محمدسعید نقاشیان، داور نخستین جشنواره ملی خط و نقاشیخط «روحالله» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه داوری این جشنواره که در نقطه آغازین است و به همت مرکز فرهنگی دانشجويی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی برگزار میشود، به انجام رسید و هیئت داوران با مجموعه آثاری در بخشهای مختلف این جشنواره مواجه شدند که اغلب آنها قابل تأمل بوده و ارزش هنری قابل قبولی داشت.
وی ادامه داد: بخشهای این جشنواره را خطوط خوشنویسی سنتی به اضافه خط معلی و همچنین نقاشیخط و تایپوگرافی به خود اختصاص میدهند که همگی این بخشها به موضوعاتی پیرامون و در ارتباط با شخصیت حضرت امام(ره) و سیره عملی ایشان میپردازند.
نقاشیان تصریح کرد: به طور مثال در بخش خط
نستعلیق بر طبق موضوعات مندرج در فراخوان شاهد ارسال آثاری از دانشجویان در در قالب
عبارات و اشعاری از دیوان امام(ره) بودیم ولی در بخش تایپوگرافی و نقاشیخط
دبیرخانه این جشنواره، دست هنرمندان دانشجوی شرکتکننده در این جشنواره را باز
گذاشت و آنها را در پرداختن به عبارات، مضامین و یا موضوعاتی مرتبط با حضرت
امام(ره) مخیر کرد.
این هنرمند خوشنویس در ادامه افزود: با وجود
آنکه این جشنواره دوره نخست خود را تجربه میکند اما به نظر میرسد که دانشجویان
که ذوقی در زمینه خط و نقاشیخط دارند توانستند ارتباط خوبی با موضوعات و اهداف
این جشنواره برقرار کنند و لذا با این دورخیزی که در دوره نخست جشنواره بهعمل آمد
در صورت تداوم میتوان آینده درخشانی و پویا و بالندهای را برای آن متصور شد.
وی با اشاره به اینکه مراسم تقدیر از برگزیدگان
این جشنواره و افتتاحیه نمایشگاه آثار برتر، روز چهارشنبه 3 خرداد در فرهنگسرای
نیاوران برگزار خواهد شد، گفت: این جشنواره و بخشهای تدارک دیده شده در آن ظرفیت
مناسبی را برای کار هنری و خلاقه در زمینه نشر اندیشه و آرمانهای امام راحل پدید
آورده است که با توجه به نوپا بودن برای غنابخشی و قوام نیاز به حمایت و توجه
بیشتر مسئولان دارد.
نقاشیان که بیشترین فعالیت حرفهایاش در زمینه
خط معلی است گفت: آثار ارسالی در زمینه خط معلی که به خدمت موضوعات این جشنواره
درآمدهاند بسیار متنوع و چشمنواز بودند؛ این خط قابلیت آن را دارد که در زمینههای
مختلف تزئینی، گرافیکی، طراحی پوستر و اقلام تبلیغاتی با این موضوع خاص مورد
استفاده قرار گیرد.
وی در پایان تأکید کرد: فرم و شیوه اجرای خط
معلی همچنین به گونهای است که از آن میشود در فضاسازی اماکن مذهبی مورد استفاده
قرار گیرد و از خاصیت دکوراتیو آن در ساخت کتیبه برای این اماکن و
همچنین تولید آثار حجمی با مضامین دینی و مذهبی نهایت استفاده را بهعمل آوریم.