مهدی صالحیار، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه جشنواره «تئاتر مقاومت» در دوره اخیر خود نسبت به دورههای پیشین که تمرکز روی برخی متون شناخته شده در این حوزه داشت، تنوعطلب شده است و زمینه برای عرض اندام گروههای تئاتری نسل جوان با روایتهای متفاوتی از مقطع انقلاب و دفاع مقدس فراهم شده.
وی ادامه داد: نمایشنامهنویسان و کارگردانان تئاتر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» موضوعاتی که جامعه امروز به تبع گذران روزهای پرالتهاب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بدان مبتلاست را بیشتر دستمایه خلق آثار نمایشی خود قرار دادهاند که به نظر میرسد این گام رو به جلو در این حوزه است و کمتر به متون کلیشهای که حاوی پیامهای شعاری است در این دوره از جشنواره توجه شده.
نمایشنامهنویسان در پرداختن به موضوع انقلاب و دفاع مقدس متکی به اطلاعات شخصی خود هستند
صالحیار تصریح کرد: با این وجود باید به این موضوع نیز معترف بود که همچنان به ویژه در عرصه نمایشنامهنویسی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نویسندگان متکی به داشتههای ذهنی و اطلاعات شخصی خود بوده و کمتر به مستندات تاریخ معاصر ایران برای عمقبخشی به نمایشنامههای خود رغبت نشان میدهند.
وی که با نگارش نمایشنامه «خانه باغ» جزء نامزدهای دریافت جایزه از مسابقه نمایشنامهنویسی پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» است گفت: این ضرورت همچنان احساس میشود که نمایشنامهنویسان و گروههای نمایشی که درصدد تولید اثر نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی هستند بیشتر از شرایط فعلی باید به فکر پژوهش و مطالعه مستندات و مدارک موجود باشند که البته این یک عزم فردی را طلب میکند چرا که زمینه و بستر مناسب از سوی جشنواره «تئاتر مقاومت» به این منظور فراهم شده است و با برگزاری هر دو سال یک بار آن عملاً مجال کافی برای کیفیتبخشی به آثار نمایشی از سوی نمایشگران به وجود آمده است.
جشنواره «تئاتر مقاومت» باید زمینه را برای ارتباط میان نمایشنامهنویس و کارگردانان فراهم کند
این نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر افزود: چیزی که مربوط به دبیرخانه جشنواره «تئاتر مقاومت» میشود علیرغم حمایت خوبی که از شرکتکنندگان در بخشهای مختلف این جشنواره دارد آنکه علاوه بر چاپ نمایشنامههای برگزیده این جشنواره، زمینه را برای ارتباط مؤثر بین نمایشنامهنویسان و کارگردانان تئاتر فراهم آورند که آثار نمایشی برای اجرای صحنه تولید شوند.
صالحیار تأکید کرد: جشنواره «تئاتر مقاومت» میتواند در این راستا از جریان موفق جشنواره «تئاتر رضوی» الگوبرداری کند چرا که این جشنواره در برگزاری دوره اخیر خود ضمن استقبال از آثار جدید، تأکیدی بر استفاده از نمایشنامههای برتر رضوی برای تولید آثار نمایشی صحنه داشت و مشخصاً نمایشنامههای برگزیده جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی رضوی قزوین را مورد مداقه قرار داده بود و لذا «تئاتر مقاومت» هم میتواند آثار صحنهای دوره بعدی برگزاری خود را از نمایشنامههای برگزیده دورههای قبل تأمین و تولید کند.
وی در پایان در مورد داستان نمایشنامه «خانه باغ» به ایکنا گفت: این نمایشنامه در دو مقطع روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط کنونی روایت میشود؛ اتفاقاتی که در شرایط کنونی در نمایش رخ می دهد ریشه در اتفاقات دوران پیروزی انقلاب اسلامی دارد که در خلال آن گروهی ضدانقلاب سعی در تباهی و از هم پاشیده شدن خانوادهای را دارند و...