عبدالحسین خسروپناه تاکید کرد:
تحقق حیات طیبه؛ هدف راهبردی توسعه قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی شب گذشته 10 آذر در نشست علمی مبانی پیشرفت و فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن گفت: مبانی، زیرساخت‎های هر بحثی است و پیشرفت اسلامی نیز عبارت از تغییر تدریجی تکاملی پایدار مبتنی بر حکمت اسلامی است.
وی افزود: زیرساخت پیشرفت، حکمت اسلامی است و مبانی آن را نیز باید از حکمت اسلامی بگیریم که حکمت اسلامی نیز از خود قرآن به دست می‎آید.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما نمی‎توانیم از پیشرفت سیاسی صحبت کنیم، ولی پیشرفت اقتصادی و فرهنگی در آن نباشد که خود نشان دهنده عدم استمرار و جامعیت آن است.
وی گفت: خداوند بیان می‎کند که صاحبان عقل خالص این حقیقت و حکمت را می‎یابند؛ این حکمت حقایقی از سنخ هست‎ها و نیست‎ها و باید و نبایدهایی است که منشا آن عقل سلیم است.
خسروپناه عنوان کرد: حکمت صرفا یک سری مسایل انتزاعی نظری محض نیست، بلکه در آن جنبه‎های کاربردی و راهبردی نیز وجود دارد و این حکمت دارای یک کاربست عملی است.
وی گفت: این حکمتی که الگوی پیشرفت ما را از قرآن ترسیم می‎کند، باید به مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناختی، انسان‌شناسی و روش‌شناختی تقسیم کرد و هر مدل و الگویی از توسعه ناظر به یک هدفی است که باید در ابتدا آن را مشخص کنیم.
رسیدن به حیات طیبه؛ هدف اصلی توسعه در اسلام

وی افزود: هدفی که قرآن برای ما مشخص کرده است اولا سعادت است ولی هدف کاربردی‌تر در این دنیا، حیات طیبه است.
خسروپناه عنوان کرد: مبنای معر‌فت‌شناختی الگوی پیشرفت مدرن، گوهر مدرنیته و اصالت فاعل شناسای انسانی است که در اینجا دو گروه تجربه گرایان و عقل گرایان بر این اساس در غرب سر برآوردند و این دو گروه گاهی عقل را مبنای شناخت می‎دانند و برخی تجربه را مطرح می‌کنند.
وی گفت: قرآن هم عقل و هم تجربه را به عنوان مبنای معرفت شناختی نام می‎برد ولی در کنار آنها از وحی نیز نمی‎گذرد؛ یعنی آنچه که مرتبط با هدایت است از سوی قرآن بیان شده است ولی در مدل توسعه غربی و حتی سوسیالیستی شمال وغرب و مرکز اروپا این مدل توسعه صرفا توسعه در حوزه مادی است.
تفکر غرب بر مبنای تفکر نیچه استوار است

وی گفت: تفکر غربی شالوده‎ای از حوزه تفکر نیچه است نه اینکه بگویند خدا وجود ندارد، بلکه بیان می‎کنند که خداوند مرده است و نظارت و کاربردی در دنیای مدرن ندارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: از منظر اسلام در دنیا هرچیزی هم ملکی است و هم دارای وجه ملکوتی است؛ مثل صله رحم که رفتاری ملکی است که دارای اثر ملکوتی مانند طول عمر است.

وی تاکید کرد: در حقیقت مبنای هستی‌شناسی ما در اسلام ایمان و هدف اصلی توسعه رسیدن به حیات طیبه در دنیا و سعادت در عقبی است.