به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نشست علمی ـ تخصصی با موضوع «جوانان و مصرف گردشگری» با حضور کرامتالله زیاری، استاد دانشگاه تهران، سیدحسن مطیعی لنگرودی، استاد دانشگاه تهران، شهرود امیر انتخابی، رئیس مؤسسه علمی ـ کاربردی سازمان میراث فرهنگی، رحیم یعقوبزاده، رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، کرامتالله زیاری، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هر گردشگر 8 فرصت شغلی ایجاد میکند، گفت: طبق برآورد سازمانهای جهانی تا سال 2020 تعداد جوانانی که به سفر میروند از مرز 300 میلیون نفر میگذرند. گردشگران جوان در سال 2013، 182 میلیارد درآمد داشتهاند.
وی افزود: موازنه گردشگری ما با ایتالیا 1 به 15 است. اکثر گردشگران خارجی که به کشور ما میآیند در سنین 50 سال به بالا هستند.
در ادامه محمدحسن مطیعی لنگرودی، استاد دانشگاه تهران ضمن تصریح این مطلب که امتیازاتی که گردشگری دینی داراست از کارایی بسیار مناسبی برخوردار است، گفت: اقتصاد جهانی شتابی دارد که باید با آن همراه باشیم. امروز بهرهوری از اقتصاد جهانی مطرح است. کشورهایی مطرح میشوند که هر چه بیشتر بتوانند از اقتصاد جهانی استفاده کنند. ما باید به سمت درآمدزایی و بهرهوری برویم که کارایی هم ایجاد کند و این همان بحث گردشگری است.
وی با بیان اینکه باید به اقتصاد گردشگری توجه کنیم، اظهار کرد: شکل و ساختار جامعه متقاضی، اقتصاد گردشگری را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. بازار هدف ما کدام است و چه وضعیتی دارد؟ باید به دنبال این باشیم که میخواهیم چه کسانی را جذب کنیم.
مطیعی عنوان کرد: نیازهای جوانان در فضاهای گردشگری کاملاً متفاوت با نیازهای سالمندان است. جوانان نیروی بسیار کارآمد، با استعداد و دارای کارایی علمی هستند. جمعیت یک وزنه سنگین برای توسعه است، اگر برنامه نداشته باشیم و روی آن حساب نباشد این وزنه همه چیز را خراب میکند.
وی با اشاره به جوانان و مصرف گردشگری، اظهار کرد: در ایران، بیشتر جوانان و تولید گردشگری مطرح است. کشور ما محیط مناسبی برای گردشگری جوانان نسبت به سطح بینالمللی ندارد. باید دید کجا خردهفرهنگهای جوانی را بیشتر تحمل میکند. این نوع گردشگران نیاز به آزادی و خودمحوری دارند. فضای گردشگری جوانان با میانسالان باید کاملاً متفاوت باشد.
این استاد دانشگاه گفت: در ایران، بیش از مصرف گردشگری به تولید گردشگری برای جوانان نیاز داریم. 100 هکتار در کشاورزی مدرن دو شغل ایجاد میکند اما یک مغازه، چهل شغل هم میتواند ایجاد کند. مدیران ما هنوز متوجه اقتصاد گردشگری نشدهاند.
بنا بر این گزارش، شهرود امیر انتخابی، رئیس مؤسسه آموزش عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه برنامه، با تبریک روز و هفته جهانی گردشگری، گفت: از تاریخی که آموزش گردشگری راه افتاد همواره با رشته جغرافیا همراه بوده است. اما در دولت یازدهم برای اولین بار مؤسسه ما تأسیس شد که در این حوزه به آموزش میپردازد.
وی افزود: در حدود 25 مرکز آموزشی در 19 استان کشور راهاندازی کردیم و در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو میپذیریم. گردشگری سلامت، ورزشی، ماجراجویانه، یکتاپرستی (مذهبی)، حقوق گردشگری و در واقع چیزی حدود 34 سرفصل جدید را نوشتهایم.
رئیس مؤسسه آموزش عالی میراث فرهنگی با بیان اینکه تمامی رشتههایی که ما آموزش میدهیم مهارتی هستند، اظهار کرد: در بسیاری از رشتهها، باید خیلی چیزها را مشاهده کرد و دید تا یاد گرفت.
وی گفت: کسانی که در این حوزه تحصیل میکنند میتوانند چهره مثبتی از ایران ارائه دهند. در سه هدف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت میتوان برای اقتصاد گردشگری برنامهریزی کرد. 20 میلیون گردشگر خارجی در سال، آماری است که در سند چشمانداز بیست ساله اشاره شده است. میخواهیم به سوی جایگزینی اقتصاد گردشگری به جای اقتصاد نفتی برویم. طبق آمارهایی که وجود دارد هر گردشگر در ایران 1300 دلار و در ترکیه 850 دلار خرج میکند.
در ادامه رحیم یعقوبزاده، رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران اظهار کرد: از دهه 50 میلادی با یک جهش در گردشگری مواجه هستیم. گردشگری در جهان به سمتی رفته است که نگاه تخصصیتری داشته باشد. بیش از 100 نوع زیرشاخه گردشگری در دنیا داریم.
وی ضمن اشاره به اینکه کشور ما را به عنوان کشوری با جاذبههای فرهنگی میشناسند، گفت: جوان به دنبال معنایی از زندگی و اصالت به دنبال جایی است که ارزشهای متفاوتتری را به او ارائه دهد. جوانانی که به کشور ما سفر میکنند تعدادشان هر ساله بیشتر میشود و به همین دلیل باید برای آن فکری کرد.
مطیعی لنگرودی، در حاشیه این برنامه در گفتوگو با ایکنا در رابطه با جایگاه گردشگری دینی، اظهار کرد: بهتر است بگوییم گردشگری فرهنگی؛ در دنیا این را بهعنوان گردشگری فرهنگی میشناسند و ایران از یک جایگاه بسیار عالی از نظر گردشگری فرهنگی مذهبی و فرهنگی برخوردار است. همین الان هم به طور مثال در مشهد پر از گردشگران مذهبی است، قم و شیراز هم از این نظر اهمیت دارد؛ بنابراین ایران یک وضعیت خیلی خوبی را داراست مخصوصاً بین کشورهای همجوار، که تعداد مسلمانان زیاد است و ایران میتواند از این فرصت استفاده کند. زمینهها و امکانات را فراهم کند که از گردشگری فرهنگی و مذهبی به بهترین شکل سود ببرد.
وی گفت: گردشگران یک خواستهایی را از گردشگری خود دارند وقتی در کشور فراهم نشود به سایر کشورها برای گردشگری میروند، ترکیه چندین میلیون گردشگر ایرانی دارد.
مطیعی در مورد شبهاتی که در پی حادثه اخیر در منا مطرح شده، و آمار مسافران مذهبی به مکه و دیگر کشورها، اظهار کرد: سفر ایرانیان به ترکیه بیشتر از مکه است. شش و اندی میلیون نفر آمار چند سال پیش است که از ایران به ترکیه رفتهاند، اصلاً عربستان چنین اجازهای نمیدهد که شش میلیون ایرانی برای زیارت بروند.
این استاد دانشگاه همچنین در مقایسه ارز خارج شده از کشور بهواسطه سفر مکه یا سفرهای دیگر، گفت: سفرهای دیگر قابل مقایسه با سفر مکه نیست، به این لحاظ که آنهایی که به خانه خدا میروند بیشتر مذهبیها هستند و سعی میکنند صرفهجویی کنند. با نهایت صرفهجویی و هزینه کم سفر را برگزار میکنند در حالی که به سایر کشورها که میروند گاهی مواردی را میبینید که پنج هزار و شش هزار دلار در یک سفر یک خانواده خرج میکند. برای مکه چنین رقمی را در نظر نمیگیرند و اکثراً با صرفهجویی و هزینه کمتر است.
وی همچنین با اشاره به پایاننامهها در موضوع گردشگری دینی، عنوان کرد: دانشجویانی هستند که در این زمینهها پایاننامه میگیرند، حمایت خیلی کم است در حالی که بعضی از نهادهایی که در این زمینه فعال هستند باید بتوانند این نوع پایاننامهها و رسالهها را حمایت کنند تا اینکه دانشجویان بیشتر به این سمت کشیده شوند.