گروه حوزههای علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: همان طور که طلاب امروز ما تبلیغ و نفر دارند، علمای جنی نیز این برنامه را برای سایر جنیها داشتند که در آیات ابتدایی سوره جن تصریح شده است.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز اول اردیبهشت ماه در درس تفسیر خود در قم گفت: کفار به جای بهره بردن از امکانات مادی راه تکبر پیش گرفتند و به سرنوشت وعده داده شده قرآن یعنی عذاب دنیا و آخرت مبتلا شدند و سرانجام آنان آتش بود.
وی با اشاره به تعابیر قرآن درباره عرضه آتش بر کفار و عرضه کفار بر آتش تصریح کرد: گاهی عرض آتش بر کفار و گاهی عرض کفار بر آتش در آیات مطرح شده است؛ در سوره غافر فرموده اینها را بر آتش عرضه میکنند و تنها در سوره کهف فرمود که آتش بر کفار عرضه میشود زیرا در آخرت همه چیز درک مشهور دارد برخلاف دنیا که درک مستور دارد و در قیامت همه چیز بی پرده میشود.
این مفسر قرآن اظهار کرد: براین اساس شکایت و شهادت مسجد برای همسایگان خود در آخرت تعبیری از روی مجاز نیست بلکه امروز مسجد و زمین و اعضاء و جوارح انسان میفهمند و درک دارند و در آخرت نیز بر اساس این ادراک خود شهادت میدهند که کدام همسایه به مسجد آمده و کدام یک نیامده است.
صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: تعابیری که در روایات برای قبر بیان شده که من بیت الوحشت و بیت الغربة و ... هستم بر این اساس، استعاره و مجاز و تشبیه نیست، بلکه همه اینها در دنیا ادراک دارند منتهی وجود علی(ع) را میخواهد که با چاه حرف بزند و چاه حرف او را بفهمد زیرا مستمع خوبی است البته امروز در پرده است و فردا پرده برداشته میشود.
هدف خلقتوی با اشاره به هدف خلقت عالم بیان کرد: خداوند فرمود جن و انس را برای عبادت و کل عالم را برای علم و عالم شدن خلق کردهایم که در آیه پایانی سوره طلاق بر این مسئله به صراحت اشاره داشته است.
وی با اشاره به مشابهتهای جن و انس در این مسئله اظهار کرد: همان طور که انسانها در محضر پیامبر(ص) در مسجد مدینه حاضر می شدند و درس فرامیگرفتند و قرآن میآموختند، جنیها هم در این حوزه احکام الهی را یاد میگرفتند و همان طور که طلاب امروز ما تبلیغ و نفر دارند، علمای جنی نیز این برنامه را برای سایر جنیها داشتند که در آیات ابتدایی سوره جن تصریح شده است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه جنیها نیز عالم و روحانی و منافق و مسلمان و
کافر دارند و حتی کسانی هستند که غدیر
را دیدهاند به آیه شریفه «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»(204 اعراف) اشاره کرد و ادامه داد: مفهوم این آیه تنها این نیست که وقتی قرآن خوانده می شود ساکت باشید و گوش بدهید که البته این هم لازم است بلکه مفهوم وسیعتری دارد و آن این است که در برابر قرآن حرف نزنید یعنی در برابر قرآن اظهار نظر
نکنید زیرا موجودی که نه از قبل و بعد خود خبری دارد، اظهار نظرش یعنی چه؛ و وظیفه
شما و جنی ها مانند شما استماع است.
انذار و تبشیر در ادیان وی با بیان اینکه انذار و تبشیر در همه ادیان هست و تاثیر انذار هم بیشتر از تبشیر است افزود: خطوط کلی وحی و نبوت یکی است بنابراین خطوط کلی کتب آسمانی یکی است و قرآن نیز مصدق انبیاء و کتب قبل است اگرچه هرکدام شریعه و منهاج خود را دارند. براین اساس است که همه
مردم دنیا از اختلاس و دزدی و... بدشان میآید زیرا خطوط
کلی فطرت انسانها یکی است و تا نفس می کشید با شماست ولی گاهی برخی آن را دفن میکنند و در پستو میگذارند.
وی تاکید کرد: خداوند وعده مطلق به افراد برای رسیدن به سعادت نداده و فرموده باید میان خوف و رجا سیر کیند البته ممکن است خانواده شهید و جانباز و ... را وعدههایی مبنی بر بخشش گناهان بدهند وگرنه اصل
بر این است که انسان خودش را مجرم بداند و بترسد.