گروه اندیشه: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) مدافع و حامی ولایت و مقام امامت بود.
حجتالاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و آغاز ایام فاطمیه، گفت: حضرت زهرا(س) مدافع و حامی مقام امامت بودند و با انگیزهی الهی و به دور از احساسات شخصی به حمایت از حضرت علی(ع) برخاستند. تأکیدات پیامبر(ص) در بیان یکسان بودن خشم و رضایت حضرت زهرا(س) با خشم و رضای الهی و حجت بودن ایشان بر مردم، این مهم را اثبات میکند.
وی افزود: مصائب و ناگواریهایی که پس از رحلت جانگداز پیامبر(ص) برای حضرت فاطمه(س) پیش آمد بر کسی پوشیده نیست؛ از انکار جانشینی حضرت علی(ع) و غصب فدک گرفته تا حمله به خانهی اهل بیت(ع) و آسیب رساندن به حضرت زهرا! پس از این مصائب، بانویی که مرام و مسلکش در تمام عمر، پرهیز از گفتگو و مواجهه با نامحرمان است، به مسجد میرود و خطبهای آتشین خطاب به مهاجرین و انصار ایراد میکند. علاوه بر این، شخصیتی که دردها و مشکلات خود و خانوادهاش را حتی با پدر و همسرش در میان نمیگذارد، به جایی میرسد که هر روز و شب ناله و گریه سر میدهد و در بستر بیماری از همهی مردم شکوه میکند. با توجه به این نکات، این سؤال پیش میآید که چه چیزی حضرت زهرا را بر آن داشته تا چنین اقداماتی انجام دهد؟ آیا مجموع اقدامات حضرت زهرا، دفاع از همسر بود یا دفاع از ولایت؟
ستوده افزود: حضرت زهرا(س) در پی دفاع از مقام ولایت و امامت بود، نه فقط دادخواهی برای همسر مظلوم خویش. شواهد اولیهای که این فرضیه را تقویت میکند معصوم بودن حضرت زهرا(س) و مبرّا بودن ایشان از عکسالعملهای آنی و احساسات بیمنطق است. همین نکته، دلیل بر اهمیت این مسئله است. علاوه بر این، مروری بر آثار مکتوب در این زمینه نشان میدهد که عمده آن ها، گزارش تاریخی وقایع زندگی حضرت زهرا(س) پس از پیامبر(ص) است و بیشتر تحلیلهای موجود، این نکته را پیش فرض گرفتهاند که حضرت زهرا(س) مدافع ولایت بودهاند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) در پرتو آیات و روایات اشاره کرد و افزود: فضایل حضرت زهرا(س) از حیث کثرت و عظمت آن چنان است که کسی قادر به کتمان یا انکار آن نیست. قرآن فاطمه علیها السلام را مصداق تام و کامل زن معرفی میکند(آل عمران: ۶۱) و هرگونه نقص و کمبود را از او و خاندانش نفی مینماید(احزاب: ۳۳). در جایی دیگر او را خیر کثیر میخواند و به واسطه وجود مبارکش بر پیامبر(ص) منت میگذارد(کوثر:۱-۲). سوره انسان نیز در منقبت این بانوی بینظیر نازل گردید. همهی اینها و آیات بسیار دیگری که مجال پرداختن به آنها نیست، بیانگر فضایل بیمنتهای این بانوی بزرگوار است. روایاتی که در فضیلت حضرت زهرا(س)وارد شده است بسیار زیاد است. آن چه در این جا برای ما اهمیت دارد روایاتی است که از لسان شخص پیامبر اکرم(ص) و در زمان حیاتشان، در مورد دخت گرامیشان بیان شده است که میفرماید: «به حقیقت فاطمه پاره تن من است، کسی که او را به غضب آورد مرا به غضب آورده است.» (صحیح، البخاری، ج۲، ص ۲۶۰).
عضو شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه با تاکید بر الگوگیری از سیره زندگانی حضرت زهرا(س) در جامعه، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام با بیانات متعدد کوشیدند جایگاه حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی رفتاری مردم و حجت بر ایشان معرفی کنند. هدف ایشان، الگوگیری و حمایت مردم از واکنشهای این بانوی بزرگوار نسبت به مسئله غصب خلافت بود تا کسی گمان نکند که ایشان، واکنشی عاطفی در حمایت از همسر خود نشان داده است. اما افسوس که مردم آن زمان، به این جایگاه حضرت پی نبردند و اقدامات حضرت زهرا(س) را نادیده گرفتند. اما امروز که با تحلیل ها و بررسیهای تاریخی و روایی حجیت حضرت زهرا(س) بر ما مسلم است، ما وظیفه داریم زندگی خود را با سیره و روش آن بانوی بزرگوار منطبق سازیم چرا که در این صورت شاهد کاهش آسیبها و معضلات اجتماعی مخصوصا در حوزه بانوان خواهیم بود.