علمداری تبیین کرد:
راهبردهای همدلی در عرصه سلامت/ بازگشت به ارزش‌های قرآن اعتماد از دست رفته را برمی‌گرداند

شهرام علمداری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) با تعریف سطوح همدلی و همزبانی دولت و مردم در عرصه سلامت، پنج استراتژی عمده در سه سطح برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری ترسیم کرد.

وی تصریح کرد: سلامت عرصه‌ای وسیع است که برداشت مردم از آن نخست درمان و سپس بهداشت است اما آموزش، غذا و دارو در این عرصه جای می‌گیرند که دانشجوهای پزشکی، پیراپزشکی و پژوهشگران سلامت نیازمند این ساختار هستند که در نهایت فعالیت آنان نیز در خدمت به مردم متنهی می‌شود.

این استاد مدیریت استراتژیک سه سطح برای تشریح همدلی و همزبانی در نظام سلامت تعریف و عنوان کرد: باید دید این همدلی و همزبانی را چه گونه می‌توان ایجاد کرد، در وهله نخست باید همزبانی و همدلی بین فعالین عرصه سلامت را مد نظر قرار داد، سطح بعدی همدلی و همزبانی مردم و فعالین عرصه سلامت است، سطح سوم ارتباط بین نظام سلامت و سیاست‌گذاران کلان کشور است.

استراتژی نخست: حمایت دولت از نظام سلامت
رئیس سابق اورژانس کشور سپس به تبیین استراتژی‌های ممکن برای تحقق همدلی‌های منبعث از سه سطح پرداخت و استراتژی نخست را حمایت دولت از نظام سلامت دانست و عنوان کرد: دولت باید سلامت را مهم دانسته و با آن همزبان شود، خوشبختانه دولت در سال گذشته خوب عمل کرد و برای نخستین بار در کشور از این حوزه حمایت شایسته‌ای کرد و بودجه خوبی برای آن در نظر گرفت، که این حمایت باید پایدار بوده و توسعه پیدا کند.

ورود قوای سه گانه و کمک به نظام سلامت
علمداری دومین استراتژی تحقق همدلی و همزبانی را کمک سازمان‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و قوای سه‌گانه به نظام سلامت عنوان‌کرد و افزود: وزارت بهداشت تنها تولیت 25 درصد نظام سلامت را عهدار است این در حالی‌ست که ارگان‌هایی مانند نیروی انتظامی، آتش نشانی، آموزش و پرورش، وزارت علوم، جهاد کشاورزی و دیگر ارگانها و سازمان‌ها نیز در این امر دخیل هستند که باید با وزارت بهداشت در تحقق سلامت مردم همصدا و همدل شوند.

انسجام درونی وزارت بهداشت استراتژی سوم است 
وی هماهنگی اجزای درونی وزارت بهداشت را راهبرد سوم تحقق همدلی و همزبانی خواند و گفت: در گذشته اجزایی در وزارت بهداشت بوده که با یکدیگر همخوانی و هرکدام به صورت مستقل کار خود را می‌کردند، باید این ها به هم نزدیک شده و تلاش کنند ارتباط خود با یکدیگر را منسجم کنند.

راهبرد چهارم ارتباط بین مردم و نظام سلامت است
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتباط بین مردم و نظام سلامت را استراتژی چهارم خواند که سه راهبرد پیشین در خدمت آن هستند، وی این مسئله را در دو بعد در نظر گرفت و عنوان کرد: باید ارتباط مفیدی را بین نظام سلامت و مردم ایجاد کرد این موضوع دو بعد دارد مهمترین آن استفاده از رسانه است که بسیار حیاتی است رسانه باید سلامت را به مردم آموزش داده و در مورد خدمات نظام سلامت آگاهی رسانی کرده و از سوی دیگر مردم را در جهت کمک به نظام سلامت فرا بخواند.

وی ادامه داد: بعد دوم این مسئله این است که خود مردم وارد عرصه نظام سلامت شده و تولیت آن را در دست گیرند و مدیریت را در دستان آنها بنهد و تولیت نظام سلامت را به خود مردم واگذار کند.

جلب اعتماد مردم از سوی جامعه پزشکی راهبرد نهایی است
این فوق تخصص غدد و متابولیسم داخلی راهبرد پنجم و نهایی تلاش پزشک‌ها، پیراپزشک‌ها و پرستاران برای جلب اعتماد مردم و تلاش برای همدلی و همزبانی خواند و اظهار کرد: جامعه پزشکی به طور عام باید خود نیز همدلی و همزبانی با مردم را ایجاد کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه جوی از سال گذشته ایجاد و توسعه پیدا کرد آنهم ناهمدلی و ناهمزبانی بین عرصه سلامت و مردم است که مقداری از آن به دلیل بی‌اخلاقی بعضی از پزشکان و بحث‌هایی مانند زیر میزی و دیگری بزرگنمایی برخی رسانه ها و سریال‌های تلویزیونی و ایجاد بدبینی بین مردم نسبت به جامعه پزشکی و دیگر خدمتگذاران سلامت، به وجود آمده است.

علمداری خاطر نشان کرد: باید تا می‌توان اخلاق منبعث از قرآن و ارزش‌های اسلامی را به عرصه برگرداند، بیش از 95 درصد پزشکان ما ارزشی و با اخلاق هستند و در بین مردم زندگی می‌کنند حال به خاطر آن زیر 5 درصد که ممکن است اشکالاتی داشته باشند نباید همه جامعه پزشکی را زیر سوال برد؛ از سوی دیگر خود مردم با پزشکان و پرستاران ارتباط گسترده‌ای دارند باید همدلی و همزبانی را در این عرصه تقویت کرد تا اعتماد مردم نیز بیشتر جلب شده و گسترش روز افزون سلامت در بین مردم را شاهد باشیم.