گروه اندیشه: مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل برخورداری از اندیشه مهدویت را عامل پایداری و ظلم ستیزی در جامعه اسلامی دانست و گفت: اندیشه مهدویت تأثیرگذارترین عنصر و مکانیسم ایجاد امید در جامعه است.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجتالاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، روز گذشته 21 اردیبهشتماه در جلسه هماهنگی برگزاری همایش حیات طیبه در اردبیل با بیان اینکه اندیشه مهدویت را میتوان در حوزه مسائل فردی و اجتماعی بررسی نمود، اظهار کرد: بسیاری از کارکردهای اجتماعی و فردی اندیشه مهدویت با بحث انتظار گره خورده است.
وی با اشاره به اهداف و ضرورت های تحقیق و پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، افزود: نفوذ پایدار اندیشه مهدویت و اعتقاد به امام غایب در میان مردم، عامل امید آفرینی، هویت بخشی و تحرک زایی برای ایجاد جامعه ای توانمند و پیشرو است.
حجتالاسلام ستوده تصریح کرد: برخورداری از اندیشه مهدویت از مؤلفه های تأثیرگذار در سیاست گذاری، برنامه ریزی و چشم انداز جامعه اسلامی است که نقش مؤثر در مقاومت، پایداری و ظلم ستیزی دارد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان کرد: تأثیرات اندیشه مهدویت در اصلاحات اجتماعی و ایجاد همبستگی و انسجام بخشی به جامعه و تبیین رسالت نظام اسلامی در گسترش و نهادینه سازی اندیشه مهدویت در بین مردم از مهم ترین ضرورتهای پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت است.
حجتالاسلام ستوده شناخت کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت و نقش آن در سبک زندگی را مهمترین هدف ارائه فعالیتهای پژوهشی در حوزه اندیشه مهدوی عنوان کرد و گفت: شناخت ابعاد گوناگون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت و تطبیق آنها در جامعه اسلامی، ارائه راهکار در جهت تغییر و اصلاح وضع موجود در جامعه عصر غیبت، دستیابی به راهکار لازم در جهت امید آفرینی و هویتبخشی، ایجاد همبستگی اجتماعی، پویایی و تحرک زایی در جامعه، ساختن جامعهای منسجم و توانمند و پیشرو بر اساس آموزه های مهدوی در حوزه های مادی و معنوی، ایجاد جامعه سالم در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از دیگر اهداف برگزاری همایش حیات طیبه است.
وی با اشاره به اصطلاحات و مفاهیم اساسی موضوع این پیش نشست علمی، خاطرنشان کرد: مقصود از کارکرد اجتماعی مهدویت، خدمات و آثار و پیامدهای اجتماعی مهدویت به جامعه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل امیدآفرینی، تکامل روحی و خودسازی اجتماعی، ظلم ستیزی، نشاط و پویایی اجتماعی، انسجام بخشی و ایجاد همبستگی اجتماعی، هویت بخشی و تقویت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه را از مهمترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت دانست و اظهار کرد: اندیشه مهدویت تأثیرگذارترین عنصر و مکانیسم ایجاد امید در جامعه است.
حجتالاسلام ستوده اعتقاد به ظهور امام زمان(عج) را عامل وجود جامعهای مناسب برای تربیت و پرورش انسانهای مؤمن دانست و بیان کرد: تحقق چنین جامعه ای در گرو جامعه ای پیشرو که دائما در حال اصلاح خویش در زمینه های مختلف باشد، است.
وی تأثیر اندیشههای مهدوی بر تکامل روحی و خودسازی اجتماعی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: یکی از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، خودسازی اجتماعی و ایجاد زمینه های لازم برای پرورش و تربیت گروهی منتظر مؤمن و متقی است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: اعتقاد به مهدویت موجب میشود تا جامعه منتظر در تربیت خویش بکوشد و صفات نیک و اخلاق حسنه را در خود نهادینه کند.
وی افزود: اعتقاد به مهدویت در ایجاد آمادگی برای منتظران مؤثر بوده و موجبات نشاط، پویایی و وظیفه شناسی جوامع اسلامی در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم میسازد.
حجتالاسلام ستوده انگیزش محبت و عواطف انسانى، بسط شخصیت و مقابله با خودخواهى و طغیان گرى هاى نفس انسان، رفع اختلاف، فراموش کردن بدى ها و تصفیه کدورت ها و تعهدآفرینى و ایجاد احساس مسؤولیت را از جمله کارکردهاى دین در راستاى ایجاد انسجام و همبستگى اجتماعى دانست.
وی با اشاره به شیوههای تأثیرگذاری مهدویت در اتحاد و انسجام اجتماعی، خاطرنشان کرد: منجی باوری و موعودگرایی، اعتقاد به مهدویت در اسلام و نیز اعتقاد به مهدویت با رویکرد امامیه، از مهمترین مکانیسم های تأثیرگذار اندیشه مهدوی در ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: انتظار فرج موجب آمادگی جامعه در حوزه های مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: آرمانگرایی، نشاط، پویایی، وظیفه شناسی، زنده شدن روح امید در افراد و واداشتن جامعه به کوشش و تلاش از مهمترین آثار و پیامدهای انتظار فرج است.