گروه اندیشه: به مناسبت هفته ارتباطات و در راستای پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی (نشان خواجه نصیرالدین طوسی)، کارگاه آموزشی «گفتمان» 28 اردیبهشتماه جاری در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در ابتدای این کارگاه دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقه ملی مناظره دانشجویی در استان اردبیل از ثبت نام 8 گروه برای رقابت در این دوره از مسابقات خبر داد و افزود: مرحله استانی این مسابقه طی روزهای سوم و چهارم خرداد ماه سالجاری در سالن جلسات دانشگاه محقق اردبیلی و با داوری سه نفر از اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی استان برگزار میشود.
نجیبه خروشی در مورد اهداف مسابقه ملی مناظره دانشجویی گفت: رشد و توسعه علم و دانش، زمینهسازی در جهت یادگیری اصیل، عمیق و پایدار، رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو و تقویت روحیه حق و حقیقتطلبی از اهداف این مسابقه ملی است.
وی مسابقه ملی مناظره دانشجویی را تمرین گفتمان در بین دانشجویان عنوان و خاطرنشان کرد: گروههای شرکتکننده در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با هم رقابت خواهند کرد و در پایان یک گروه به مرحله منطقهای راه پیدا خواهد کرد.
در این کارگاه محمد زینالی، محقق و پژوهشگر اجتماعی، مناظره را یکی از راههای تمرین گفتمان عنوان کرد و گفت: مناظره باعث رشد و نظم در ذهن میشودو به همین خاطر باید فرهنگ بهینه مناظره در بین علاقهمندان به ویژه دانشجویان نهادینه شود.
وی گفتگو را راهی برای رسیدن به حقیقت و به چالش کشاندن ذهن و کشف اندیشه و افقهای فکری بیان و تصریح کرد: گفتمان باعث ایجاد وحدت و ارتقای سطح آگاهی دانشجویان میشود.
زینالی با اشاره به اینکه گفتمانها، فضا و جریان غالب فکری و اندیشهای در جامعه هستند افزود: رقابت بر سر گفتمانها با بحثهای رایج و عموماً سطحی و با جدالهای سطحی و بیمنطق تفاوت دارد. گفتمان آن چیزی است که حرکت عمومی جامعه را تعیین میکند که تنها راه ایجاد آن نیز، «گفتن» است.
وی اظهار کرد: به عبارت دیگر گفتمانها ناظر بر مدل توسعه و پیشبرد کشور و در تماس با مسائل واقعی جامعه مطرح میشوند و این گفتمانهای جامعه هستند که کشور را به حرکت درمیآورند. علت اهمیت گفتمانسازی برای تشکلها و جریان دانشجویی نیز همین مسأله است.
در این کارگاه ضمن بحث در مورد گفتمان، به سوالات حاضران پاسخ داده شد.