گروه هنر: یک کارشناس سینما و تلویزیون با بیان اینکه «لاک قرمز» بر خلاف بسیاری از فیلمهای اجتماعی نگاهی سیاه و تلخ به معضلات اجتماعی ندارد، گفت: شاخصه ممتاز این فیلم به انتخاب راه صحیح زندگی و خداپسندانه مربوط میشود؛ درست بر خلاف فیلمهای اینگونه که با پوچی و گمراهی شخصیت اصلی به پایان میرسد.
جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره فیلم سینمایی «لاک قرمز» چنین اظهار نظر کرد: «لاک قرمز» یک فیلم اجتماعی انسانمحورانه است که شخصت اصلی آن از میان چالشها، مشکلات شخصی و خانوادگی عبور میکند. در این میان، معضلات اجتماعی نیز بخشی دیگر از توجهات فیلم را شکل میدهد، البته بستر داستان محصور در انواع تلخیها و گرفتاریهای اجتماعی است، ولی قهرمان فیلم با امتیازی که فیلمساز به او داده از مشکلات میگذرد.
اندکی سهلانگاری، فیلم را سیاهنما میکردوی افزود: «لاک قرمز» به دلیل طرح مشکلات یک دختر جوان، گاه تا حد افراط به سمت سیاهنمایی میرود، بهنوعی که انبوه موانع را سر راه دختر قرار میدهد، اما سیدجمال سیدحاتمی که لاک قرمز نخستین ساخته سینمایی اوست، قهرمان خود را در لابلای آسیبها تنها رها نکرده و با یاری عصای مقاومت، وی را به منزلگاه مقصود میرساند. با این توضیح، فیلم با اندکی سهلانگاری میتوانست به یک فیلم سیاهنما یا مرثیهسرا تبدیل شود، لیکن کارگردان آن هوشیارانه از این دو گذشت تا حرفی تازه برای گفتن داشته باشد.
این منتقد سینما ادامه داد: تلاش، مقاومت و مبارزه با دریای مشکلات، حرف اصلی «لاک قرمز» است؛ گرچه فیلمساز برای آسیبشناسی مشکلات شخصی و اجتماعی تلاش درخوری در فیلم نداشته و بسیاری از مسائل در سطحی ابتدایی طرح و رها میشوند لیکن کارگردان چون بنا داشته شخصیت مرکزی «لاک قرمز» را در موقعیتهای دشوار بیازماید، بهنوعی کارش قابل تمجید است، همچنین فیلمساز در پی بازگو کردن تواناییهای انسان برای مقابله با سیاهیهاست؛ خواستهای که در کل به ثمر مینشیند.
انتخاب راه صحیح خداپسندانه آذین درباره رویکرد دینی فیلم هم اینگونه اظهار نظر کرد: توجه درست به انسانها در «لاک قرمز» امتیازی خوبی برای این فیلم است، زیرا شخصیت اصلی با تکیه بر قابلیتها و تواناییهای خدادادی، راه زندگی سلامت را در پیش میگیرد؛ اتفاقی که به واسطه نگاه انسانی و دینی به زندگی حاصل شده است. شاخصه دیگر «لاک قرمز» که آن را از آثار مشابه متمایز و ممتاز میکند به انتخاب راه صحیح زندگی و خداپسندانه مربوط میشود. درست بر خلاف فیلمهای اینگونه که با پوچی و گمراهی شخصیت اصلی به پایان میرسد.
وی یادآور شد: «لاک قرمز» در کل، یک اثر متفاوت در میان آثار رایج سینمای ایران است و کارگردان آن را که نگاه دغدغهمند به مسائل اجتماعی اجتماعی دارد، در حوزه سینما متمایز میکند.
این کارشناس رسانه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «لاک قرمز» به عنوان یک اثر اجتماعی که مخاطب آن جامعه است، توانسته به توفیق برسد؛ گواه این ادعا نیز نگاه مثبت مخاطبان به این فیلم است، البته صاحبنظران، هنرمندان و منتقدان نیز از فیلم استقبال خوبی داشتهاند.
تغییر ذائقه مخاطبان با تولید فیلمهای سبک وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا فیلم در گیشه فروش بالایی نداشته؟ گفت: بازده یک فیلم در گیشه، نشانگر خوب بودن آن اثر نیست کما اینکه بسیاری فیلمهای به ظاهر کمدی در گیشه میلیاردی شدهاند، اما کیفیتشان فاجعه بوده است. نکته دیگر اینکه سینمای ایران به دلیل تغییر ذائقه و سلیقه مخاطب که نشئتگرفته از تولید انواع فیلمهای سبک و سطحی است؛ سحطش کاهش یافته و در نتیجه فیلمهایی نظیر «لاک قرمز» در آن مغفول واقع میشوند. نکته پایانی اینکه شرایط سلامت برای تولید و عرضه آثار سینمایی مهیا نیست بهویژه زد و بندهای پشتپرده توزیع و اکران باعث شده کارها دیده نشود.