گروه دانشگاه: معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به موضوع کرسیهای آزاد اندیشی گفت: معتقد هستیم شتاب توسعه کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها کم است، و اقداماتی برای تسریع این روند انجام دادهایم.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدضیاء هاشمی با بیان اینکه، حوزه کار فرهنگی با رویکرد علمی موفقتر خواهد بود، گفت: در رویکرد علمی ما برای شناخت ابعاد دقیقتر موضوعات نیاز به پژوهش داریم تا بتوانیم دادههای لازم و تحلیلهای مناسب را داشته باشیم و براساس آن تصمیمات مناسب اتخاذ کنیم، بنابراین کار پژوهشی بخشی از فعالیتهای فرهنگی ما را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: طبیعتا کار پژوهش و فرهنگ دو موضوع به هم پیوسته است و در واقع حوزه فرهنگ، هم هدف کار علمی و پژوهشی و هم مقدمه اظهارات علمی و پژوهشی است به این معنا که ما وقتی نگرشها و انگیزههای لازم را فراهم کنیم کار علمی بهتر انجام میشود و اگر کار فرهنگی هم بخواهیم انجام دهیم نیاز به کار علمی داریم تا روشهایمان را بهتر اتخاذ کنیم.
هاشمی سپس به زمینه ایجاد و شکل گیری جریان پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: برای این امر نیاز به فعالیتهای فرهنگی و جهت گیریهای فرهنگی است تا نگرشها و انگیزشهای لازم برای توسعه فعالیتها شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: ما در وزارت علوم، اداره کل مطالعات و سیاست گذاری فرهنگی را داریم که برآن اساس برنامه ریزیهای مرتب میدانی و نظری و فراتحلیلها را انجام میدهیم که بتوانیم مسیر کار را علمیتر انجام دهیم به عنوان مثال در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به طور مرتب نشستها و بررسیهایی را داریم برای اینکه بدانیم دیدگاههای دقیق در مورد وحدت حوزه و دانشگاه و موانع تحقق آن چیست و راههای رسیدن به آن را بررسی کنیم.
معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به موضوع کرسیهای آزاد اندیشی گفت: ما در این خصوص نیاز به مطالعه داریم و معتقد هستیم شتاب توسعه کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها کم است و تلاش هم کردیم و دورههای آموزشی برگزار کردیم و ابلاغیههای و دستور العملهایی را تدوین کردیم که این اشکال بر طرف شود و این فرایند تسریع شود.
وی در خاتمه برای حل این مسئله اظهار داشت: نیاز است بررسی کنیم که چه موانع میدانی، علمی و ذهنی باعث میشود کرسیهای آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اسناد بالادستی است آن سرعت لازم را نداشته باشد و با نتایجی به دست آمده اقدام خواهیم کرد و با یک فرایند اقدام پژوهی به طور مرتب واکنشهای برنامهها ارزیابی میشوند و دوباره سعی در اصلاح روشها و مسیرها میکنیم.