به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه در کاشان در جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در تفسیر و ترجمه آیات 280 و 281 از سوره مبارکه بقره، گفت: این دو آیه نیز در ادامه سلسله آیات قبلی است که خدای سبحان در باره محبوبیت احسان و انفاق و صدقه به دیگران به ویژه به بندگان نیازمند و بالاخص ارحام و اقربا بیان شد.
وی با اشاره به این که خداوند در ادامه آیات احسان و انفاق و صدقه و آیاتی که در مقابله با ربا آمده، گفت: اگر وامی به کسی دادید و نتوانست پرداخت کند، به او سخت نگیرید و صبر را که صفت خدا است داشته باشید تا خدا نیز برای شما صبر کند.
نمازی با بیان این که این آیه دارای دو پیام بسیار مهمی است گفت: خداوند در این آیه به اهل توحید دستور میدهد در روابط اقتصادی بین اهل ایمان و در داد و ستد های قرضالحسنه به یکدیگر سخت نگیرید.
وی با اشاره به پیام دوم این آیه گفت: افرادی که قرض دادهاند و وضعیت مالی آنها خوب و تمکن مالی دارند به طوری که اگر پولی را که قرض دادهاند را هم دریافت کنند تأثیری در وضعیت مالی آنها ندارد، اگر قرضی را که دادهاند ببخشند بهتر است چراکه دریافت پول به همان میزانی است که قرض دادهاند، اما اگرآن را ببخشند خداوند دهها برابر آن را جبران میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: اگر قرضی را که دادهاید و دریافت کننده توان پرداخت آن را نداشت، صبر و یا آن ببخشید، خداوند زمانی این کار شما را تلافی میکند که حتی به فکر و ذهن شما هم خطور نمیکند.
نمازی گفت: کارهای خوب، گاهی اوقات بلاها و مصیبتهایی را دفع میکند که از عهده هیچ شخصی و هیچ سرمایهداری بر نمیآید، لذا اگر به صفت جابریت خدا ایمان داشته باشیم و اگر باورداشته باشیم که نظام هستی دارای حساب و کتابی است و مدیری دارد، نباید نگران دریافت حسنات خود بود.
وی افزود: بندگان خدا باید از روزی بترسند که هیچ کاری از هیچ کسی ساخته نیست، لذا انسانها باید مواظب باشند چون آیندهای در انتظار آنها است که کاری نه از پدر و مادر و نه فرزند و کس دیگری ساخته است و همه به دنبال پرونده اعمال خود هستند، بنابراین مراقب باشید و فرصتها را غنمیت بشمارید که زمان به سرعت در حال عبور است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: از تاریخ هجرت پیامبراکرم(ص) تاکنون 1436 سال گذشته است و در این مدت انسانهای زیادی آمده و رفتهاند، لذا تولد و فوت و موت انسانها در اختیار خودشان نیست و همانطوری که متولد شدن انسان در اختیار خودش نیست، مرگ و موت او نیز به اختیار خودش نیست و ملکالموت نیز ازکسی اجازه نمیگیرد.
نمازی با اشاره به این که ملکالموت از درب وارد نمیشود و کسی هم او را نمیشناسد، گفت: ملکالموت تنها یک جا اجازه گرفت و از درب وارد شد، آن هم از پیامبر اکرم(ص) بود، درب را خانه زد، حضرت فاطمه(س) پشت درب گفت چه کسی است، گفت به آقا کار دارم، حضرت فاطمه(س) آمد نزد پدر گفت مرد عربی آمده با شما کار دارد، پیامبر به دخترش حضرت فاطمه(س) گفت، او مرد عرب نیست، او برادرم فرشته ملکالموت است، درب را بازکنید وارد شود.
نماینده ولیفقیه در کاشان یادآور شد: امروز نیز باید مراقب بود، علت این همه غوغاها و سر و صداها و جاذبههای دنیا و پول و ماشین و خانه همه خوب است و اشکالی هم ندارد اما در صورتی که در چارچوب شریعت باشد، لذا خداوند بندگانش را تهدید میکند، چرا حُب به دنیا این همه شما را مشغول کرده است، بترسید از روز قیامت و حرام و حلال خدا را رعایت کنید و از ربا پرهیز کنید و هوای یکدیگر را داشته باشید و به هم احسان کنید تا رحمت خدا نیز شامل حال شما شود.
به گفته وی، انسانها هر کاری در دنیا انجام دادهاند، پاداش و کیفرش را در قیامت دریافت خواهند کرد، حتی اگر اندک باشد، چرا که در دستگاه الهی عدل است و به هیچ کس ظلم نمیشود.
نماینده ولیفقیه در کاشان در ادامه با اشاره به روایات فراوانی که از پیامبراکرم(ص) و دیگر ائمه معصومن(ع) در رابطه با قرض و دین آمده است، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب قرضالذکر به نقل از پیامبر اکرم(ص) گفته است، هرکس به برادر مؤمن خود قرض بدهد در برابر هر درهم قرضی که داده است به اندازه کوه اُحد و کوه سینا حسنات داده میشود.
نمازی یاد آور شد: اگر چنانچه با بدهکار با رفقات برخورد کند و صبر کند و عجله نکند و یا ببخشد در آخرت به مانند برق او را از پل صراط عبور میدهند، اما اگر کسی باشد که برادر مسلمانش مشکلات خودش را با او در میان بگذارد اما او بیتوجه باشد و کمک نکند، خداوند بهشت را بر او حرام میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به روایت دیگری از جلد 100 کتاب بهار علامه مجلسی که امام باقر(ع) میفرماید، روزی که انسانها از قبرهای خود برای حساب به پا میخیزند، گروهی از قبرها به پا میخیزند و در سایه عرش الهی هستند، یادآور شد: این عده که زیر سایه عرش الهی قرار دارند، چهرهها و موهای آنها به اندازهای درخشند و نورانی است که انسانهایی که در خارج از سایه عرش الهی هستند و این عده را نگاه میکنند، میگویند اینها پیامبران الهی هستند اما فرشته الهی ندا میدهد اینها پیامبر نیستند، میگویند پس شهدا هستند، فرشته الهی باز ندا میدهد، اینها نه پیامبران الهی هستند و نه شهدا هستند، بلکه اینها کسانی هستند که در دنیا بر اهل ایمان آسان میگرفتند و قرضی که میدادند سخت نمیگرفتند.