احمدی تصریح کرد:
آموزش ازخودگذشتگی به فرزندان؛ نیازمند یکسانی گفتار و رفتار مسئولان و والدین

مهناز احمدی دستجردی، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تربیتی که منجر به درک مفهوم شهادت و از خودگذشتگی در فرزندان شود را منوط به رفتار والدین دانست و گفت: در این زمینه پدر و مادر هر یک سهم مساوی در انتقال این مفهوم به فرزند خود دارند.

وی تأثیر بیشتر مادر بر فرزند را به سبب محدوده زمانی بیشتری که با کودک و یا نوجوان خود در ارتباط است دانست و گفت: این امر نباید باعث شود پدر تمام بار مسئولیتی تربیت فرزند را بر عهده مادر بداند بلکه برخی مفاهیم هستند که انتقال و آموزش‌شان روحیه پدرانه می‌طلبد.

والدین از کلام به عمل روی بیاورند

احمدی دستجردی انتقال مفهوم ایثار و از خودگذشتگی به فرزندان را نیازمند مجموعه رفتارهای عملی خواند و گفت: بهترین نوع تربیت برای کودکان دوری از جملات دستوری و کلامی است، در مقابل عمل والدین می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در انتقال معنا داشته باشد.

وی ادامه داد: مادری که در برابر مشکلات زندگی صبر و شکیبایی به خرج می‌دهد و یا از خواسته‌های خود برای تأمین خواسته‌های فرزند گذشت می‌کند و یا کمبودهای زندگی زبان وی را به گله و شکایت باز نمی‌کند می‌تواند الگوی بارز گذشت و ایثار برای فرزند کودک و نوجوان خود باشد.

آستانه صبر و تحمل والدین کاهش یافته است

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه آستانه صبر و تحکمل والدین امروزی کمتر از والدین نسل‌های گذشته شده است، گفت: مادری که نتواتسته است با گذشت در زندگی شخصی خود ارتباط برقرار کند نمی‌تواند مفهوم ایثار و شهادت را به فرزند خود بیاموزد.

وی بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم در زمینه تربیت عملی کودکان به ویژه مفهوم گذشت و ایثار به والدین از سوی مدارس تأکید و تصریح کرد: تربیت مقوله‌ای چند بعدی است که برای تأثیرگذاری نیاز به شناخت راه‌ها و ورش‌ها دارد.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش تلاش خانواده در جهت نهادینه‌سازی مفهوم شهادت در فرزندان را مستلزم همکاری رسانه، مدرسه و فضای عمومی جامعه دانست و گفت: تا زمانی که مفاهیم مدنظر خانواده با آنچه از رسانه پخش می‌شود و یا در سطح جامعه رخ می‌دهد هماهنگی نداشته باشد نمی‌توان توقع تأثیرگذاری نهاد خانواده را داشت.

مسئولان در کنار خانواده

وی به اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «الناس علی دین ملوکهم؛ مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولین تبعیت می‌کنند» اظهار کرد: تضاد و تعارض در گفتار و رفتار مسئولان در زمینه ایثار و از خودگذشتگی سبب از بین رفتن آموزه‌هایی می‌شود که از سوی خانواده به فرزند ارائه شده است.

احمدی دستجردی به نقش آموزش و پرورش در نهادینه‌سازی مفهوم شهادت در وجود دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: کتب درسی و در کنار آن روش‌های نوین تدریس که توسط معلمان به کار گرفته‌ می‌شود همچون استفاده از ابزار هنری توانسته است تا حدی به انتقال مفهوم شهادت به دانش‌آموزان اثرگذار باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور خانواده خواستار همراهی و همکاری نهادهای آموزشی و فرهنگی با یکدیگر شد و گفت: اگر همه نهادها هم راستا با یکدیگر در یک مسیر گام بر ندارند نه تنها انتقال معنایی صورت نمی‌گیرد بلکه کودکان و نوجوانان دچار دوگانگی در شناخت ارزش‌ها می‌شوند.