هفت سلامی که سال شما را بهشتی می‌کند/ سال خود را با بهترین‌های عالم آغاز کنید

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سلام، رمز سلامت در دین، ایمان، اعتقاد، مکتب، خط و مذهب است، سلام بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است و چه زیباست که سال خود را با سلام به بهترین‌های عالم آغاز کنیم بهترین‌هایی که خداوند آن‌ها را معرفی کرد و این‌گونه هفت آیه مثل هفت سین نوروز در کنار هم قرار گرفته‌اند تا با سلام به آن‌ها سال خود را با بهشتیان دو عالم شروع کنیم.

برخی اعتقاد دارند می‌توان این هفت آیه را با زعفران بر روی یک ظرف چینی نوشته و سر سفره هفت سین قرار داد. پس از تحویل سال آن ظرف را با آب شسته و با آب آن شربت درست کرده و مقداری از آن را برای تبرک خانه و شفای جسمی و روحی میل کرد.

البته مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این مطلب سند روایی دارد یا نه؟ و اگر سند معتبر دارد کدام است؟ بیان کرده است: «اینکه هفت آیه قرآن با کلمه «سلام» شروع شده، حرف درستی است اما در مجامع روایی روایتی راجع به «هفت سلام» و هفت سین مشاهده نمی‌شود؛ مطلب بالا هم یک مطلب ذوقی است و هیچ منعی هم ندارد. از باب تبرک به آیات قرآن خوب هم هست اما به عنوان دین انجام داده نشود و خرافه‌ای جنب خرافات دیگر نشود. این‌ها مطالب ذوقی است و ایراد ندارد.»

بر این اساس آیات موردنظر در خصوص هفت سین قرآنی در ادامه آمده است:

«سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم»
اولین سلام سلامی است از جانب پروردگار عالم  به بهشتیان گفته می‌شود؛‌ «سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم، از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می‌شود.»(یاسین/ 50)؛ این‌گونه شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می‌کند که یک لحظه آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد و این‌گونه ندایی بر می‌خیزد که «سلام بر شما ای بهشتیان»، نظر لطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می‌کند که از همه چیز جز او غافل می‌شوند و همه نعمت‌های بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می‌سپارند.

«سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین»
دومین سلام به نوح(ع) است «سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین، درود بر نوح در میان جهانیان»(صافات/ 79)؛ سلام به پیامبری که هزار سال صبر کرد تا به معبود خویش برسد و این‌چنین، سلامی به وسعت همه عالم به نوح می‌شود، نه تنها همه انسان‌ها، بلکه عوالم فرشتگان و ملکوتیان را نیز در برمی‌گیرد.

«سلامٌ علی اِبراهیم»
سومین سلام خطاب به ابراهیم(ع)، حبیب خداست «سلامٌ علی اِبراهیم، درود بر ابراهیم»( صافات/ 109)؛ همان که تنها برای جلب رضایت خدا فرزندش را به قربانگاه می‌برد، همان که صبر و بردباری‌اش را خداوند در قرآن می‌ستاید، سلام بر آن بنده مخلص و پاک.

«سلامُ عـَلی موُسی و هارون»
چهارمین سلام را بر موسی(ع) و هارون(ع) می‌کنیم، «سلامُ عـَلی موُسی و هارون، درود بر موسی و هارون» (صافات/ 120)؛ همان‌ها که خداوند در آیات قبل از سلام می‌فرماید «ما این دو برادر و قوم آن‌ها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدی، ما آن‌ها را یاری کردیم تا آن‌ها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند، ما به آن دو کتاب آشکار دادیم، ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم، ما ذکر و یاد خیر آنها را در اقوام بعد باقی و برقرار ساختیم و بعد خداوند با یادآوری نعمت‌هایی که به آن‌ها ارزانی داشته است، سلام می‌کند سلامی از ناحیه پرودگار بزرگ و مهربان.

«سلامُ علی آلِ یاسین»
پنجمین سلام مخصوص آل یاسین است، « سلامُ علی آلِ یاسین، درود بر پیروان الیاس» (صافات/ 130)؛ او که خداوند در سوره صافات، آیه 129 درباره‌اش می‌فرماید: ما نام نیک الیاس را در میان امت‌های بعد جاودان کردیم.

«سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین»
ششمین سلام را به بهشتیان عالم می‌کنیم «سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین، سلام بر شما، خوش آمدید، در آن درآیید [و] جاودانه [بمانید]» (زمر/ 73)؛ این سلام زمانی است که بهشتیان وارد بهشت می‌شوند و در این هنگام نگهبانان بهشت و آن ملائک رحمت به آن‌ها می‌گویند: سلام بر شما، گوارا باد این نعمت‌ها بر شما، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید.

«سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر»
آخرین و هفتیمن سلاممان را بر شب قدر می‌کنیم «سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر، [آن شب] تا دم صبح، صلح و سلام است»(قدر/ 5)؛ این آیه، در توصیف شب قدر است. آن شبی که قرآن در آن نازل شده و عبادت و احیای آن معادل هزار ماه است، خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‌شود و رحمت خاص الهی شامل بندگان می‌گردد.