به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مرتضی گودرزی دیباج در مراسم افتتاحیه هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی که شامگاه گذشته، 10 آذرماه، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی با تشکر از همه دستاندرکاران برگزاری این سوگواره گفت: خوشبختانه این سوگواره پس از وقفه یکساله، در سال جاری از سرگرفته شد و از این پس سالانه برگزار خواهد شد.
وی گفت: با وجود آنکه در این دوره از سوگواره شاهد حضور پیشکسوتان عرصه تجسمی در کنار جوانان علاقهمند و هنرمند بودیم اما نکتهای وجود دارد که به عنوان یک معلم و عضو کوچکی از این خانواده بزرگ، جا دارد در این مراسم به آن اشاره کنم و آن اینکه هنرمندان تجسمیکار باید برای این رویداد به نسبت رویدادهای دیگر فرهنگی و هنری که ماهیت جشنوارهای دارد و بحث رقابت و تصاحب جایزه در آن مطرح است، تفاوتی قائل شوند و آن را به چشم یک عرصه زودگذر نگاه نکنند.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: پرسش من از دوستان هنرمندم که در این رویداد هنری شرکت کرده و در طول سال در بسیاری دیگر از جشنواره و عرصههای رقابتی هنری نیز شرکت میکنند، این است که آیا نسبت به ماهیت این سوگواره و اینکه چه رسالت و هدفی را دنبال میکند اندیشه کردهاند و یا نه برایشان فرقی نمیکند که ممکن است این سوگواره تفاوت نسبت به دیگر حوزههای فرهنگی و هنری داشته باشد.
هنر دینی، هنری متعهد و مسئول در برابر همه مسائل مربوط به جوامع بشری است
گودرزی دیباج تصریح کرد: نقل است که هنرمندان در اعصار گذشته وقتی قصد خلق اثری هنری در حوزه دین و مذهب را میکردند، وضو ساز کرده و برای تهنشین شدن هنر قدسی و الهی در وجود خود که بعد به خلاقیت هنری منجر میشود، دو رکعت نماز میخواندند و طرح یک سؤال که آیا نگرش ما به هنر متعهد دینی در این عصر و زمان نیز دیدگاهی چنین ارزشی است یا خیر؟
وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از هنر عاشورایی میشود، اغلب ذهنیت هنرمندان به این موضوع سوق مییابد که باید در مورد واقعه کربلا و نمادهای هنری آن دست به خلق اثر هنری بزنند، گفت: این مسئله در نهایت منتج به پرداختن به برخی کلیشههای رایج در زمینه هنر عاشورایی میشود که باید بگویم اگر هنرمندان تنها به هنر عاشورا نگاهی در مورد روایت یک واقعه که چیزی در حدود چند ساعت به وقوع پیوسته است متمرکز شود، جفای بزرگی در حق امامحسین(ع) و فرهنگ سرخ عاشورا کردهاند.
هنر عاشورایی نباید تنها به تصویرکردن علم و کتل و پرچم خلاصه شود
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: تصویر کردن علم و کتل، پرچمهای عاشورایی و نماد پنجه در اغلب آثار تجسمی مربوط به هنر عاشورا چیز بدی نیست اما این رویه به مرور، تکراری و جزئی از صور هنری میشود که نخنما بوده و دیگر هیچ جنبه کاربردی برای مخاطب امروز و شرایط حال حاضر زندگی او ندارد.
وی هنر دینی را هنری متعهد خواند و گفت: هنرمندی هم که خود را مکلف به خلق آثار هنری با مضامین دینی میکند، باید نسبت به پیرامون خود و اینکه قرار است با خلق اثر هنری تأثیر شگرف بر روی ناهنجاریها و ناملایمات جامعه خود بگذارد، متعهد باشد؛ آخر چگونه میشود دم از هنر عاشورایی که پیامی ارزشی برای همه اعصار و در همه روزگار و همه مکانها دارد زد اما بیتفاوت نسبت به وقایع جاری پیرامون خود بود؟
سوء استفاده از مظاهر مدرنیسم متأسفانه بنیانهای دینی و ارزشی ما را متزلزل کرده است
گودرزی دیباج تأکید کرد: مظاهر مدرنیسم و وسایلی که به هر حال وارد زندگی مردم شده است و هدف از آن سهولت در روند جاری زندگی است، متأسفانه با نگرشی بد و غیراصولی تبدیل به معضلی در جامعه ما شده است که آرامآرام بنیانهای دینی و ارزشی ما را از هم میپاشد، ارتباطات انسانی را به حداقل خود رسانده است و وضعیت به گونهای شده که هر کس سر در لاک خود داشته و نسبت به مشکلات و ناملایمات جامعه خود واکنشی نشان نمیدهد، این بیتفاوتی را نمیتواند برتافت چرا که عاشورا پیامی غیر از این برای ابنای بشر در تمام اعصار دارد و آن اینکه در باید در برابر ظلم و جور ایستادگی کرد و آنچه که موجب میشود که به خودباختگی فرهنگی و ارزشی برسیم دوری کرد.
وی با تأکید بر این نکته که نیازمند تغییر نگرش در حوزه فرهنگ و هنری و انطباق آن با هنری متعهد برآمده از تفکر دینی و اعتقادی هستیم، گفت: هنر عاشورایی باید در تحولات فرهنگی زندگی امروز ما نقش بازی کند و متجلی شود و هنرمندان عرصه تجسمی که متأسفانه سطح مطالعاتی آنها بسیار کم شده است باید با مطالعه و پژوهش به تبیین مصادیق عاشورا و بیان مظاهر امروزی آن در زندگی مردم بپردازند.
در عالم رسانه همه اخبار چه پراهمیت و چه بیاهمیت یکسانسازی میشوند
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اقتضای رسانه یکسانسازی همه اتفاقاتی است که این روزها در گوشه گوشه جهان اتفاق میافتد، در یک بسته خبری شاهد هستیم که مثلاً خبر مربوط به ورزش فوتبال اطلاعرسانی میشود و بلافاصله خبر از جنایات گروههای تروریستی تکفیری داده می شود که نتیجه طبیعی آن این است که در نگاه مخاطب هیچ حساسیتی برنمیانگیزد اما این هنرمند است که باید با نگرش ژرف این دو را از یکدیگر تمییز داده و نسبت به جنایتی که مثلاً گروه تروریستی داعش در حال ارتکاب به آن است بیتفاوت نبوده و در آثار هنری که خلق میشود به این نکته توجه کنند که به نظر من این عین هنر عاشورایی است.
وی گفت: هجمه رسانهای غرب که ارکان خانواده ایرانی و اسلامی را مورد هدف قرار داده است و قصد دارد تفکر ارزشی را که نسبت به خانواده و نقش مادر را در آن تضعیف کند این روزها بیش از پیش در حال قوت گرفتن است و وظیفه هنرمندان است که در خلق آثار هنری خود به این موضوع توجه کرده و با پرداختن به هنر دینی و ارزشی این توطئه رسانهای را خنثی کنند.
گودرزی دیباج در پایان سخنان خود گفت: به بهانه صرفهجویی در اعتبارات و بودجه فرهنگی متأسفانه جلوی بسیاری از جریانهای مؤثر فرهنگی و هنری همچون طراحی و انتشار تمبر گرفته شد؛ مسئولان اگر قصد صرفهجویی دارند بیشمار مسائل وجود دارد که خنثی هستند و با تعطیلی آنها اتفاقی نمیافتد اما طراحی و انتشار تمبر در شمارگان چندمیلیونی که از طریق نامه و بستههای مراسلاتی میتواند پیامرسان فرهنگ ارزشی ایرانی و اسلامی به سراسر دنیا باشد و بسیاری دیگر از هنرهایی که کارکردی مشابه دارند نباید متوقف شوند.