به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی با حضور سیدمجید کمالی، دبیر همایش و مهدی ناظمی اردکانی، رئیس کمیته علمی، ساعتی پیش در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
مهدی ناظمی اردکانی، رئیس کمیته علمی این همایش در بخشی از این نشست با اشاره به فلسفه برگزاری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ما در زندگی خود کالاهای بسیاری را مصرف میکنیم که جامعه در راستای بالا بردن کیفیت این کالاها و محصولات روز به روز در حال تلاش و تکاپو است که بتواند بهترین کالا و خدمات را برای زندگی انسانها فراهم کند.
وی ادامه داد: زمانی تولید انبوه کالا مطرح بود، ولی امروز بحث کیفت کالا مطرح است و در دنیا نظامات ارتقای کیفیت موضوعیت پیدا کرده که رشتههای علمی و تخصصی برای این رشته ایجاد شده است. اما عمده محصولات و کیفیت آنها در حوزه خدماتی است که ویژگی و بعد فرهنگی خاصی برای آن در نظر نگرفتهایم.
برای محصولات فرهنگی نظام جامعی شکل نگرفته است
وی در ادامه با بیان اینکه برای محصولات و کالاهای فرهنگی هنوز نظام جامع و صحیحی شکل نگرفته است، گفت: ویژگی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی روشن است که بر اساس آموزههای اسلامی میخواهیم زندگی خود را سامان دهیم؛ بنا بر این در حوزه کالا و محصولات هم قطعاً باید استانداردهای لازم و اساسی را داشته باشیم.
رئیس کمیته علمی این همایش با اشاره به اینکه همه محصولات و کالاها باید استانداردهای لازم را جهت زندگی سالم و اسلامی در کشور داشته باشند، افزود: در حوزه کالا و محصولات فرهنگی باید معیارها و ضوابط مناسبی حاکم باشد.
وی ادامه داد: کشور ما عضو سازمان استاندارد جهانی است و بسیاری از محصولات و آثاری که در بازار ما تولید میشود با استاندارد جهانی برابری میکند. اما بحث کالا و محصولات فرهنگی باید با جدیت دنبال شود؛ چراکه ما در کشوری زندگی میکنیم که میخواهیم آثار را بر اساس آموزههای فرهنگ اسلامی عمل کنیم. بنابراین همه کالاهای فرهنگی بر اساس معیارها و ظوابط خاص باید اولویت تولید و مصرف پیدا کنند.
ناظمی اردکانی تصریح کرد: جامعه علمی و مراکز پژوهشی و حوزوی کشور در این رابطه وظیفه دارند که این ظوابط و معیارها را بر اساس تحقیقات جامعه شکل دهند. با برگزاری این همایش این کار آغاز شده و امسال سومین دوره آن در حال برگزاری است و میتوانیم بگوییم که این همایش و جشنواره در آغاز حرکت هستند.
وی ادامه داد: مراکز علمی و دانشگاهی ما در این رابطه فعال شدهاند و یکی از اهداف بزرگ این همایش فعالیت صاحبنظران و دستگاههای مختلف در رابطه با ارتقای کیفیت محصولات و کالای فرهنگی است که به عنوان یک دغدغه در بین آنها ایجاد شده.
ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه امروزه در میان دستگاههای فرهنگی اهمیت موضوع ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی روشن شده است، گفت: تنها چیزی که مورد سؤال آنهاست امکانپذیری و چگونگی عملی کردن آن است. البته یکی از اهداف ما در این همایش محقق شد که مخاطبان خاص خودش را بین کارکنان و مدیران سازمانهای فرهنگی و دستگاهها پیدا کرده است.
وی افزود: هر دستگاه فرهنگی ما در این همایش فعالیتهای خوبی را انجام داده و تلاش کرده است خروجی سالم و مورد تایید را هم در تولید محصولات فرهنگی داشته باشد. اکثر مقالاتی هم که به همایش ارسال شده از سمت دستگاههای فرهنگی است که از مجموع مقالات 133 مقاله از دستگاهها ارسال شده و این در صورتی است که 25 مقاله هم از بخش عمومی ارسال شده است.
رئیس کمیته علمی این همایش بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده استانداردهای قابل توجهی را برای محصولات فرهنگی پیدا کنیم و این محصولات بتوانند مورد قبول کارشناسان فرهنگی کشور هم قرار گیرند. امروز برای دستگاههای فرهنگی معیارهایی وجود دارد که کفایت لازم را برای این حجم عظیم محصولات و کالاهای فرهنگی ندارد.
برای اجرای این همایش 24 دستگاه فرهنگی فعال بودهاند
کمالی، دبیر این همایش نیز در ابتدای این نشست گفت: در روزهای چهارم و پنجم خردادماه شاهد برگزاری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی هستیم. کار برگزاری این همایش حدود یک سال به طول انجامید که امیدواریم شاهد یک همایش علمی موفق باشیم.
وی در ادامه افزود: محورهای اصلی این همایش شامل محور اول مبانی اصول ارزشها و اهداف کفیت فعالیتهای و محصولات فرهنگی، محور دوم آسیبها چالشها و متغیرها و عوامل موثر بر ارتقای کیفیت فعالیتها ومحصولات فرهنگی، محور سوم فرایندها روشها و استانداردهای ارتقاء، کیفیت فعالیتها و محصولات فرهنگی متنی بر آموزههای دینی و فرهنگ بومی، نقشها و وظایف دستگاهها نخبگان و ذینفعان در ارتقای کیفیت فعالیتها و محصولات فرهنگی و در نهایت محور آخر اقتصاد و فرهنگ با عظم ملی مدیرت جهادی است.
کمالی با اشاره به اینکه مقالات این همایش در سه رده مقالات دستگاهی، عمومی و سفارشی تولید و چکیده آثار آنها مورد ارزیابی و داوری قرار خواهد گرفت گفت: تعداد مقالات دریافتی 173 عنوان مقاله بود که 168 مقاله در کتابچه چکیده مقالات منتشر شد و 20 مقاله هم به پنلهای اختصاصی همایش راه پیدا کرد و در نهایت شش مقاله هم به عنوان مقاله برتر مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.
دبیر همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی اظهار کرد: برای اجرای این همایش 24 دستگاه فرهنگی همراه ما در تمامی حوزهها فعال بودهاند. برخی از این دستگاه شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور خیریه ما را در اجرای این همایش یاری کردهاند.
کمالی با اشاره به تعیین زمانبندی برگزاری پنلهای تخصصی و کارگاههای آموزشی این دوره از همایش گفت: استادان، دستگاههای مشارکت کننده، زمان و موضوع کارگاهها مشخص شده و اطلاعرسانی شده است. دوشنبه ۴ خرداد ماه در روز اول همایش، برنامهریزی به این صورت بوده است که افتتاحیه و اختتامیه همایش در همین روز برگزار شود. صبح افتتاحیه و ساعت ۱۷ اختتامیه همایش در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار میشود. در روز دوم همایش نیز نمایشگاه محصولات فرهنگی دستگاهها و کارگاههای آموزشی و علمی برگزار خواهد شد.
جایزه و نشان ویژه به بهترین محصول فرهنگی حوزه دفاع مقدس اهدا میشود
دبیر سومین همایش و دومین جشنواره ارتقای کیفیت با اشاره به جزییات برگزاری این مراسم گفت: برنامههای مختلفی برای افتتاحیه و اختتامیه در نظر گرفته شده است. علاوه بر تقدیر از مقالات برتر، جایزه و نشان ویژه جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی به بهترین محصول فرهنگی تولید شده در حوزه دفاع مقدس اهدا میشود.