مدرسه حافظان وحی تهران را بیشتر بشناسیم؛
معیارهای خاص برای انتخاب مربیان/ محیط پیرامون را با عینک قرآنی تحلیل کنیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه معرفی مؤسسات قرآنی این هفته به سراغ مدرسه حافظان وحی تهران که در زمینه قرآنی و آموزشی فعالیت می‌کند، رفته‌ایم. این مدرسه مانند دیگر مدارس آموزش و پرورش است با این تفاوت که در این مدرسه فعالیت‌های ارائه شده در زمینه سبک زندگی قرآنی و محوریت قرآن است.

تاریخچه تأسیس مدرسه/ ‌ادامه راه پدر

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی، مدیر و مؤسس مدرسه حافظان وحی ضمن معرفی فعالیت‌های مدرسه و یادی از پدر مرحومش گفت: پدرم حدود بیست سال در مسجد امام حسین‌(ع) تهران در زمینه آموزش قرآن‌ کریم فعالیت می‌کرد و اعتقاد خاصی به ترویج فرهنگ قرآن از راه حفظ آن در جامعه داشت.


حقی ادامه داد: پدرم در زمینه فعالیت‌های قرآنی ‌مشوق ما بود و در زمان حیاتش‌ مجوزهای این مدرسه گرفته شد و در همان دوران هم مدرسه حافظان وحی تأسیس شد و ما هم بعد از فوت ایشان مکلف به ادامه راهش هستیم.
حجت‌الاسلام حقی ادامه داد: فضای مدارس موجود در کشور مبتنی بر نظم است. ناظم، معلم مدرسه و کلاس است که مکلف به ایجاد نظم در فضای آموزشی است. این نگاه باعث می‌شود دانش‌آموزان مطیعی تربیت شوند به این معنی که همیشه گوش به فرمان معلم هستند و از نظر تفکر، خلاقیت آنها را از بین می‌برد و همیشه منتظر فرمان معلم هستند. برای تربیت دانش‌آموزان خلاق و متکی به خود از دوران پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی باید شروع کرد، باید آموزش داده شوند که باید مشکل خودشان را حل کنند و به معلم آموزش داده شود که نباید با دانش‌آموز به‌صورت دستوری رفتار کرد.


 شروع فعالیت مدرسه حافظان وحی با دو مجوز

مدرسه حافظان وحی به لحاظ آموزشی بودن مانند سایر مدارس غیر‌دولتی در بخش آموزشی از اداره آموزش و پرورش و در بخش فعالیت‌های قرآنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو مجوز فعالیت خود را کسب کرده است.
مؤسس مدرسه حافظان وحی عنوان کرد: دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه در سال 88 تأسیس شد که مجموعه برنامه‌های این دو مدرسه با محوریت قرآن آغاز و ادامه پیدا کرد. به این معنی که حفظ کل قرآن‌ کریم و آموزش مفاهیم و موضوعات قرآنی در دستور کار مدرسه قرار گرفت و دانش‌آموزان از زمانی که از مقطع پیش‌دبستانی وارد مدرسه می‌شوند 200 موضوع قرآنی که متناسب با درک، فهم و سن بچه‌ها است، آموزش می‌بینند، آیات آن را حفظ می‌کنند و مفاهیم را یاد می‌گیرند، ارتباط ملموس با موضوعات و آیات قرآنی برقرار می‌کنند. این دویست موضوع ‌در قالب دویست کارگاه مفاهیم ‌به شکل قصه، شعر، بازی انواع ابزارهایی که بتوان‌ مفاهیم ‌را به بچه‌ها منتقل کرد به شکل مناسبتی اجرا می‌شود و بچه‌ها در یک فضای کودکانه با این مفاهیم قرآنی ارتباط برقرار می‌کند و بعد از آن آیات را حفظ می‌کنند.


تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به دو گروه نور و طاها

دانش‌آموزانی که در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند در دو گروه نور که تا پایان دوره دبیرستان حافظ کل قرآن می‌شوند ادامه تحصیل می‌دهند و دانش‌آموزانی که می‌خواهند با مفاهیم و موضوعات قرآن بیشتر آشنا شوند در گروه طاها ادامه تحصیل می‌دهند. در این مؤسسه تلاش می‌شود تا آموزش به شکل بهتری انجام شود. در این مؤسسه در مقطع ابتدایی ویژه پسران و در مقطع ابتدایی و دبیرستان ویژه دختران خدمات آموزشی ارائه می‌شود. در مدرسه حافظان وحی تعداد 500 دانش‌آموز در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.


‌متخلق به اخلاق نیکو شدن از اهداف این مؤسسه

شرکت در مسابقات قرآنی هدف مدرسه نیست. هدف از این ‌گونه آموزش‌ها این است که دانش‌آموزان در محیط مدرسه مسلط به مفاهیم قرآن شوند. متخلق به اخلاق قرآنی شوند و آداب قرآن و عمل به قرآن را بیاموزند. 


تألیفات مؤسسه

در مدرسه حافظان وحی دو کتاب با عنوان «اشاره» و «پنجره‌ای به آسمان» تألیف شده استف کتاب «اشاره» بر مبنای برنامه‌های حفظ به صورت اشاره ویژه نونهالان است و این رده سنی می‌توانند برای حفظ قرآن از این کتاب بهره ببرند. کتاب دیگری که از تألیفات این مؤسسه است کتاب «پنجره‌ای به آسمان» با موضوع سوره‌های کوچک ویژه مربیان آموزشی حفظ قرآن است و مربیانی که می‌خواهند آموزش حفظ را ویژه دوره‌های مهد و پیش‌دبستان انجام دهند به‌منظور آمادگی برای فعالیت‌های قرآنی خود می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.


فعالیت قرآنی در فصل تابستان ادامه دارد

کلاس‌های مدرسه در طول سال تحصیلی فعال است و اغلب روزها دانش‌آموزان در قالب فوق‌برنامه به آموزش‌های ‌و فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت: مدرسه حافظان وحی یک مدرسه دوازده ماهه است و فقط در تابستان یک هفته تعطیل است.

زندگی با آیات قرآن

با توجه به نوع برنامه‌هایی که در مدرسه انجام می‌شود و متفاوت با مراکز دیگر است برای آشنایی بچه‌ها با قرآن فعالیت کارگاهی انجام می‌شود به این صورت که مربیان آموزش می‌بینند که چگونه مفاهیم آیه را به بچه‌ها منتقل کنند که بچه‌ها آیه را حس کنند و با آن آیه ارتباط برقرار کنند. 
به همین خاطر بچه‌ها از سن پنج سالگی که وارد مدرسه می‌شوند با مفاهیم این آیات زندگی می‌کنند و قبل از این‌که آیات را با خودشان تکرار کنند چون با آن زندگی می‌کنند یک ارتباط ملموس و محسوسی با آیات و با پیام‌آور آن که حضرت حق باشد ‌ارتباط برقرار می‌کنند.
مدیر مدرسه از خاطرات قرآن‌آموزان ‌می‌گوید‌

اولیاء دانش‌آموزان تعریف می‌کنند که بچه‌ها وقتی در خواب هستند آیات قرآن را که آموزش دیده‌اند می‌خوانند و مفاهیم آن را تکرار می‌کنند. 
انتخاب مربیان قرآنی توسط مدرسه

در مقطع ابتدایی مربیان قرآنی توسط مدرسه حافظان وحی با اعلام فراخوان شناسایی می‌شوند و بعد از مرحله گزینش با اولویت‌های اطلاعات قرآنی، دینی، ادبیات و تست هوش آموزش‌های قرآنی طی دو تا شش ماه انجام می‌شود و یک سال به‌عنوان مربی قرآن زیر‌نظر مربی با تجربه به تدریس مشغول می‌شوند و اگر در ارائه مطالب و خلاقیت در نحوه اداره کلاس موفق بودند از اساتید دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های خاصی که برای معلمین آموزش و پرورش برگزار می‌شود انجام شده و مربیان در این دوره‌ها شرکت کرده و به‌مدت یک سال زیر‌نظر معلمین توانمند کارورزی می‌کنند و بعد از رسیدن به توانایی کامل در اداره کلاس‌ها به معلم تلفیقی قرآنی ـ آموزشی تبدیل می‌شوند. به‌صورت تلفیقی در راستای اهداف مدرسه شروع به کار می‌کنند و بعد از چهار سال معلم رسمی آموزش و پرورش می‌شوند.
در مقطع دبیرستان از مدرسین تخصصی آموزش و پرورش در کتب درسی استفاده می‌شود و برای دروس قرآنی از مربیان قرآن استفاده می‌شود.


پذیرش دانش‌آموزان در دبیرستان‌های سرشناس

در زمانی که در این مجموعه در مقطع دبیرستان خدماتی ارائه نمی‌شد دانش‌آموزان در دبیرستان‌های درجه‌ یک تهران پذیرفته می‌شدند و برای ادامه تحصیل به آن مدرسه می‌رفتند و گاهی هم از طرف مدارس سطح یک تهران پیشنهاد پذیرش دانش‌آموزان به خانواده‌ها داده می‌شد.
پیش‌دبستانی حافظان وحی

کودکانی که از دوران پیش‌دبستانی در این مدرسه وارد می‌شوند از جزء یک شروع به حفظ موضوعات قرآنی می‌کنند و در کنار حفظ موضوعی بقیه مهارت‌ها مانند سفال کاردستی دفتر نقاشی ریاضی علوم را فرا‌می‌گیر‌ند و انواع شعرها را یاد می‌گیرند و به‌صورت بصری از روی قرآن موضوعاتی را که یاد گرفته‌اند خط ببرند و پیدا کنند.


استفاده از عینک قرآنی در فراگیری قرآن

در مقطع‌ پیش‌دبستانی و دبستان دانش‌آموزان به شیوه‌ای که بتوانند به محیط پیرامون خود نقد کنند آموزش داده می‌شوند و از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا با نگاه قرآنی و با استفاده از عینک قرآنی در هنگام تماشای تلویزیون صحنه‌هایی که با آموزه‌های قرآنی منطبق است به خاطر بسپارند و مشخص کنند که با کدام آیه از قرآن‌کریم مطابقت دارد.   
تشکیل کلاس مهارتهای زندگی

در قالب مهارتهای زندگی در مدرسه حافظان وحی کارگاه‌هایی تشکیل می‌شود که به آموزش به مهارت‌های زندگی قرآنی با استفاده از آیات قرآن می‌پردازد. به‌عنوان مثال، کنترل خشم را در قالب آیات قرآنی و مهارت‌های زندگی به‌صورت تلفیقی فرا‌می‌گیرند و در زندگی به‌کار می‌برند. وجه تمایز این مدرسه با دیگر مدارس آموزش و پرورش در این‌ است که در مدارس دیگر به بحث آموزش عمومی می‌پردازند اما در مدرسه حافظان وحی تلاش می‌شود تا بعد از حفظ قرآن این کار تبدیل به یک فرهنگ در روح و روان بچه‌ها شود تا با آن بتوانند زندگی کنند و پشتوانه تصمیمات زندگی خودشان قرار بدهند.

یادآ‌ور می‌شود، این مؤسسه در خیابان پاسداران، بوستان دوم، خیابان شهید عراقی، جنب زمین ورزشی بانک ملت، پلاک 102 واقع است.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببنید.

گزارش از علی‌اکبر اسلامی