جوادیان خواستار شد:
تدریس عکاسی انقلاب و دفاع مقدس در دانشگاه فقط با هدف بیان ارزش‌ها باشد

امیرعلی جوادیان، عکاس پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: بی‌شک هنر عکاسی در ماندگاری وقایع و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس نقش بسزا و بی‌بدیلی داشته است و به عنوان یک میراث مصور حقایقی را برای آیندگان از برهه‌های خطیر تاریخ پس از انقلاب اسلامی بازگو خواهد کرد.
وی ادامه داد: صدالبته سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری نیز نقش خود را در تبیین وقایع انقلاب اسلامی با توجه به بضاعت و مقتضیاتی که داشته‌اند به انجام رسانده‌اند، اما بدون تعصب نسبت به حرفه‌ای که سال‌هاست در آن مشغول به کار هستم باید بگویم که هنر عکاسی همواره در این زمینه پیشقدم بوده است.
هنر عکاسی به عنوان یک گرایش دانشگاهی می‌تواند در خدمت اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرد
جوادیان تصریح کرد: ظرفیت بالای موجود در هنر عکاسی تاکنون در ثبت و ضبط رویدادهای انقلاب اسلامی به عنوان شاخه‌ای از هنرهای تجسمی چنان است که این رشته هنری به تنهایی می‌تواند به عنوان یکی از گرایشات مطرح دانشگاهی در خدمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس قرار گیرد.
این هنرمند پیشکسوت عکاسی افزود: جا دارد اینجا در مورد تأثیر انقلاب اسلامی و وقایع دوران دفاع مقدس در ارتقای هنر عکاسی نیز صحه بگذارم چرا که هنر عکاسی یعنی هنر در موقعیت قرار گرفتن؛ عکاس با به خطر انداختن جان خود در موقعیتی خطیر و حساس قرار می‌گیرد تا به شکار لحظه‌ای ناب و فراموش ناشدنی پرداخته و آن را به ثبت برساند، این امر به بیان ساده است، اما در عمل مشاهده خواهید کرد که به ویژه با تجربه‌ای که ما در زمینه عکاسی جنگ به دست آورده‌ایم، مخاطرات خاص خود را داراست.
جوادیان اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌تواند به عنوان یک رشته درسی دانشگاهی مطرح و ایجاد شود با توجه به تجارب به دست آمده و دستاوردهایی که ما در زمینه عکاسی از مقاطع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دست آورده‌ایم، امری لازم و ضروری است، اما با این پیش‌شرط  که استفاده از هنر و ابزار آن در راستای بیان ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس مصروف شود و نه اینکه نسبت به آن رویکرد جناحی و سیاسی داشته باشیم.
نسل عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در حاشیه هستند و از آنها فقط استفاده مناسبتی می‌شود
وی تأکید کرد: واقعیت تأسف‌بار این است که در شرایط کنونی از نسل عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که فریم‌های متعدد و زیادی را به ثبت رسانده‌اند تنها استفاده مناسبتی می‌شود و مثلاً در ایام هفته دفاع مقدس از ما می‌خواهند که نمایشگاهی از آثار خودمان برپا کنیم و یا در قالب نشستی و کارگاهی به بیان خاطره و دستاوردهای خود بپردازیم؛ در حالی که به نظر من این امر چندان تأثیری در انتقال تجربیات عکاسان انقلابی و ارزشی به نسل جوان عکاس ندارد و باید چنین اندوخته‌هایی در زمینه هنر انقلاب نهادینه شود.
این عکاس دفاع مقدس ادامه داد: مبانی نظری هنرهای تجسمی که شرح درس آن در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود به جای خود محفوظ و لازم است، اما مثلاً در مورد عکاسی آن هم در شرایطی خطیری همچون وقایعی مشابه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کارها باید به شکل عملی و کارگاهی به انجام برسد؛ حتی اگر هنرجوی عکاسی از سواد بالای هنری در زمینه ثبت عکس برخوردار باشد، حاکم شدن شرایط منحصر به فردی که ممکن است در آن قرار بگیرد و در ازای آن سرعت عملی که برای ثبت آن لحظه گذرا به خرج می‌دهد، مهم است.
وی در پایان گفت: در چنین شرایطی است که تجربه یک عکاس پیشکسوت به کار می‌آید تا با اندوخته‌های هنری خود به عنوان یک مربی به هنرجوی خود راهنمایی‌های لازم را برای استفاده بهینه و بزنگاه از لحظاتی که شاید در طول عمر هر فرد یک بار اتفاق بیفتد و دیگر قابل تکرار نباشد به عمل آورده و عکس خود را به ثبت برساند.

امیرسجاد دبیریان