مسعودی عنوان کرد:
«روزنامه‌نگاری توسعه»؛ راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تبدیل این موضوع به گفتمان عمومی جامعه پرداخت و تصریح کرد: هیچ اقدام و عملی بدون تحقیق، شناخت و برنامه‌ریزی اتفاق نمی‌افتد.

وی تشریح کرد: پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، ایران تحریم شد و پس از آن نیز با جنگ نظامی و مسائل و مشکلات مختلفی مواجه شدیم، یعنی ما مدام در حال مقاومت بودیم.

این استاد دانشگاه، استمرار فرهنگ مقاومت را یکی از کارهای مهم کنونی دانست و اظهار کرد: زمانی ما مقاومت نظامی داشتیم، زمانی مقاومت فرهنگی در مقابل توطئه‌های فرهنگی و اکنون نیز مقاومت اقتصادی. البته این سه مورد هیچ کدام نافی هم نیستند بلکه به هم مرتبط بوده همزمان هر سه محقق می‌شوند. به عنوان مثال حفظ اقتدار نظامی و توان موشکی نیازمند حفظ فرهنگ مقاومت و تأمین اقصادی این اقدام مهم است.

وی در ادامه به نقش مهم رسانه‌ها در این خصوص اشاره و اذعان کرد: رسانه‌های ما باید مدام در سبک‌های مختلف خبری از جمله مصاحبه، مناظره، گزارش‌های خبری و ... در خصوص مقاومت در هر سه حوزه محصول فرهنگی و رسانه‌ای ارائه دهند.

مسعودی رسانه‌ها را در آماده کردن ذهن مردم برای اقدام عملی دولت و بخش خصوصی برای خودکفایی و شکوفایی اقتصاد مملکت مسئول دانست و اضافه کرد: باید دولت، بخش خصوصی و مردم به نحوی آماده باشند که هر نوع تحریمی ایجاد شد، بدون نیاز به خارج با اقتصاد بومی رشد اقتصادی را تضمین کنیم.

نگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به روزنامه‌نگاری توسعه است

وی در پاسخ به این سؤال که رسانه‌ها از کدام سبک روزنامه‌نگاری می‌توانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنند؟ گفت: ما انواع مختلف روزنامه نگاری داریم. از بین سبک‌های مختلف موجود، هم نگاه حضرت امام(ره) و هم نگاه مقام معظم رهبری به روزنامه‌نگاری توسعه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سوره به تشریح ویژگی‌های روزنامه نگاری توسعه پرداخت و گفت: این نوع روزنامه‌نگاری شخصیت محور نیست بلکه روند محور و موضوع محور است. به عنوان مثال به روند ساخت بیمارستان‌، سد و سایر مسائلی که منجر به توسعه کشور می‌شود، می‌پردازد. اما به راستی وقتی یک بیمارستان و یا سدی در کشور ساخته می‌شود چه قدر روزنامه نگاران ما به آن توجه می‌کنند؟ وقتی یک چهره مشهور کاری ر ا انجام می‌دهد که نقشی در توسعه مملکت ندارد، چه قدر به آن توجه می‌کنند؟

امام راحل: بروید روستایی را که محصول خود را 3 برابر کرده تیتر کنید

وی به انتقاد امام خمینی (ره) از رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمودند چرا اینقدر من را تیتر یک می‌کنید بروید روستایی را که در روستایی دور افتاده توانسته محصول خود را سه برابر کند تیتر کنید.

مسعودی ادامه داد: مصادیق روزنامه نگاری توسعه را حضرت امام برای ما به روشنی توضیح داده‌اند. روزنامه نگاران باید کارهای مهمی که مردم، پزشکان، مهندسان، کشاورزان و ... انجام می‌دهند و ایده‌های نو و موفق را مورد توجه قرار دهند اما به راحتی از کنار این مطالب می‌گذرند و این مطالب منتشر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ما به مردم بگوییم که از محصولات استاندارد استفاده کنند و استفاده از این محصولات افزایش پیدا کند، تولید کنندگان نیز به استاندارد بودن محصولات خود توجه بیشتری نشان می‌دهند. استاندارد زبان مشترک دنیاست و با این اتفاق مردم دنیا به محصولات ما اطمینان خواهند کرد.

این استاد ارتباطات در پاسخ به این سؤال که در روزنامه‌نگاری توسعه جلب مخاطب رسانه‌ای به سختی صورت می‌گیرد و اکنون جوانان ما بیشتر طالب مطالب خبری و رسانه‌ای کوتاه و جذاب هستند نه مطالب فرایند مدار و طولانی گفت: خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها باید همه علایق و سلایق را جذب کنند.

وی افزود: اگر صفحه حوادث در روزنامه‌ها نباشد و ما فقط در خصوص سدسازی و ساخت بیمارستان و ... مطلب تهیه کنیم، مخاطبان روزنامه کم خواهد‌شد. پس باید در کنار مطالب جالب خبری با گزارش‌های خوب و جذاب در خصوص توسعه مردم را به روزنامه‌نگاری توسعه علاقه‌مند کنیم. رسانه‌ها می‌توانند ذائقه مردم را تغییر دهند.

مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها در معرفی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و استمرار فرهنگی اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند و اقتصاد مقاومتی جدا از فرهنگ مقاومت نیست.