آیت‌الله طبسی عنوان کرد:
عدم پذیرش حق‌؛ مهمترین نشانه نفاق
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، دیشب پنجم مردادماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) به آیه 17 و 18 سوره مبارکه بقره «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ ﴿۱۷﴾؛ مثل آنان همچون مثل كسانى است كه آتشى افروختند و چون پيرامون آنان را روشنايى داد خدا نورشان را برد و در ميان تاريكي‌هايى كه نمى ‌بينند رهايشان كرد «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ»(18) پرداخت.
وی گفت: در این آیه منافقان و یهود به کسانی تشبیه شده که آتش برافروخته‌اند و هنگامی که این آتش اضائه یافت خداوند نور آن را خاموش می‌کند.
تبیین واژه «ایقاد»
مروجی طبسی بیان کرد: «استوقد» از ریشه وقود و ایقاد است که گاهی به نحو حقیقت استعمال و گاهی به نحو استعاره و مجاز به کار می‌رود و در نحو مجاز یعنی منافقان و یهودیان فتنه برپا می‌کنند.
وی در تفاوت میان «ضیاء» و «نور» تصریح کرد: ضیاء برای چیزی به کار می‌رود که بالذات نور دارد و روشن است و نور زمانی به کار می‌رود که چیزی از چیز دیگر روشنایی گرفته باشد، مانند آفتاب که مضیء بالذات است.
طبسی عنوان کرد: مرحوم طبرسی در مجمع البیان آورده است که مثل اسلام منافقان مانند مثل آتشی است که خداوند نور آن را خاموش می‌کند و آنان در تاریکی و تحیر می‌مانند، زیرا اینها اسلام ظاهری را گرفتند و با وجود اینکه پیامبر و قرآن در دسترسشان بود و خطاب به آنان نازل می‌شد به آن بی‌توجهی کردند و از طرفی خون و مالشان نیز در پرتو این اسلام ظاهری محفوظ بود و بالاخره هم کفر پنهانی آنان برملاشد.
دشمنی یهودیان لجوج با پیامبر(ص)
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: از سعیدبن جبیر که از تابعان است نقل شده این آیه درباره یهود است زیرا سه طایفه یهود در زمان پیامبر(ص) یعنی بنی قریضه، بنی قینقاع و بنی النضیر زندگی می‌کردند و اینها با اشراف به این موضوع که مسئله نبوت در بنی اسرائیل خاتمه یافته و پیامبری از حجاز مبعوث خواهد شد به این سرزمین آمدند اما در نهایت به پیامبر کفر ورزیده و با ایشان دشمنی کردند.
وی با طرح این سؤال که چرا قوم یهود و منافقان که دو گروه محسوب می‌شوند با تعبیر «الذی» به کار رفته  است افزود: برخی گفته‌اند که«ن» در «الذی» محذوف است که ما آن را قبول نداریم، برخی آن را مضاف و مضاف‌الیه دانسته و یا فعل در تقدیر گرفته‌اند و برخی نیز گفته‌اند، از نوع جنس است و برخی هم فرموده‌اند تشبیه حال به حال است و ایرادی ایجاد نکرده و نمی‌کند که به نظر می‌رسد تعبیر صحیح‌تری است. 
طبسی ادامه داد: قرآن کریم سه صفت برای منافقان ذکر فرموده که این سه صفت شامل «صم، بکم، عمی» است یعنی آنان کر و کور و لال هستند که اصم به کر مادرزاد گفته می‌شود، عمی نیز هم بر نابینایی چشم و هم بر نابینایی قلبی اطلاق شده است از این رو رجوع نیز دو نوع است «رجوع عن الشیء» و «رجوع الی الشیء».
تشبیه منافقان به صم، بکم و عمی
وی با طرح این سؤال که چرا خداوند منکران پیامبر و منافقان را با این سه صفت معرفی کرده، اظهار کرد: جواب‌های مختلفی داده شده و برخی گفته‌اند زیرا کلام خدا به گوششان فرو نمی‌رود، برخی فرموده‌اند لال هستند، زیرا اقرار به خدا و رسول ندارند و برخی گفته‌اند کورند چون به ملکوت و عظمت خدا نگاه نکرده‌اند.
وی تاکید کرد: منافقان و یهودیان با حق عناد داشته و دارند و عدم حق‌پذیری و حق‌شنوی آنان نشانه نفاق و کفرشان است و این حالات سه‌گانه نیز اخبار حال این گروه‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: البته برخی این حالات را تبیین حالات آنان در آخرت دانسته یعنی منافقان و یهود در آخرت کر و کور و لال خواهند بود و برخی نیز این تعبیر را محق برای آن هم در دنیا و هم در آخرت روا دانسته‌اند.