کد خبر: ۲۲۸۷۸۱۲
تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
برنامه نقد فيلم با موضوع آخرالزمان در دانشگاه گيلان برگزار شد
گروه فرهنگ و هنر: برنامه نقد فيلم با موضوع آخرالزمان توسط نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری دانشگاه گيلان با حضور حجتالاسلام والمسلمين خاكزاد از منتقدين صاحبنظر در اين امر، 18 اسفندماه، در سالن استاد معين دانشكده تربيت بدنی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه گيلان حجتالاسلام والمسلمين خاكزاد پس از پخش قسمتهايی از فيلمهای برتر سينمای هاليوود در اين برنامه گفت: دومين منبع تجاری امريكا را صنعت سينما تشكيل داده است و عموما رسانه برای انتقال پيام خود نيازی به فرياد زدن ندارد و حتی در سكوت و با پخش تصاوير نيز میتواند به هدفش دست يابد.
وی افزود: آخرالزمان فصل پايانی و نتيجهگيری عالم است و نقطه پايان دنيا نيست.
وی مواجهات آخرالزمانی در سينما و رسانههای تصويری را به 5 دسته آخرالزمان طبيعی، آخرالزمان تكنولوژيك، آخرالزمان علمی تخيلی، آخرالزمان اسطورهای و آخرالزمان دينی تقسيم كرد و گفت: در تمامی اين تقسيمبندیها، دو دسته شرور و منجی وجود دارند كه با توجه به پشتوانه دينی و اعتقادی افراد و كشورهای هدف ساخته شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمين خاكزاد تصريح كرد: در فيلمهايی سينمايی همچون گودزيلا، آخرالزمان طبيعی فصلی است كه در آن عالم با طبيعت مقابله و طبيعت، شرايط آخرالزمانی را برای بشر فراهم میكند.
وی با اشاره به فيلمهايی مانند ماتريكس و ترميناتور گفت: در اين فيلمها كه نمايانگر مواجهات آخرالزمان تكنولوژيك هستند، بشر امكان نابودی خودش را به وسيله ساخته خودش يعنی تكنولوژی ايجاد میكند.
وی افزود: در آخرالزمان علمی ـ تخيلی نيز شرور از عالم غير و ماورا میآيد از جايی كه در دسترس بشر نيست و بشر لاجرم دچار آن میشود همچون جنگ ستارگان، آگاهی و بيگانه كه در آنها منجی در قالب نماد يك امريكايی ظاهر میشود.
حجتالاسلام خاكزاد گفت: در فيلمهای آخرالزمان اسطورهای، نيروهای شرور از اعماق تاريخ میآيند و شرايط سختی را برای انسان مدرن ايجاد میكنند كه برای مقابله با شر، نيازمند طلسم نيروی اسطورهای میشوند كه اين نوع آخرالزمانی را در فيلمهايی همچون نارنيا و ارباب حلقهها میبينيم.
وی در پايان خاطرنشان كرد: در فيلمهايی چون جنگير و طالع نحس فيلمهای آخرالزمان دينی را میتوان رقابت ميان اديان يا ميان انسانهای متدين و غيردينی و در كل ميان خير و شر دانست. لذا بايد با توجه به اين دستهبندیها، فيلمهايی را كه در پس ظاهر آنها، نقشهها و دامهای پليدی نهفته است را شناسايی كرد.