گروه حوزههای علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه رویا نمونه خوبی برای ترسیم مرگ است، گفت: انسانهای مادیگرا و کافر در دنیا خواب هستند ولی در هنگام مرگ بیدار خواهند شد ولی این بیداری در آنجا ثمری برای آنان ندارد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی، 13 بهمن در درس تفسیر خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه طور و قسمهایی که در این آیات یادشده است گفت: مراد از کتاب مسطور در آیه دوم میتواند قرآن یا نامه اعمال مومنان و جهنمیها باشد که کتاب مومنان به دست راست آنان و نامه اعمال جهنمیها به دست چپ آنان داده میشود. وی افزود: همچنین منظور از بیت معمور ممکن است کعبه، یا بیت معمور در آسمان چهارم و یا هفتم باشد که اگر مراد، کعبه باشد معمور به حجاج و معتمران است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: گاهی هم بیت معمور را بر عرش تطبیق دادهاند؛ از امام صادق سؤال شد که چرا کعبه را کعبه نامیدند و حضرت فرمود: چون مکعب شکل است و چون بیت معمور، چهارضلع و عرش نیز چهار ضلع دارد لذا کعبه نیز این طور است.
این مفسر قرآن ادامه داد: از امام در مورد علت اینکه چرا عرش، چهار گوشه دارد هم سؤال شد و ایشان فرمودند زیرا مبنای دین چهار کلمه توحید، حمد، نزاهت و تکبیر خداست.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه این سخن کجا و روایات دیگر کجا افزود: امام فرمود جهان روی تسبیح و تحمید و تعلیم تکیه کرده است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سقف مرفوع نیز جای سوگند دار بیان کرد: خدا گاهی به یک مخلوق با وصف خاص سوگند یاد کرده مانند خورشید و شمس با ویژگی که دارد؛ گاهی سوگند به مخلوق همراه با خالق است مانند زمین و خالق آن و بعد از قسم به این پدیدهها نیز، قطعی بودن عذاب خدا در قیامت برای کفار و منافقان را بیان کرده است و طرزی سخن گفته که پیامبر و مومنان در امان باشند.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: عذاب الهی نه در حدوث و نه در بقاء مزاحمی ندارد و هیچ چیزی نمیتواند جلوی آن را بگیرد.
این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر سراببودن کوه در قیامت تصریح کرد: برای ما قابل فهم نیست که کوه به این سنگینی، تبدیل به سراب شود البته برخی گفتهاند که از اول سراب بوده است و ما متوجه نبودهایم.
وی تاکید کرد: پیامبر فرمود «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا» انسان وقتی میخوابد و در عالم خواب چیزی میبیند و وقتی بیدار شد میبیند خبری نیست؛ ما در دنیا خوابیم و هنگام مرگ بیدار خواهیم شد و خواهیم دید خبری در دنیا نبوده است؛ لذا برخی که هم اکنون در بیداری هم، عالم را این طور میبینند.
صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: رویا نمونه خوبی برای ترسیم مرگ است که در برخی روایات نیز بیان شده است و اگر کسی مسئله رویا را به درستی برای خود تحلیل کند بسیاری از این تردیدها برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: در قیامت و دنیا کسانی که ستاری کردهاند خداوند برای آنان ستاری میکند ولی کسانی که آبروی دیگران را بردهاند خداوند هم آبروی آنان را میبرد و در این روز وای به حال کسی که خدا و قیامت را تکذیب کرده است زیرا مکذبین کسانی هستند که با آبروی دیگران بازی کرده و مشغول لهو و لعب و بازی در دنیا بودهاند.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: حال مومنان در هنگام مرگ اینطور است که فرشتگان با سلام آنان را قبض روح میکنند ولی دوزخیان وضعیت دگرگونهای دارند.