کد خبر: ۳۵۶۲۷۷۰
تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
طلایی عنوان کرد:
«جهاد مهربانی»؛ نیازمند برنامهریزی راهبردی
گروه ادب: یک نویسنده و ناشر گفت: طرح «جهاد مهربانی» برای حمایت از کودکان نیازمند برنامهریزی راهبردی و استمرار آن است.
به گزارشکاظم طلایی، نویسنده و ناشر کتابهای کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به طرح «جهاد مهربانی» گفت: تاکنون طرحهای گوناگونی در رابطه با کودکان کار انجام شده است، اما اغلب آنها به نتایج خوبی نرسیدهاند و اگر هم رسیدهاند چون مقطعی بوده، چندان اثرگذار نبوده است؛ از این رو طرح «جهاد مهربانی» باید با برنامهریزی راهبردی به کار خود ادامه دهد و از طرفی هم مستمر باشد، همین استمرار موفقیت آن را رقم خواهد زد. وی با اشاره به ضرورت بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به درس و مدرسه افزود: این کودکان بیش از همه باید به خانواده خود برگردند و در محیطی آرام و امن رشد و پرورش یابند و سپس شرایط تحصیل برای آنها فراهم شود. تحصیل و حضور در مدرسه و فضاهای فرهنگی حق همه کودکان است.
طلایی در ادامه حضور اهالی فرهنگ و ادبیات در میان کودکان کار و مشارکت آنها در طرح «جهاد مهربانی» را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: کودکانی هستند که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری میشوند و یا مراکز و مؤسساتی راهاندازی شدهاند که کودکان کار و یا بازمانده از تحصیل را مورد حمایت قرار میدهند، به نظر میرسد حضور هنرمندان و نویسندگان در چنین مراکزی و ارتباط بیشتر با این کودکان سبب میشود، انگیزه و امید بیشتری برای ادامه زندگی بهتر داشته باشند. همچنین آنها را با رشتههای گوناگون هنر و ادبیات آشنا کنند؛ چرا که ممکن است از میان آنها کسانی باشند که علاقه و استعداد ورود به چنین عرصههایی را دارا باشند.
این ناشر تصریح کرد: این افراد میتوانند خاطرات و اشعار خود را برای این کودکان بیان کنند تا آنها الگو و اسوههای خود را از میان اهل فرهنگ و هنر پیدا کنند و قطعاً این حضور و ارتباط اثرگذار خواهد بود. البته این موضوع منحصر به اهالی قلم و هنر نیست و در شاخههای دیگر نیز چنین افرادی میتوانند اثرگذار باشند.
وی در ادامه درباره ارتباط بیشتر کودکان با حوزه فرهنگ و هنر گفت: من به عنوان یک ناشر میتوانم این کودکان را با صحافی، چاپ و سایر مراحل تولید کتاب آشنا کنم، شاید کودکان و نوجوانانی باشند که علاقه و استعداد ورود به این کار را داشته باشند و با کسب مهارت در آینده نیز بتوانند مسیر کار و زندگی خود را مشخص کنند.
یادآور میشود، در مرحله اول کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل که در مترو در حال دستفروشی هستند شناسایی شده و با استفاده از ظرفیتهای موجود این کودکان تحت آموزشهای تحصیلی و توانمند سازی قرار خواهند گرفت.