آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:
رویا نمونه خوبی برای ترسیم مرگ است/ تبیین مراد از بیت معمور
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، 13 بهمن در درس تفسیر خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه طور و قسم‌هایی که در این آیات یادشده است گفت: مراد از کتاب مسطور در آیه دوم  می‌تواند قرآن یا نامه اعمال مومنان و جهنمی‌ها باشد که کتاب مومنان به دست راست آنان و نامه اعمال جهنمی‌ها به دست چپ آنان داده می‌شود.
وی افزود: همچنین منظور از بیت معمور ممکن است کعبه، یا بیت معمور در  آسمان چهارم و یا هفتم باشد که اگر مراد، کعبه باشد معمور به حجاج و معتمران است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: گاهی هم بیت معمور را بر عرش تطبیق داده‌اند؛ از امام صادق سؤال شد که چرا کعبه را کعبه نامیدند و حضرت فرمود: چون مکعب شکل است و چون بیت معمور، چهارضلع و عرش نیز چهار ضلع دارد لذا کعبه نیز این طور است.
این مفسر قرآن ادامه داد: از امام در مورد علت اینکه چرا عرش، چهار گوشه دارد هم سؤال شد و ایشان فرمودند زیرا مبنای دین چهار کلمه توحید، حمد، نزاهت و تکبیر خداست.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه  این سخن کجا و روایات دیگر کجا افزود: امام فرمود جهان روی تسبیح و تحمید و تعلیم تکیه کرده است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سقف مرفوع نیز جای سوگند دار بیان کرد: خدا گاهی به یک مخلوق با وصف خاص سوگند یاد کرده مانند خورشید و شمس با ویژگی که دارد؛ گاهی سوگند به مخلوق همراه با خالق است مانند زمین و خالق آن و بعد از قسم به این پدیده‌ها نیز، قطعی بودن عذاب خدا در قیامت برای کفار و منافقان را بیان کرده است و طرزی سخن گفته که پیامبر و مومنان در امان باشند.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: عذاب الهی نه در حدوث و نه در بقاء مزاحمی ندارد و هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.
این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر سراب‌بودن کوه در قیامت تصریح کرد: برای ما قابل فهم نیست که کوه به این سنگینی، تبدیل به سراب شود البته برخی  گفته‌اند که از اول سراب بوده است و ما متوجه نبوده‌ا‌‌یم. 
وی تاکید کرد: پیامبر فرمود «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا»  انسان وقتی می‌خوابد و در عالم خواب چیزی می‌بیند و وقتی بیدار شد می‌بیند خبری نیست؛ ما در دنیا خوابیم و هنگام مرگ بیدار خواهیم شد و خواهیم دید خبری در دنیا نبوده است؛ لذا برخی که هم اکنون در بیداری هم، عالم را این طور می‌بینند. 
صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: رویا نمونه خوبی برای ترسیم مرگ است که در برخی روایات نیز بیان شده است و اگر کسی مسئله رویا را به درستی برای خود تحلیل کند بسیاری از این تردیدها برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: در قیامت و دنیا کسانی که ستاری کرده‌اند خداوند برای آنان ستاری می‌کند ولی کسانی که آبروی دیگران را برده‌اند خداوند هم آبروی آنان را می‌برد و در این روز وای به حال کسی که خدا و قیامت را تکذیب کرده است زیرا مکذبین کسانی هستند که با آبروی  دیگران بازی کرده و مشغول لهو و لعب و بازی در دنیا بوده‌اند. 
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: حال مومنان در هنگام مرگ این‌طور است که فرشتگان با سلام آنان را قبض روح می‌کنند ولی دوزخیان وضعیت دگرگونه‌ای دارند.