گروه حوزههای علمیه: آیتالله حسینی تهرانی از عالمانی است که در دوران پرتلاطم دوره رضاخان و محمدرضا پهلوی بعد از گذراندن دوره ابتدایی در تهران وارد حوزه علمیه شد و علاوه بر آثار فقهی و اصولی و ... چند اثر قرآنی از جمله نور ملکوت از وی بر جای مانده است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) براساس تقویم هجری شمسی، امروز 17 تیرماه سال روز وفات آیتالله حسینی تهرانی است که در سال 1374 و بعد از عمری مجاهدت و تحصیل دار فانی را وداع گفت و در یکی از صحنهای مرقد نورانی و مطهر امام رضا(ع) در مشهد به خاک سپرده شد. آیتالله حسینی تهرانی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی(ره) محسوب میشود که به سفارش وی از حوزه قم به نجف رفت و در آن جا از محضر بزرگانی مانند شیخ عباس قوچانی ؛ وصی قاضی طباطبائی و سید جمال الدین گلپایگانی و شیخ محمدجواد انصاری بهره برد و همین مسئله زمینه تقویت رویکردهای عرفانی را در وی فراهم آورد.
حسینی تهرانی در تهران متولد شد؛ برای تحصیل در حوزه قم وارد این شهر شد و از محضر علامه طباطبایی(ره) و آیت الله بهاءالدینی و حجت کوه کمرهای و دیگران بهره علمی برد سپس راهی نجف شد و بعد از مدتی در سال 1337 هجری قمری به تهران بازگشت و در حالی که در مراتب علمی و عرفانی برجسته ای بود در یکی از مساجد تهران مشغول وظیفه و رسالت امام جماعتی شد.
از وی آثار گرانبهایی از جمله با موضوع ولایت فقیه، شرح فقراتی از دعای افتتاح و ده ها اثر دیگر بر جای مانده است و از جمله آثار وی در تفسیر قرآن تفسیر آیه نور و تفسیری با عنوان نور ملکوت است که در چهار جلد نشر یافته است.
«نور ملکوت قرآن» اثری به فارسی است و قسمت اول از دوره «انوار الملکوت» شامل نور ملکوت قرآن ، نور ملکوت مسجد ، نور ملکوت نماز ، نور ملکوت روزه و نور ملکوت دعا است. در این کتاب بحثهای متعددی از جمله؛ عدم نسخ قرآن، ده اشکال بر مقاله قبض و بسط تئوریک شریعت ، رد نظریه کنترل جمعیت و تحدید نسل ، نقش و موقعیت قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی، احکام قرآن در مورد جهاد ، قتل ، بردگی و فدیه ، تاثیر قرآن در تربیت انسان کامل ، عظمت اخلاق قرآن، بیان کیفیت خلقت انسان و سیارات در قرآن، بحث و اشکال در مورد فرضیه داروین. طریق تشخیص اسرائیلیات از روایات معتبره، سیر قرآن در آیات انفسی و آفاقی صورت گرفته است.
همچنین در این اثر به موضوعاتی مانند؛ بیان محکمات و متشابهات در قرآن، کیفیت قرائت قرآن در نماز و غیر آن، دعوت آیات آفاقیه به توحید و مکارم اخلاق ، عربیت و اعجاز قرآن، عظمت و اصالت قرآن کریم، تاثیر قرآن در تمدن عظیم اسلامی، بیان کیفیت کتابت و طبع قرآن، قاطعیت و واسعیت قرآن عظیم، عدم جواز قرائت قرآن به قرائت غیرمتواتره، مراد از احرف سبعه و کیفیت جمع آوری و تدوین قرآن مجید پرداخته شده است.
این عالم جلیلالقدر در 17 تیرماه سال 1374 دارفانی را وداع گفت و در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب (عتیق) در آستانه کفشداری به خاک سپرده شد.