گروه اندیشه: مدرّس حوزه علمیه زینبیه(س) شهرستان سراوان گفت: فراگیری علوم قرآنی باید مقدمه تدبر و سپس عمل به آیات باشد، در غیر اینصورت، اگر در حفظ و قرائت آن توقف کردیم و هیچ گاه منجر به عمل نشد، تنها مسئولیت خود را سنگینتر کردهایم، چرا که در مقابل آن مسئولیت داریم.
سیما گودرزی، مدرّس حوزه علمیه زینبیه(س) شهرستان سراوان، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان گفت: قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر اسلام است که اعجاز آن ابعاد مختلفی دارد و هر کس شیفته بعد خاصی از این کتاب آسمانی میشود.
وی اظهار کرد: قرآن کتابی است که محدود به یک موضوع خاص نیست، بلکه بیانگر همه چیز و مایه رحمت و هدایت است؛ بهطوری که خداوند در آیه 89 سوره نحل میفرماید «نَزَّلْنا عَلَيْکَ الْکِتابَ تِبْياناً لِکُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمينَ».
مدرّس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان افزود: قرآن هدایت است از گمراهی، بینائی است از کوری، نگهداری است از لغزشها، نگهدار از هلاکت، راهنمای از گمراهی و بیانکننده هدفمند و نسخه سعادت انسان است.
وی بیان کرد: علوم قرآنی که شامل گستره وسیعی از علوم مانند قرائت، تجوید و تفسیر قرآن میشود، برای ایجاد انس با قرآن و زمینه عمل به آیات شکل گرفتهاند، نباید تبدیل به یک هدف شوند و از ادامه راه باز بمانیم.
گودرزی عنوان کرد: فراگیری علوم قرآنی باید مقدمه تدبر و سپس عمل به آیات باشد، در غیر اینصورت، اگر در حفظ و قرائت آن توقف کردیم و هیچ گاه منجر به عمل نشد، تنها مسئولیت خود را سنگینتر کردهایم، چرا که در مقابل آن مسئولیت داریم.
وی افزود: تلاوت قرآن و اصرار بر آن، موجب میشود تا انسان از کلام وحی دور نماند و بهتدریج زمینه عمل به آن ایجاد شود، به همین دلیل در قرآن کریم بر خواندن قرآن بسیار تأکید میشود، از جمله در آیه 4 سوره مزمّل: «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا».
مدرّس حوزه علمیه سراوان در پایان افزود: بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است، از تدبّر در آن میترسند، حال آنکه خداوند دستور به تدبر داده است و هر انسانی باید به نسبت درک و فهم خود، در آیات اندیشه کند.