گروه اقتصاد: تفکر واردات بیرویه به نوعی منابع جهان را برای ادامه زندگی بشر ناکافی معرفی میکند، در حالیکه قرآن به اندیشههایی که مدیریت اقتصادی منابع در جهان طبیعت را رها و خود سر میخواند و میان عقاید و افکار و رفتار انسان و آنها ارتباط حکیمانه قائل نیستند، نهیب میزند.
حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون ستاد همکاری حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، در یادداشتی که در اختیار
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، قرار داده است به بررسی عواقب واردات بیرویه برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه میآید:
واردات در کشور با دو پشتوانه فکری از نظریه برتری مطلق آدام اسمیت و برتری نسبی دیوید ریکاردو تبعیت نموده که آفاتی مانند واردات غیرمعقول و ویروسی مانند قاچاق را برای کشورمان به ارمغان آورده است، با اینکه نظریه «مزیت رقابتی ملتها» از مایکل پورتر، غروب دو نظریه اسمیت و ریکاردو را اعلام کرد اما پسلرزههای نظریات منسوخ شده واردات، هنوز در کشور ما حس میشود.
آنچه امروزه برای نجات از رکود اقتصادی، تورم و بیکاری در کشور نیاز است انجام شود، پناه به قرآن آوردن است تا از نظر آیات آسمانی درباره واردات و صادرات که امروز در قالب اقتصاد مقاومتی بعنوان یک راهکار برای اصلاح مشکلات اقتصادی کشور مطرح است مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
سوالی که اکنون به به وجود میآید این است که چرا اقتصاد سرمایهداری جهان با واردات بر کشورهای جهان، به جنگ با عدالت اجتماعی اقدام میکند؟ آدام اسمیت تجارت آزاد را متوقف بر اختصاص کشورها بر برتری مطلق در تولید برای واردات و صادرات معرفی میکند در حالیکه ریکاردو بر آن معترض بوده و نظریه، اختصاص برتری نسبی در تولید برای واردات و صادرات را مطرح نموده و بازده اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد، که نظر ایشان میتواند نسبت به نظر اسمیت منطقیتر باشد، و لکن نظریه پورتر امریکایی تفکر ریکاردو را از دور خارج کرد، و نظریه خود را مبنی بر «مزیت رقابتی ملل» به اقتصاد ملتها عرضه کرد، اما قرآن نظری متفاوت و رهنمودهای جاوادنی را معرفی نموده است که عجز بشر در اداره اقتصاد خودش را بیان میکند و نیاز است در این یادداشت به مواردی از آن پرداخته شود.
واردات در کشورهای جهان با دو هدف شامل ترمزی برای تورم و تبادل و تجارت ثروت و منابع میان کشورهای جهان صورت میپذیرد و صورت سوم برای اقتصاد سرمایهداری جهانی نمیتواند وجود داشته باشد و یا اگر هم متصور باشد در لابلای این دو مورد تحقق پیدا میکند،. برای مثال میتوان به واردات گندم اشاره کرد که نیاز است نان و مشتقات آن در دسترس همه شهروندان قرار بگیرد؛ چرا که قوت ابتدایی همه افراد اجتماع است، حال اگر این مواد غذایی در خارج کشور با هزینه کمتری در اختیار قرار میگیرد، آیا از نظر قواعد اقتصادی معقول است که با هزینه مضاعف در داخل تولید شود؟
اگر جواب این سوال از نظر 3 دانشمند فوقالذکر داده شود، جواب همین دیدگاهی است که در کشور ما درباره مقبولیت واردات گندم از برخی مسؤلان شنیده میشود. اما از دیدگاه آیات قرآن که پشتوانه اقتصاد مقاومتی میباشد جواب متفاوت بوده و با رهنمودهایی مواجه می شویم که شاید بر همگان در جهان اقتصاد قابل تحمل نباشد، چرا که قرآن بشر را برای خلق ارزشها تربیت میکند و این مهم در قواعد اقتصادی بدون توجه به انسانهای کمتوان جامعه بشری، پرده از رخ نمیگشاید و نیاز است برای تبیین این ادعا به آیات قرآن حکیم رجوع نموده و از مباحث فوق علمی آن یعنی نور کتاب آسمانی بهرهای داشته باشیم که در این یادداشت به مواردی از آنها اشاره میکنیم.
1- آیه شریفه نفی سبیل اجازه وارادت بیرویه به کشور را امضاء نمیکند.
خداوند در قرآن میفرماید: «الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً ؛ همانانکه مترصد شمایند، پس اگر از جانب خدا به شما فتحی برسد، میگویند مگر ما با شما نبودیم و اگر برای کافران نصیبی باشد، میگویند مگر ما بر شما تسلط نداشتیم و شما را از (ورود در جمع) مؤمنان باز نمیداشتیم، پس خداوند روز قیامت میان شما داوری میکند و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راه (تسلطی) قرار نداده است»(نساء/141)
دلیل این امر این است که راه نفوذ دشمنان را بر کشور باز نموده و سلطه کفار و منافقین جهانی را که در پی دست آویز میباشند هموار میکند که بنا بر فتوای معمار کبیر انقلاب اسلامی در تحریرالوسلیه ایشان، چنین قرار دادهایی که خوف سلطه بیگانه بر اسلام و مسلمانان در پی دارد باطل و حرام می باشد.
2- با توجه به آیه 6 سوره انشقاق که میفرماید: «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ هان اى انسان! تو در راه پروردگارت تلاش مىكنى و بالاخره او را ديدار خواهى كرد.» تلاش اقتصادیی که انسان را برای ملاقات با خداوند رزّاق مهیا میسازد از دل صنعت کشاورزی صادر میگردد زیرا با فصل بهار، معاد را به کشاورزان آموزش داده و در فصل تابستان از نتایج اعمال آنها رونمایی میکند و در همین راستا ورود گندم از کشور بیگانه خروج از اقتصاد آخرت محور میباشد.
3- با توجه به آیه 27 سوره سجده: «أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاء إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ أَفَلَا يُبْصِرُونَ؛ و آيا نديدند كه ما آب را (به صورت باران يا نهر يا چشمه و قنات) به سوى زمين بى گياه روان مىكنيم، آن گاه به وسيله آن كشتههايى را بيرون مىآوريم كه از آن چارپايانشان و خودشان مىخورند؟! آيا (به چشم سر و چشم دل) نمىبينند؟" تولید در داخل کشور عقاید اقتصادی را به وسیله ارتباط با آموزشهای عملی جهان طبیعت فعال سازی نموده و انسان را از سود محوری و دنیا طلبی رهایی میبخشد.
4- با توجه به آیه 34 سوره واقعه: «أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» "آيا شما آن را مىرويانيد يا ما رويانندهايم» «لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ؛ اگر ما بخواهيم اين زراعت را به خس و خاشاكى تبديل مىسازيم، آن گاه شما از آنچه شده است، حيرتزده خواهيد ماند» مدیریت کشاورزی حقیقی از آن خداوند رزاق است که هر کسی با او ارتباط صادقانه برقرار کند حق تعالی، جهان طبیعت را دستور میدهد که در خدمت او در آمده و نیازهای آنها را با عزت بر طرف کند.
5- با توجه به آیه 30 سوره ملک: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ؛ بگو: به من خبر دهيد، اگر آب شما (در چشمهها و چاهها و رودها) در زمين فرو نشيند، كيست كه براى شما آبى روان و گوارا بياورد؟» تفکر بر واردات بیرویه به نوعی منابع جهان را برای ادامه زندگی بشر ناکافی معرفی مینماید، در حالیکه قرآن نهیب میزند به اندیشههایی که مدیریت اقتصادی منابع در جهان طبیعت را رها و خود سر میخواند و میان عقاید و افکار و رفتار انسان و آنها ارتباط حکیمانه قائل نیستند.
6- از دیدگاه اقتصاد مقاومتی واردات گندم، اقتصاد را درونزا و برونگرا نمیکند.
7- با توجه به هشدارهای اقتصادی در وصیتنامه سیاسی و الهی امام راحل (رحمه الله علیه) واردات گندم تدبیری بعنوان، قاتل خاموش کشاورزی کشور از سوی استکبار جهانی میباشد.
8- روششناسی برآمده از تفکر بر واردات بیریه میرساند که مقاومت در مقابل صاحبان ثروت و قدرت بر خلاف تعامل جهانی بوده، و این بدین معنا است که برای زندگی کردن باید به سود مادی و بازده اقتصادی توجه نمود و برای دست یافتن به آن، چاره ای جز معامله نمودن کرامت انسانی با رفاه اقتصادی نیست.
9- در بستر تفکر واردات از کشورهای بیگانه صدای شعار باطل، "چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است" به گوش میرسد. که با آیات کریمه قرآن مجید، مانند سوره انسان که دستگیری از مسکین و یتیم و اسیر را تبیلغ میکند، در تضاد است، چراکه واردات و صادرات با گرایش قبیلهمحوری و حزبپرستی انسان را از محرومین جهان منصرف میکند.
10- آثار نظریه تجارت جهانی برخی چشمها را خیره و قلوب آنها را مرعوب کرده است، و به همین جهت واردات راهکار و شاهکار برای نجات اقتصادی کشور معرفی میشود و واردات گندم هم در راستای همین نظریه مشاهده میشود.
11- سینرژی یا همان همافزایی تولید در کشور با واردات گندم در تناقض است؛ چرا که تولید گندم داخلی در رونق نوعی صنعت میکوشد که در خدمت کشاورزی بوده و ارتباط انسان با خداوند رزاق و جهان طبیعت را هر بیشتر برقرار سازد.
12- با توجه به نظریه «محیط – رفتار – کارایی» واردات بیرویه گندم، محیط رقابت ارزشی و رفتار لطیف طبیعی حاصل از کشاورزی را بر نمیتابد. و فرهنگ توحیدی تعامل با جهان طبیعت تسبیحگو را که تمام موجودات در آسمان و زمین و کوه و دریا را که خداوند را میستایند به نوعی خرافه معرفی میکند.