امیرحسین شریفی مطرح کرد:
جذابیت؛ رکن اصلی تولید فیلم دینی در ژانر کودک

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که سینمای کودک، گونه‌ای فراموش شده در سینماست، اظهار کرد: سینمای کودک یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهایی است که در سینمای جهان وجود دارد، برای همین اگر به سینمای جهان بنگریم متوجه خواهیم شد که همیشه یکی از گونه‌های پرمخاطب در سینما، ژانر کودک است. دلیل این رویکرد نیز این است که وقتی کودکی به دیدن فیلمی به سینما می‌رود، خانواده وی نیز همراهش هستند. برای همین به صورت ناخودآگاه، این ژانر تماشاگران بیشتری را در سینما دارد. 

وی افزود: این اتفاق به نوعی در سینمای کشور ما رخ می‌داد، یعنی در دهه 60 معمولاً فیلم‌هایی که در این ژانر تولید می‌شد، جزء کارهای پرمخاطب سینما محسوب می‌شد، اما امروز دیگر چنین اتفاقی را در سینما شاهد نیستیم. نکته دیگر اینکه در دهه 60 سینماهایی وجود داشتند که به طور ویژه تنها فیلم‌های کودکان را به نمایش درمی‌آوردند، اما آیا در زمان حال نیز چنین شرایطی وجود دارد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شده که سینمای کودک کم‌رونق شود، گفت: برای به وجود آمدن چنین وضعیتی چند دلیل را می‌توان متصور شد، اما به عقیده من مهمترین عامل این است که حس رؤیاپردازی از سینمای کودک رخت بسته است. به همین دلیل کمتر کودکی علاقه دارد که به سینما برود. البته رواج فیلم‌های روز سینمای جهان در ژانر کودک سبب شده که سطح توقع مخاطبان این ژانر بالا برود.

وی ادامه داد: دلیل دیگری که برای مهجوریت سینمای کودک در زمان حال می‌توان پیدا کرد این است که حمایت‌های بخش‌های دولتی از این دست فیلم‌ها از بین رفته، چون در سال‌های گذشته سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش حامی سینمای کودک بودند. اصولاً مدارس موظف بودند که دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم به سینما ببرند، اما چنین اتفاقی در زمان حال دیگر روی نمی‌دهد.

انتقال موضوعات دینی به کودکان در قالب‌های کاملاً جذاب و فانتزی

تهیه‌کننده فیلم «ضیافت» در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پرداختن به سینمای کودک تنها توجه به یک ژانر سینمایی نیست، بلکه توجه به کلیت سینماست؛ چون اگر بتوانیم این ژانر را رونق ببخشیم در حقیقت توانسته‌ایم مخاطبان سینما را تربیت کنیم، زیرا وقتی کودک عادت کند که به سینما برود، در بزرگسالی نیز این علاقه را فراموش نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هدایت تماشاگر سینمای کودک می‌تواند به نفع موضوعات دینی در سینما باشد یا خیر، بیان کرد: به نکته خوبی اشاره کردید؛ سینمای کودک محلی است که سلیقه و ذائقه تماشاگر را شکل می‌دهد. برای همین اگر ما بتوانیم به واسطه این ژانر کودک را به درستی به سمت سینما هدایت کنیم، در آینده شاهد این خواهیم بود که سینمای دینی رشد مطلوبی خواهد داشت.

شریفی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: انتقال موضوعات دینی به کودکان باید به صورتی کاملاً جذاب و فانتزی باشد تا تماشاگر آن را بپذیرد؛ چون کودک نمی‌تواند این دست موضوعات را به صورت مستقیم بپذیرد و با آن ارتباط برقرار کند. این اتفاق در سینمای جهان نیز روی می‌دهد و ما می‌بینیم که فیلم‌های کودک معمولاً در قالب موضوعات تخیلی، مفاهیم مورد نظر خود را به بیننده منتقل می‌کند.