی كه روز عاشورا داشتند پيروان يزيد را امر به معروف و نهی از منكر كردند باز هم اثر نكرد آنگاه به جنگ با آنها پرداختند تا جايی كه جان خود و عزيزانشان را هم در راه خدا در طبق اخلاص نهادند و اين رسالت عظيم را در ادامه به عهده خواهرشان حضرت زينب(س) قرار دادند.
حجتالاسلام كيانی در پايان خاطرنشان كرد: در عصر ما نيز، امام خمينی(ره) با عمل به اين فريضه الهی توانستند قلوب مردم را بيدار كنند و انقلاب اسلامی ايران را با اين عظمت و شكوهی كه میبينيم به پيروزی رسانده و طاغوت زمان را درهم شكنند ايشان ابتدا در اين راه از مرحله اول يعنی امر به معروف و نهی از منكر استفاده كردند و وقتی ديدند اثر ندارد از قوای مردمی كمك گرفته و آن را به عنوان جهاد داخلی بر مردم فرض كردند يعنی مقابله با زور و ظلم.