کد خبر: ۳۵۰۵۵۰۸
تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
حجتالاسلام رفیعی تشریح کرد:
معنا و دلالت واژه قرآنی «صراط» در دنیا و آخرت
گروه حوزههای علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صراط در قرآن 33 بار و تنها به صورت مفرد آمده است، به بیان معنا و مدلول این واژه قرآنی در دنیا و آخرت پرداخت.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 20 خرداد در جلسه تفسیر سوره نور در حرم حضرت معصومه(س) به تفسیر آیه 46 این سوره پرداخت و گفت: اولین موضوع این آیه آن است که ما برای شما آیات روشنی فرستادیم تا شما به راه راست هدایت شوید.
وی با بیان اینکه هر کسی را که خداوند بخواهد هدایت خواهد کرد افزود: نباید تصور کرد همه افرادی که مسلمان نیستند قلبشان آمادگی برای شنیدن پیام حق ندارد زیرا برخی زمینه پذیرش هدایت را دارند و نمونه های آن در صدر اسلام زیاد است که افرادی کافر بودند ولی شیفته پیامبر(ص) شدند و به او ایمان آوردند.
رفیعی عنوان کرد: البته هدایت خدا شامل کسی است که در کلاس هدایت بنشیند و علاقه نشان دهد و کلاس هدایت نیز فرمایشات قرآن و ائمه و کلاس عقل است زیرا کسی که میاندیشید هدایت میشود.
استاد حوزه گفت: هر کسی قدمی بردارد و تلاشی بکند هدایت میشود؛ هشام بن حکم جزء مرجئه بود و عقاید فاسده داشت ولی چند جلسه با امام صادق(ع) نشست و نظرش عوض و مسلمان شد.
وی اظهار کرد: یک یهودی در زمان پیامبر بود و به ایشان احترام می گذاشت یک روز بیمار شد و پیامبر به عیادتش رفت و گفت میخواهی اسلام را به تو عرضه کنم اما این فرد از پدرش میترسید که پیامبر رو به پدر کرد و گفت اجازه می دهی من او را مسلمان کنم که این پدر گفت اگر خودش تمایل دارد از این رو پیامبر، اسلام را به او عرضه کرد و او ایمان آورد و مسلمان شد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: این پدر یهودی منصف بود که اجازه داد ولی برخی پدران مانع رشد دین و حجاب و واجبات فرزندان میشوند در حالی که حق ندارند.
رفیعی با بیان اینکه پذیرش و تلاش دو شرط اصلی ایمان است تصریح کرد: شرط سوم نیز آن است که انسان، ایمانش را به گناه آلوده نکند زیرا برخی در دوره پیامبر مومن بودند و هدایت شدند اما در زمان امام علی(ع) در مقابل ایشان ایستادند.
وی افزود: امام صادق(ع) انکار ولایت را ظلم دانستهاند زیرا خیلیها بودند به پیامبر ایمان داشتند اما سر از جمل و نهروان و سقیفه در آوردند و البته این ظلم شامل شرک هم میشود.
وی اظهار کرد: خداوند کسی را هدایت میکند که پذیرش داشته باشد، تلاش کند و آن ایمان را خراب نکند که نمونه آن اصحاب کهف بودند؛ اینها به خدا ایمان آوردند و به غار رفتند و خدا هم کمکشان کرد.
رفیعی تاکید کرد: اگر کسی پای سایت و کلاس و رفیق گمراهکننده بنشیند مانند کسی است که در مرکز فساد بخواهد هدایت شود.
انواع هدایت
این استاد حوزه گفت: هدایت اقسامی دارد گاهی اعتقادی، گاهی اخلاقی، گاهی اجتماعی و سیاسی و ... است؛ هدایت اعتقادی یعنی اینکه عقیده باطل دارد مانند ادیانی که الان در دنیا وجود دارند در حالی که یک دین حق بیشتر نداریم.
رفیعی با بیان اینکه قرآن فرموده برای اینکه هدایت اعتقادی پیدا کنید سراغ انبیاء و ائمه و کسانی که هدایت شدهاند بروید تصریح کرد: اگر کسی بتواند یک نفر را هدایت اعتقادی کند مانند این است که دنیا را هدایت کرده است؛ الان برخی جوانان دچار انحراف اعتقادی هستند و ممکن است گرفتار شبهات باشند و کسانی که می توانند باید این انحرافات را اصلاح کنند.
وی افزود: کسانی هستند که مشکل اعتقادی ندارند ولی مشکلات اخلاقی دارند مانند بیشتر مردم که به خدا و ائمه و اسلام و ولایت معتقدند ولی ممکن است اهل یک گناه خاصی باشند.
وی افزود: نوع دیگر هدایت سیاسی است؛ کسانی بودند که یار امام صادق(ع) بودند ولی شتر به دربار بنی امیه کرایه میدادند که امام صادق او را نهی کرد.
رفیعی با بیان اینکه ممکن است هدایت خانوادگی و اجتماعی باشد اظهار کرد: منشا و عوامل هدایت هم مختلف است گاهی یک موعظه انسان را هدایت میکند مانند آنچه درباره فضیل رخ داد و گاهی ممکن است خواب انسان را به خودش بیاورد.
رفیعی بیان کرد: گاهی یک کتاب و ماهواره و سایت فاسد، عقاید انسان را باطل و او را به سمت انحراف میکشاند.
33 بار صراط در قرآن
وی افزود: صراط در قرآن 33 بار آمده و جمع هم نیامده است، سبیل جمع آمده ولی صراط تنها مفرد آمده است. بندگی خدا صراط مستقیم است در روایت داریم که اهلبیت(ع) صراط مستقیم هستند. پس صراط در دنیا امام است و صراط در آخرت پل صراط است بنابراین اگر کسی مسیر ولایت ائمه را برود در صراط مستقیم است.
رفیعی با بیان اینکه هر عاملی که باعث شود تامردم از مسیر اسلام و دین دور شوند عامل گمراهی است عنوان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که اگر به هر دلیلی کسی انحرافی داشت و بعد هدایت شد گمراهی قبل از هدایتش را نباید به رخش کشید.
وی ادامه داد: کسی که مثلا انحراف اخلاقی داشته و حالا توبه کرده است نباید عکسها و تصاویر قبلش را به رخ او بکشیم زیرا خداوند از مشرکین هم گذشت بنابراین کسانی که انحراف سیاسی داشته و حتی با شاه عکس داشته اند نباید هر جا میرود دائما پروندهاش را رو کنیم.
وی تاکید کرد: این روش گزینش افراد، روش گزینش قرآنی نیست زیرا روش قرآن این است که سئیات را تبدیل به حسنات میکند نه اینکه فلان خطایی داشته است استخدامش نکنیم و پروندهسازی برای او کنیم.
رفیعی صحنه برخورد امام حسین(ع) با حر را نمونهای از گزینش قرآنی برشمرد و گفت: در کربلا وقتی حر عوض شد جایی نمیبینیم که امام این مسئله را به رخ او بکشد بنابراین باید گذشته افراد را پاک کنیم.