برگزاری مسابقه‌ ملی عکس «کلاس درس دانشگاهی» با موضوع کلاس‌های درس معارف
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست دوم گزارش برنامه پژوهشی «کلاس درس دانشگاهی» با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه نتایج پژوهش‌ها و بررسی‌های آن‌ها برگزار شد.
در این نشست عباس کاظمی، مدیر این پروژه ضمن قدردانی از مسئولان پژوهشکده به دلیل پذیرش و همراهی در تسهیل امور مربوط به پیشرفت این پروژه گفت: این طرح علاوه بر اینکه یک پروژه تحقیقاتی و علمی است، به دلیل مشارکت اعضاء و پژوهشگران متعدد به بازسازی اعتماد در میان آن‌ها نیز می‌انجامد.
وی افزود: کلاس درس به‌عنوان قلب دانشگاه در ایران عمل می‌کند و اگر درست عمل نکند، برای آموزش عالی کشور مسئله می‌سازد.  پیشینه کلاس درس، رابطه استاد و دانشجو، فرهنگ کلاس درس، مسئله یادگیری، تکنولوژی، روزمره شدن دانشگاه و ... از موضوعات در حال بررسی است.
کاظمی با اشاره به تصویب طرح در بهمن‌ماه1393 و آغاز آن از اردیبهشت 1394 از حسین ابراهیم‌آبادی، رئیس وقت پژوهشکده، سپاسگزاری و بیان کرد: طرح‌های پژوهشی را به دو شکل دنبال کرده‌ایم؛ بخشی را اعضای پژوهشکده و بخشی را همکاران بیرون از مجموعه در حال پیگیری هستند. به علاوه، از خردادماه امسال نیز برای تکمیل منابع نشست‌هایی با عنوان «تجربه زیسته کلاس درس دانشگاه‌ها» با حضور استادان و دانشجویان برگزار کرده‌ایم که مواد مناسبی برای کار تحقیقاتی فراهم آورده است.
این پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر نیاز به تبلیغات پروژه عنوان کرد: باید فضای عمومی را نسبت به این مسئله حساس کرد و روی بحث سیاست‌گذاری در حوزه کلاس درس در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای سیاست‌گذار کار جدی کنیم. برای رسیدن به این هدف، دو طرح ضمیمه را با عنوان مسابقه ملی عکس کلاس درس دانشگاهی و مسابقه یادداشت‌نویسی کلاس درس دانشگاهی اجرا می‌کنیم.
کاظمی یادآور شد: مصرف فرهنگی کلاس درس، تجربه زیسته دانشجویان در کلاس درس، تجربه کار جمعی در کلاس درس، تجربه کلاس‌های درس عمومی و معارف، روابط استاد و دانشجو در کلاس درس، شیوه‌های تدریس در کلاس درس، فضای مجازی و کلاس درس، غیبت و سکوت در کلاس درس و شیوه‌های مطلوب کلاس درس از جمله محورهای پیشنهادی برای مسابقه‌هاست.
بنا بر این گزارش، «تبارشناسی کلاس درس (تجربه‌های تاریخی و تجربه‌های زیسته)»، «اخلاق کار جمعی در کلاس درس دانشگاهی»، «بررسی تفاوت‌های جنسیتی در تجربه کلاس درس»، «بررسی کلاس‌های درس معارف دانشگاهی»، «ابعاد روان‌شناختی ـ جامعه‌شناختی کلاس درس با تأکید بر یادگیری با توجه به فضای مجازی»، «شناسایی ابعاد و زوایای نارضایتی از کلاس درس» و «ابعاد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کلاس درس» عناوین برخی از پژوهش‌های در دست انجام است که در این نشست گزارشی از روند انجام آن‌ها بیان شد.
این پروژه یکی از اولویت‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نتایج آن در قالب مقاله، کتاب و همایش ارائه خواهد شد.