آیت‌الله فاضل لنکرانی:
هویت وجودی شهید مطهری تأثیر فراوانی در جامعه داشت

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان درس خارج اصول با اشاره به روایت «فضل العالم علی الشهید درجة؛ عالم یک درجه از شهید بالاتر است،»، گفت: این درجه به معنای مرتبه نیست، یعنی احتمال می‌دهیم. درجه به معنای مرتبه، هر درجه یک مرتبه هست، این خودش یک مقام و یک رفعتی است، یعنی یک رفعت خاص.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود:‌ یک وقت می‌گوئیم نمره‌ زید 19 و نمره‌ عمرو 20 است یک درجه با هم اختلاف دارند، یک نمره اختلاف دارند اما اینجا به ذهن می‌آید که «اصلاً فضل‌العالم علی الشهید یا فضل الشهید علی کذا» یعنی اصلا از جهت هویّتی یک هویت دیگری دارند غیر از آن هویت و خدای تبارک و تعالی به کسی که با اخلاص و برای خدا دنبال علم باشد، دنبال حقیقت علم باشد هر روز یک هویّت جدیدی عنایت می‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: گاهی انسان به یک آیه توجه پیدا می‌کند، وقتی انسان چیزی را یاد می‌گیرد اگر بداند خداوند فوق اوست و علیم است، یعنی آن کسی که علم بیشتری دارد، یک مرتبه‌ بالاتر، یک حقیقت بالاتری هست، انسان باید تلاش کند تا به این مراتب برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهید مطهری را از مصادیق واقعی این آیات و روایات دانست و افزود: واقعاً انسان می‌بیند این هویت‌های وجودی که در این مرد بود و چطور این هویت‌ها در جامعه تأثیر گذاشت، چه تأثیر فراوانی در جامعه گذاشت که یکی از علائم علم خدا و علمی که مقرون به اخلاص است این است که بلافاصله در جامعه اثر می‌گذارد.

وی افزود: ما یک وقت خودمان را واقعاً فریب ندهیم بگوئیم ما در بحث کاشفیت و ناقلیت دوازده نظریه را بلدیم، ادله‌اش را هم بلدیم، بلدیم بگوئیم کدام درست و کدام باطل، پس ما شدیم عالم، نه! آن وقتی این علم صدق می‌کند که واقعاً انسان خودش را متّصل به خدا بداند و اگر متّصل دانست وجود این عالم مؤثر در جامعه است، یک عالمی که مؤثر در جامعه نیست این آیات و روایات شامل او نمی‌شود، این مؤثر که می‌گویم یعنی در مسیر جریان جامعه و تاریخ تأثیر بگذارد، یک عالمی یک گوشه‌ای با اخلاص کتابی بنویسد و بعد از 500 سال این کتاب منتشر شود یک عالمی هم در زمان خودش صد کتاب بنویسد و هیچ کتابش هم مفید یا مؤثر در جامعه نیست، باید هویّت علم در سایر امور وجودی در عالم مؤثر باشد بعد می‌شود یک علم مؤثر و یک علم نافع.

وی بیان کرد: خداوند این استاد بزرگوار را که این ایام به نام این مرد بزرگ هست درجاتش را متعالی کند و همه‌ علما و بزرگان و همه‌ آن‌هایی که بر ما حق دارند، از شیخ طوسی گرفته تا زمان ما فقهای معاصر، مراجع معاصر، همه‌شان بر ما حق دارند، بر حوزه‌ها حق دارند، حالا این تشکیکی است، یک کسی مثل شیخ انصاری حقّش زیاد است، مثل مرحوم آخوند، یک کسی یک مقداری کمتر است اینها اختلاف مرتبه است اما همه‌ اینها بر ما حق دارند و ما نباید این را فراموش کنیم، همه‌ اینها را استاد خودمان بدانیم، ما سر سفره‌ اینها تربیت شدیم و قدر این‌ها را بدانیم، خداوند انشاءالله همه‌ این‌ها را رحمت کند و درجاتشان را متعالی کند و این حوزه‌ها را پایدار کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود:‌ خداوند همه‌ شما را از علمای بزرگ قرار بدهد، این ایام هم ایام اعتکاف است، من این روایت را از اقبال سید نقل می‌کنم؛ آقایان سعی کنید با اقبال مرحوم سید مأنوس باشید، در اقبال سیّد خیلی مطلب وجود دارد ایشان از وجود مبارک رسول اکرم(ص) این روایت را نقل می‌کند، فرموده است من صام ثلاثة ایامٍ رجب و قام لیالی‌ها فی اوسطه، اشاره‌ به این سه روز ایام‌البیض دارد، کسی که سه روز ایام‌البیض را روزه بگیرد و شب‌ها مشغول عبادت خدا شود آن سه روز هم که می‌گویند سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم است، بعد پیامبر(ص) فرمود: والذی بعثنی بالحق أنّه لا یخرج من الدنیا إلا بالتوبة النسور، این موفق به توبه‌ نسور که موجب غفران جمیع ذنوب است، من الکبائر و الصغائر، موفق به این توبه می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد حتّی این سه روز، یعنی اطلاق روایت دلالت دارد اگر انسان موفق به اعتکاف هم نشد و فقط این سه روز را روزه گرفت این اثر را دارد. هر روزه‌ای هفتاد گناهان کبیره را موجب غفران قرار می‌دهد و هفتاد حاجت در هنگام فضع اکبر، حالا در فضع اکبر انسان قطعاً حاجات زیادی هم دارد چون هر چه مشکلات زیاد بشود حاجات زیاد می‌شود.