وی ادامه داد: بهتر این بود که مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره نیز همچون ادوار گذشته آثار رشتههای مختلف شرکتکننده در جشنواره را به تفکیک حوزه و رشته تخصصی آنها مورد ارزیابی قرار داده و به این شکل آثار مورد داوری قرار نمیگرفت.
حسینی در پاسخ به این پرسش ایکنا که آیا با این فرض که قرار است ارزیابی آثار به شکل ترکیبی به انجام برسد بهتر نبود تا دبیرخانه جشنواره موضوعی را برای نهمین دوره خود برمیگزید، گفت: این امر نیز چندان به صلاح نیست و تجربه نشان داده که هنرمندان در برابر تعیین محورهای موضوعی در قالب یک جشنواره و یا رویداد هنری نیز از خود دافعه نشان دادهاند ضمن آنکه جشنواره «تجسمی فجر» باید محلی برای مشارکت همه هنرمندان با همه سلایق و دیدگاههای متفاوت باشد و نباید آن را محدود به موضوع کرد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر قرار باشد رویداد و جشنوارههای مرتبط با هنرهای تجسمی را موضوعی نگاه کنیم که این اتفاق در قالب جشنوارههایی همچون «هنرهای تجسمی جوان» و «هنر مقاومت» در حال وقوع است و مناسبتر آن است که جشنواره تجسمی فجر بدون قید و بندی به شکل موضوع آزاد برگزار شود.
حسینی در ادامه گفت: مسئله دیگری که وجود دارد اینکه در صورت تعیین موضوع برای خلق آثار هنرهای تجسمی ممکن است برخی از رشتههای موجود در این عرصه امکان ورود و خلق آثاری متناسب با طرح موضوع عنوان شده را نداشته باشند و از سوی دیگر برخی از رشتهها از نظر ساختار و ماهیت بسیار نزدیک به موضوع باشند و لذا در یک دوره از جشنواره شاهد فراوانی آثار هنری در قالب رشتهای که بیشترین قرابت با موضوع را دارد خواهیم بود و رویداد هنری عاری از آثار هنری در رشتههایی است که به سبب موضوعبندی چندان قابلیت بروز در یک دوره خاص جشنواره را ندارند.
وی در پایان افزود: به هر حال این تصمیم دبیرخانه جشنواره «تجسمی فجر» نیز برای خود قابل تأمل است و همچنان باید از رهگذر آزمون و خطا به یک موقعیت و ساختار تثبیت شده در برگزاری این جشنواره رسید که امیدوارم در ادوار آتی محقق شود.
یادآور میشود، نهمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی مجتبی آقایی تا 30 بهمن به کار خود در فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر تهران ادامه خواهد داد.
امیرسجاد دبیریان