جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره سریال «پریا» این گونه اظهارنظر کرد: این کار از نگاه من یک ملودرام ناپخته تلویزیونی است، البته فیلمساز این کار، سعید سهیلیزاده در ساخت چنین کارهایی (ملودرام) تجربه موفقی دارد، زیرا چند مجموعه تلویزیونی موفق از وی در تلویزیون دیدهایم، اما بنا به دلایل مختلف در این سریال چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی افزود: ضعف در ارائه مفهوم و شخصیتپردازی نامطلوب از جمله ایراداتی است که میتوان از سناریو «پریا» گرفت. برای همین تماشاگر هنگام تماشای این مجموعه دچار سردرگمی میشود و سؤالات مختلفی در ذهنش شکل میگیرد. برای مثال به مخاطب گفته نمیشود که چرا شخصیت اصلی قصه از همسرش جدا شد یا اینکه چرا بعد از سالها به کشور بازگشته است؟ در ضمن ویژگی اعتقادی همسر سابق «پریا» برای تماشاگر روشن نیست، حتی تماشاگر تصویر درستی از شخصیت اصلی در ذهن ندارد.
این کارشناس سینما
تصریح کرد: ممکن است گفته شود این مجموعه هنوز در آغاز راه است و باید اجازه داد
تا درام شکل بگیرد، اما این توجیه به نظرم شایسته فیلمساز با تجربهای چون سهیلیزاده نیست، چون درام باید به اندازهای قوی باشد که تماشاگر از همان ابتدا با کار
آشنا بوده و بتواند آن را بپذیرد. در ضمن در این کار به هیچ وجه بازیهای خوبی را
شاهد نیستیم، حتی لادن مستوفی که پیشتر از وی کارهای خوبی را دیده بودیم، نتوانسته است در این
کار انتظارات را برآورده کند.
نگاه نادرست به زندگی مدرن و سنتی در «پریا»
این کارشناس درباره پرداختهای دینی این سریال چنین توضیح داد: اصولاً این سریال ساخته شده تا مبلغ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد، اما آنچه که من در این مجموعه میبینم به هیچ وجه نشانی از این امر را در خود ندارد. در این کار فرق میان زندگی مدرنیته و سنتی به درستی تفکیک نشده است، برای همین باز هم کلیشههای رایج را در این سریال میبینیم، امری که به هیچ وجه جذابیتهای بصری و مفهومی در خود ندارد.
وی در انتهای این گفتوگو تصریح کرد: برای من عجیب است که سطحیزدگی و شعار حتی در دیالوگهای این سریال هم به خوبی عیان است، اتفاقی که نشان میدهد در تولیدات تلویزیونی به بهانه پرداختن به آموزههای دینی، ابتداییترین شکل پیامرسانی انجام میشود، غافل از اینکه برای رسیدن به ارزشهای برتر دینی تنها ظاهر ملاک نیست، بلکه غنای مفهومی هم باید در کار وجود داشته باشد.