تجلی نگارگری قرآنی در شیوه ابداعی نقاشی پشت آینه

یدالله احمررضایی، هنرمند نگارگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: از قدیم‌الایام نقاشی پشت شیشه شیوه متداولی در عرصه طراحی و ایجاد نقوش مختلف روی شیشه‌ای بوده است که در قاب و چارچوب پنجره‌ها و دریچه‌های اماکن مقدس به کار می‌رفتند و اغلب آنها به مضامین، قصص و روایات قرآنی اشاره داشتند.

وی گفت: یکی از روش‌های نقاشی پشت شیشه که با استفاده از خمیری مخصوص خطوطی که از قبل روی زمینه کار ردگذاری شده را پررنگ کرده و سپس با رنگ شیشه‌ای و یا گواش قسمت‌های مختلف آن رنگ‌گذاری می‌شود، هنر ویترای است که تقریباً دیگر کسی به این هنر اشتغال ندارد و جزء منسوخ شده نقاشی پشت شیشه است.

احمررضایی تصریح کرد: در شیوه ابتکاری ما طرح‌های نگارگری و مینیاتوری را این بار نه در پشت شیشه، بلکه در پشت آینه پیاده می‌کنیم که البته دوست داریم این هنر را همان نگارگری بنامیم، اما دوستان کارشناس پس از مشاهده آثاری که با این شیوه اجرا شده بودند، اعتقاد داشتند که این شیوه نیز همان نقاشی پشت شیشه است.

این هنرمند نگارگر که هم اکنون نمایشگاهی از آثار او در فرهنگسرای رضوان واقع در بهشت زهرا(س) برپا شده است، گفت: برای اجرای طرح‌های نگارگری و نقاشی پشت آینه به این شکل عمل می‌کنیم که ابتدا طرح را به شکل معکوس با استفاده از کاربن پشت آینه منتقل کرده و با استفاده از سوزن خطوط طرح را شیار می‌اندازیم.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این شیوه می‌توان عبارات قرآنی را نیز در پشت آینه منتقل کرد، ادامه داد: پس از شیاراندازی روی خطوط طرح، با استفاده از تیغ خودتراش رنگ فضاهای میان شیار را برداشته و به لایه‌ای که در اصل جیوه آینه است می‌رسیم و با ریختن جوهرنمک، جیوه اندود شده پشت آینه را نیز برطرف کرده، به شکلی که وقتی به آینه از روبرو نگاه می‌کنیم با طرح خامی مواجه می‌شویم که فضای میانی آن شیشه است و می‌توان فضای پشت آینه را رؤیت کرد.

احمررضایی تأکید کرد: از این مرحله به بعد باید با استفاده از رنگ‌های مخصوص فضای میانی طرح نقاشی را رنگ‌آمیزی کرد که البته این امر کاملاً سلیقه‌ای بوده و بهتر است مطابق طرح اصلی رنگ‌آمیزی شود؛ از این شیوه طراحی می‌توان علاوه بر پرداختن به محتوای قرآنی و طراحی روایات و قصص قرآنی در هنر آینه‌کاری بقاع متبرکه نیز استفاده کرد که مطمئناً الوان شدن آن با استفاده از طراحی‌های انجام شده جذابیت آن را دوچندان خواهد کرد.

وی در پایان گفت: هنر نقاشی و نگارگری ارتباط مستقیم با رنگ دارد و اساساً رنگ است که به آنها هویت می‌بخشد؛ بهار فصل شکوفایی و شروع تنوع رنگی است که می‌توان آن را در طبیعت به وفور مشاهده کرد. قطعاً مواجهه با چنین تنوع و برانگیختگی در میان رنگ‌های طبیعی، حس و حالی بانشاط به هر هنرمندی به ویژه در عرصه نقاشی می‌دهد که با الهام از آن به خلق آثاری چشم‌نواز بپردازد.