اصفهانی اظهار کرد:
مباحث قرآنی به شرط وجود نگرش الهی در اساتید می‌تواند وارد آموزش‌های پزشکی شود

محمد مهدی اصفهانی، مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نگرش‌های معنوی از طریق اساتید و اعضای هیئت علمی باید وارد دانشگاه‌ها شود، به تعریف سلامت از منظر قرآن پرداخت و تصریح کرد: قرآن کریم کتاب هدایت انسان‌ها است و در این کتاب هدایت بحث‌ها به صورت کلی و جهت دهی مطرح شده است.

اصفهانی افزود: قرآن تعریف جامعی از سلامت دارد و این تعریف جامع قرآنی هم سلامت جسم را شامل می‌شود هم سلامت روان و روابط اجتماعی و حتی فراتر از آن سلامت دنیا و آخرت، چرا که نگاه قرآن به انسان با نگاه مکاتب لائیک متفاوت است.

وی بیان کرد: مکاتب لائیک تمام هویت انسان را در بعد جسمی، روانی، اجتماعی می‌بینند، اخیرا هم که یک انعطافی به خرج داده و بعد معنوی را برای انسان قائل شده‌اند، این بعد از معنویت ربطی به روح، بقای انسان، آخرت و خدا ندارد، معنویت از نظر آنها این است که انسان در زندگی هدف و میل به نمود اجتماعی داشته باشد، کدهای اخلاقی جامعه را رعایت کند؛ با یک چنین نگرشی الزاما اعتقاد به جهان واپسین نیست.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در مکاتب الهی انسان دو بخش متمایز اما به هم پیوسته دارد یکی بعد جسمی و دیگری بعد روحانی آن که پایدار است، بنابراین سلامت در این مکتب با سلامت در آن مکاتب متفاوت است؛ اینجا همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی روحانی دنیوی و اخروی را شامل می شود اما در مکاتب دیگر تمام مباحث برای زندگی این دنیا بوده و معنویت آنها بر پایه معنویت مادی بنیان نهاده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است این نگرش معنوی و قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود پیدا کند، عنوان کرد: باید پایه نگرش در دانشگاه‌ها را اصلاح کرد، اگر شرایطی فراهم شود که اساتید مختلفی که در رشته‌های مختلفی که در حال درس دادن هستند با یک آمادگی قبلی و با یک دید بازتر با نگاه کردن به این جنبه ها وارد کلاس درس شوند لزومی ندارد که سرفصل های نوینی تعریف شود و چارچوب آموزشی تغییر پیدا کند.

اصفهانی افزود: هرجا سخنی هست باید سخن از قدرت و حکمت پروردگار باشد و این درست یک کار علمی و مقدس است؛ ما گاها فکر می‌کنیم میان علم و دین فاصله است در حالیکه چنین نیست اگر علم تفسیر کننده حقایقی است که در خلقت می بینیم و در حقیقت فعل پروردگار را تفسیر می‌کند، در علوم دینی ما قول پروردگار و معصومین(ع) را مطرح می‌کنیم هردو مقدس‌اند.

وی عنوان کرد: متأسفانه جوامع دانشگاهی ما از ورود به مباحث دینی پرهیز می‌کنند و این پرهیز ناشی از فشار مکاتب لاییک و تربیت گذشته است؛ زمان برای پایان دادن به تکرار حرف‌های بی پایه و فراموش کردن ابعاد وجودی انسان فرا رسیده و باید اینها را کنار گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: باید با سربلندی و عزت پذیرفت که انسان وجودش دو قسمت به هم‌آمیخته جسمانی و روحانی دارد هر چه هم که ما می‌خواهیم برای او تعریف کنیم این دو بعد را برای او تعریف می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و فرهنگستان علوم پزشکی اگر بتوانند این تفکر را آرام آرام وارد عرصه علمی و محیط تدریس کنند بسیار مؤثرتر از این است که بخواهند یک درس و یا مبحث جدایی را مطرح کنند و این چیزی است که هم شرع می پسندد و هم اینکه عقل قبول دارد.