نوربخش عنوان کرد:
بازخوانی آثار موسیقی انقلاب اسلامی در بخش چاووش جشنواره «موسیقی فجر»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 30 آذر با حضور حمیدرضا نوربخش، رئیس این دوره از جشنواره و مهدی وجدانی، مدیر روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در ساختمان معاونت هنری ارشاد برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به آسیب‌شناسی جشنواره گذشته «موسیقی فجر» و سایر ادوار برگزار شده آن، گفت: از جمله دغدغه‌های اصلی من به عنوان فردی که در ادوار گذشته این جشنواره در سمت‌های گوناگون با آن همکاری داشتم این است جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» را در طراز فستیوال‌های مطرح و معتبر هنری دنیا برگزار کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که جشنواره «موسیقی فجر» در برخی از ادوار برگزار شده خود پررنگ بوده است و در برخی سال‌ها اینگونه نبوده و همواره با افت و خیزهای همراه بوده است؛ به هر حال با توجه به مشکلات ساختاری که در این جشنواره وجود دارد این امر موجب شده است که جامعه هنری و فعال در عرصه موسیقی چندان اقبالی به آن نشان نداده و رغبتی برای شرکت در آن نداشته باشند.

نوربخش تصریح کرد: به همین دلیل و برای فائق آمدن بر مشکلات موجود بر سر راه جشنواره ریل‌گذاری جدیدی را به انجام رساندیم و از سال گذشته و با تجربه ایجاد بخش جایزه «باربد» پای گذاشتن در این راه جدید آغاز شد. البته تجربه ایجاد این بخش در سال گذشته با ضعف و قوت‌هایی همراه بود و نقدهایی را به همراه داشت که البته درصدد هستیم نقاط ضعف آن را در جشنواره پیش رو برطرف سازیم.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: از جمله تغییرات دیگری که در جشنواره امسال شاهد آن خواهیم بود توجه به این نکته است که چون بخش رقابتی چندان تأثیری در جشنواره نداشت و خروجی مشخصی را نیز به واسطه گروه‌های شرکت‌کننده در این بخش جشنواره شاهد نبودیم لذا بخش رقابتی جشنواره را به فضا و زمان خارج از روال جشنواره منتقل کردیم که در ادامه در مورد کیفیت آن توضیح خواهم داد.

نوربخش افزود: برای رونق‌بخشی بیشتر به جشنواره امسال از فعالان برجسته عرصه موسیقی، چهره‌های نام‌آشنا و پیشکسوت برای حضور در این رویداد بزرگ بین‌المللی دعوت به عمل آمده است تا حتی نسبت به جشنواره سی و یکم نیز شاهد رویدادی متفاوت‌تر باشیم.

بازخوانی آثار موسیقی انقلاب اسلامی در بخش چاووش جشنواره «موسیقی فجر»

رئیس سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در ادامه گفت: همین اندازه که از جشنواره سال گذشته تا به امروز و در ادامه در مورد این جشنواره و سیر تحولاتی آن بحث و بررسی‌های گوناگونی شکل می‌گیرد نشان از آن دارد که این رویداد بزرگ هنری و بین‌المللی توانسته است روند توفیقات روزافزون خود را به‌درستی پشت سر بگذارد.

نوربخش تأکید کرد: تاریخ برگزاری این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» 22 دی تا اول بهمن است که اختتامیه روز اول بهمن‌ماه خواهد بود. بعلاوه 6 سالنی که در جشنواره سی و یکم در اختیار داشتیم امسال یک سالن دیگر نیز در مجموعه فرهنگی برج آزادی نیز برای برگزاری برنامه‌های این جشنواره در اختیار داریم.

مدیرعامل خانه موسیقی اظهار داشت: براین اساس مجموعه اجراهای پاپ جشنواره در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برنامه‌ریزی شده‌اند، تالار وحدت و تالار رودکی اختصاص به گروه‌های ارکسترال، بین‌الملل و موسیقی ایرانی دارند، فرهنگسرای نیاوران میزبان بخش موسیقی بانوان و بخشی از موسیقی ایرانی و نواحی ما خواهد بود و در مجموعه فرهنگی آزادی نیز علاوه بر موسیقی نواحی، اجرای موسیقی تلفیقی را نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال موسیقی ویژه کودکان را نیز خواهیم داشت، گفت: در برج میلاد تهران، بخشی دیگری از گروه‌های ارکسترال و بین‌الملل اجرا خواهند داشت و البته در جشنواره سی و دوم توجه ویژه به موسیقی نواحی اعمال شده است به شکلی که 10 اجرا در این بخش برنامه‌ریزی شده است.

نوربخش ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی یک تم طراحی شده است که در قالب بخش چاووش به بازخوانی نزدیک به 4 دهه تولیدات موسیقی انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت. در این بخش در قالب چند بسته به این موضوع پرداخته خواهد شد که با رعایت کامل حقوق مادی و معنوی آثار شاخص این بخش، این تولیدات را مورد رصد قرار خواهیم داد.

رئیس سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» گفت: جشنواره امسال به مثابه رسمیت یافتن ارکستر ملی ایران در ساختار جدید است که دو اثر جاودانه یکی «نیلوفرانه» و دیگری «شور عشق» از جمله آثار علیرضا افتخاری توسط آن اجرا خواهد شد و در بخش ارکستر سمفونیک تهران نیز آثاری از استاد احمد پژمان اجرا خواهند شد؛ البته یک اجرای این ارکستر به شکل مشترک با ارکستر سمفونیک ایتالیا برگزار خواهد کرد.

نوربخش گفت: یکی از بخش‌هایی که در این دوره از جشنواره آن را مورد تأکید قرار داده‌ایم بخش پژوهشی است که 5 موضوع به عنوان سرفصل برای این بخش در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به «بررسی موسیقی آکادمیک و آموزش آن در دانشگاه‌ها»، «تلفیق مدرنیته در موسیقی معاصر»، «نوآوری در موسیقی ایران» و «انطباق موسیقی با ادبیات ایران» نام برد.

این هنرمند و کارشناس موسیقی در ادامه گفت: از آنجا که جشنواره «موسیقی فجر» فاینال و نقطه پایانی همه جشنواره‌های موسیقی است؛ لذا در نظر داریم برگزیدگان سایر جشنواره‌های موسیقی را نیز در این جشنواره برای اجرای برنامه دعوت کنیم که از فستیوال «موسیقی معاصر» دو گروه، از جشنواره «موسیقی جوان» یک گروه و از جشنواره «موسیقی نواحی» نیز برگزیدگان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

وی به بخش جایزه «باربد» جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری این جایزه در جشنواره با هدف آنکه بتواند بر فعالیت‌های موسیقی سال اثر مطلوبی داشته باشد به انجام رسیده است، به‌ویژه آنکه دوستان فعال در عرصه موسیقی حرفه‌ای شاید آن زمان که در حال تولید آثار خود بودند چندان به این مسئله که باید اثرشان را با همه جزئیات در یک مواجهه داوری اجرا کنند، فکر نمی‌کردند و این بخش از جشنواره این امکان را فراهم کرد تا آثار با وسواس و حساسیت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرد.

نوربخش تأکید کرد: همه آثار تولیدی موسیقی از مهر سال گذشته تا مهر سال بعد آن مورد رصد دبیرخانه جشنواره قرار گرفته است در همه ژانرها که در قالب آلبوم در بازار عرضه شده است که آنها را نیز مورد ارزیابی و داوری قرار خواهیم داد.

وی گفت: در سال گذشته بخشی به نام «نسلی دیگر» در جشنواره داشتیم امسال تصمیم گرفته شد این بخش به شکل مستقل برگزار شود که در قالب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور عده‌ای از جوانان و نسل نوی موسیقی برگزار شد و در اختتامیه نیز از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد؛ این همان بخش رقابتی جشنواره «موسیقی فجر» بود که پیشتر عرض کردم به فضای دیگری خارج از جشنواره منتقل شده است.

نوربخش در مورد برگزاری جشنواره در استان‌های کشور گفت: ما از این اتفاق استقبال می‌کردیم اما گویا هیچ‌یک از مراکز استانی به دلیل ضعف امکانات قادر به پذیرایی از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره نبودند و لذا جشنواره به شکل متمرکز در تهران برگزار می‌شود.

مدیر خانه موسیقی در مورد بلیت‌فروشی جشنواره نیز گفت: صحبت‌هایی با برخی از سیاست‌های مجری طرح بلیت‌فروشی به انجام رسیده که هنوز قطعیت پیدا نکرده است و برای ما ایده‌آل آن است که هر یک از این سایت‌های مجری پیش‌پرداختی داشته باشد تا ما بتوانیم بخشی از هزینه‌های جشنواره را از این راه تأمین کنیم.

امیرسجاد دبیریان