بی‌نیاز:
فرصت بازخورد محتوایی را نداشتیم/ نوشت‌افزارهایی برای تبلیغ تربیت دینی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سعید ‌بی‌نیاز، مسئول محتوایی تولید 40 نوشت‌افزار اسلامی-‌ایرانی، در نشست خبری رونمایی از این محصولات که امروز یک‌شنبه 12 شهریور‌ماه، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار شد، با اشاره به نحوه تامین محتوای این محصولات اظهار کرد: عناوین‌ این دفتر‌ها شامل «قدم‌های کوچک»، «رنگین‌کمان»، «گنبد مینا»، «یک جهان تماشا توراست»، «نشاط و تندرستی»، «رویش دوباره»، «یادگارهای ماندگار» و «ساده» است.

وی با بیان اینکه در این محصولات به مهارت‌های گوناگونی از جمله مهارت مقابله با مهارت‌های منفی کنترل خشم، مقابله با غمگینی، حل مسئله پرداخته شده است، تصریح کرد: بیشتر تلاش ما این است که بچه‌ها ضمن فراگیری و آشنایی با تربیت اسلامی و دینی در مقابل آسیب‌ها نیز آموزش دیده باشند و در نهایت از آسیب‌های جنسی کودکان هم پیشیگری می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت تفکر انتقادی ایجاد کرده‌ایم که باعث می‌شود که بچه در زندگی زود باور نباشند. این محصولات با کمک کردن به تفکر خلاق و مهارت‌های آموزشی دیگر تلاش و موضوع تخریب محیط زیست به حفظ یوزپلنگ ایرانی و حفظ محیط زیست پرداخته‌ایم.

بی‌نیاز افزود: در دفترهای تندرستی از طنز استفاده کرده‌ایم چراکه زبان طنز مورد علاقه کودکان است و می‌تواند به راحتی مفهوم را منتقل کند. همچنین در دفترهای «یادگارهای ماندگار» به میراث غیر ملموس کشور توجه کرده‌ایم که برخی از آنها شامل شب یلدا، عید نوروز و فرش‌بافی است.

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: در بخش تربیت دینی‌ هم تلاش شده که محتوا به صورت غیر مستقیم به دانش‌‌آموزان منتقل شد و چراکه کودکان در مواجه به مسائل مستقیم گاها مقاومت می‌کنند. در این حوزه مجموعه گنبد مینا را تولید کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه ارزیابی و مطالعه بازخورد محتوای تربیتی این محصولات در کاهش رفتارهای پرخطر و آسیب‌های جنسی کودکان، گفت: از لحاظ علمی باید هرکاری را پایلوت انتخاب کنیم و قطعا در جریان تولید این محصولات به علت زمان کم فرصت ارزیابی و مطالعه محتوایی کافی وجود نداشت و نتوانستیم اینکار را به صورت کامل انجام دهیم.

بی‌نیاز تصریح کرد: تاکید شما در خصوص ضرورت نیازسنجی و مطالعه این موارد در کاهش آسیب‌ها و رفتارهای پرخطر قطعا باید انجام شود و حرف کاملا صحیحی است اما متاسفانه به علت زمان اندک، اینکار انجام نشد؛ البته برخی از این محصولات به صورت علمی و دقیق مورد مطالعه قرار گرفت و بازخوردهای آنان توسط دانش‌آموزان داده شد.

و در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه استقبال کودکان از این محصولات، گفت: در ابتدای ارائه این محصولات به مراکز کانون تمامی دفاتر به فروش رسید که این خود نشان از استقبال خانواده‌ها و کودکان از این آثار را می‌دهد. این استقبال برای ما بهترین جواب مبنی بر استقبال و بازخورد است.

در بخش دیگر این نشست شاپور حاتمی، مدیر هنری نوشت‌افزارهای کانون پرورش فکری با اشاره به تنوعی که در دفترهای امروزی وجود دارد گفت: خوشا به حال کودکان امروز؛ زمان ما این اندازه رنگ و تنوع وجود نداشت، اما ما در این چند سال تلاش کرده‌ایم تا از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در طراحی دفاتر بهره ببریم و امسال به نتایج بهتری در این زمینه رسیده‌ایم.

وی به معرفی همکاران خود در بخش‌های مختلف پرداخت و بیان کرد: سعید بی‌نیاز نویسنده متن‌هایی بوده که بر طرح جلد بعضی از دفاتر نقش بسته و منتشر شده، سحر حقگو هم سرپرست گروه تصویرگران بوده و انتخاب تصویرگرها را بر عهده داشته است. ما خوشبختانه در این پروژه از حضور هنرمندانی بهره برده‌ایم که تجربیات خوبی در زمینه تصویرگری دارند و کارهایشان با مخاطبان اصلی که همان کودکان و نوجوانان هستند، ارتباط برقرار کرده است.

سحر حقگو، تصویرگر این طرح‌ها در این نشست به ضرورت توجه به بازی اشاره و بیان کرد: ما تصویرگران بسیار خوبی داریم که امیدوارم مورد حمایت بخش خصوصی و همچنین متولیان فرهنگی قرار بگیرند تا بتوانیم فرهنگ خود را به بچه‌ها معرفی کنیم و به شادی، محیط‌‌زیست و همچنین بازی توجه بیشتری داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از مفاهیم را از طریق بازی می‌توان به بچه‌ها آموخت.