نهادهای فرهنگی جهت ترويج الگوهای قرآنی گام‌ اساسی بردارند
محمدهادی يدالله‌پور، معاون فرهنگی نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشكی بابل در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه مازندران، نمايندگی ساری گفت: قرآن كتاب هدايت است و هيچ باطل و گزافه‌ و مبالغه‌ای در آن راه ندارد و همه از سوی خداوند حكيم نازل شده است.
وی با بيان اينكه، قرآن برای ارشاد مردم از روش معرفی الگو نيز بهره برده است، افزود: قرآن كريم به بيان الگوی مثبت پرداخته كه بايد آنها را سرلوحه زندگی قرار داد و نيز به الگوهای منفی پرداخته كه بايد از آنها اجتناب كرد.
يدالله‌پور تصريح كرد: برای پاسخ به نياز جامعه به الگوی سازنده و واقعی نیازمندیم تا از رخنه الگوهای كاذب غربی كه روح و قلب جوانان ما را هدف قرار داده‌اند جلوگیری شود و در این راستا نهادهای فرهنگی از جمله رسانه ملی در ترويج اين الگو و شخصيت قرآنی گام‌های اساسی بردارند.
وی افزود: رسانه بايد به بيان شخصيت‌های قرآنی مثبت و منفی از مردان و زنان و بيان شناسه‌های مختلف زندگی آنان در راستای معرفی آنها گام بردارد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه، انسان به الگوهای عينی نيازمند است تا راهنمایش در زندگی باشد، اظهار كرد: داستان‌های قرآن، به‌ويژه بخش‌های مربوط به پيامبران، تنها به‌منظور خواندن حكايت‌های شنيدنی و پندآموز نيست بلكه واقعيت تاريخی است كه بر قابليت الگو بودن قهرمانان اصلی اين داستان‌ها می‌افزايد.
وی افزود: برای نمونه در آيه 14 سوره مباركه عنكبوت حضرت نوح(ع) در پايداری و مقاومت و در آيه 52 سوره مباركه انبيا حضرت ابراهيم(ع) به‌عنوان الگويی در توحيد و بت‌پرستی و در آيه چهارم سوره مباركه قلم حضرت محمد(ص) در مكارم اخلاقی به‌عنوان اسوه معرفی شده است.
یدالله‌پور خاطرنشان کرد: قرآن كريم برای بهره‏برداری از شيوه الگوسازی بسيار غنی است به‌‏ويژه آنكه اغلب الگوهای قرآن ‏كه در قالب‏ داستان آمده‏اند،جوان و تأثيرگذارند. قرآن كريم از داستان در جهت تربيت اخلاقی انسان‏ها، بيش از 122 مورد استفاده‏ كرده است.
وی افزود: در داستان‏های قرآنی، علاوه‏ بر تحريك عواطف، پرورش تعقل و خردمندی نيز وجود دارد قصص قرآن، روابط اخلاقی و تربيتی ميان انسان‏ها به ‏وضوح ترسيم‏ می‏كند و در نهايت اين فضائل اخلاقی است كه بر پستی‏ها و فرومايگی‏ها چيره می‏گردند.