گروه جامعه: مدیر محتوایی تولید 40 نوشتافزار اسلامی-ایرانی با بیان اینکه به علت زمان اندک فرصت بازخورد دقیق و محتوایی را در خصوص تربیت دینی و جنسی این محصولات نداشتیم، گفت: هرکدام از این محصولات به نوعی یک موضوع را آموزش میدهد که برخی از آنها تربیت دینی به روش غیر مستقیم است.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سعید بینیاز، مسئول محتوایی تولید 40 نوشتافزار اسلامی-ایرانی، در نشست خبری رونمایی از این محصولات که امروز یکشنبه 12 شهریورماه، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار شد، با اشاره به نحوه تامین محتوای این محصولات اظهار کرد: عناوین این دفترها شامل «قدمهای کوچک»، «رنگینکمان»، «گنبد مینا»، «یک جهان تماشا توراست»، «نشاط و تندرستی»، «رویش دوباره»، «یادگارهای ماندگار» و «ساده» است.
وی با بیان اینکه در این محصولات به مهارتهای گوناگونی از جمله مهارت مقابله با مهارتهای منفی کنترل خشم، مقابله با غمگینی، حل مسئله پرداخته شده است، تصریح کرد: بیشتر تلاش ما این است که بچهها ضمن فراگیری و آشنایی با تربیت اسلامی و دینی در مقابل آسیبها نیز آموزش دیده باشند و در نهایت از آسیبهای جنسی کودکان هم پیشیگری میکند.
وی ادامه داد: در بخش بهداشت تفکر انتقادی ایجاد کردهایم که باعث میشود که بچه در زندگی زود باور نباشند. این محصولات با کمک کردن به تفکر خلاق و مهارتهای آموزشی دیگر تلاش و موضوع تخریب محیط زیست به حفظ یوزپلنگ ایرانی و حفظ محیط زیست پرداختهایم.
بینیاز افزود: در دفترهای تندرستی از طنز استفاده کردهایم چراکه زبان طنز مورد علاقه کودکان است و میتواند به راحتی مفهوم را منتقل کند. همچنین در دفترهای «یادگارهای ماندگار» به میراث غیر ملموس کشور توجه کردهایم که برخی از آنها شامل شب یلدا، عید نوروز و فرشبافی است.
این روانشناس بالینی در ادامه گفت: در بخش تربیت دینی هم تلاش شده که محتوا به صورت غیر مستقیم به دانشآموزان منتقل شد و چراکه کودکان در مواجه به مسائل مستقیم گاها مقاومت میکنند. در این حوزه مجموعه گنبد مینا را تولید کردهایم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه ارزیابی و مطالعه بازخورد محتوای تربیتی این محصولات در کاهش رفتارهای پرخطر و آسیبهای جنسی کودکان، گفت: از لحاظ علمی باید هرکاری را پایلوت انتخاب کنیم و قطعا در جریان تولید این محصولات به علت زمان کم فرصت ارزیابی و مطالعه محتوایی کافی وجود نداشت و نتوانستیم اینکار را به صورت کامل انجام دهیم.
بینیاز تصریح کرد: تاکید شما در خصوص ضرورت نیازسنجی و مطالعه این موارد در کاهش آسیبها و رفتارهای پرخطر قطعا باید انجام شود و حرف کاملا صحیحی است اما متاسفانه به علت زمان اندک، اینکار انجام نشد؛ البته برخی از این محصولات به صورت علمی و دقیق مورد مطالعه قرار گرفت و بازخوردهای آنان توسط دانشآموزان داده شد.
و در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه استقبال کودکان از این محصولات، گفت: در ابتدای ارائه این محصولات به مراکز کانون تمامی دفاتر به فروش رسید که این خود نشان از استقبال خانوادهها و کودکان از این آثار را میدهد. این استقبال برای ما بهترین جواب مبنی بر استقبال و بازخورد است.
در بخش دیگر این نشست شاپور حاتمی، مدیر هنری نوشتافزارهای کانون پرورش فکری با اشاره به تنوعی که در دفترهای امروزی وجود دارد گفت: خوشا به حال کودکان امروز؛ زمان ما این اندازه رنگ و تنوع وجود نداشت، اما ما در این چند سال تلاش کردهایم تا از طرحها و رنگهای متنوع در طراحی دفاتر بهره ببریم و امسال به نتایج بهتری در این زمینه رسیدهایم.
وی به معرفی همکاران خود در بخشهای مختلف پرداخت و بیان کرد: سعید بینیاز نویسنده متنهایی بوده که بر طرح جلد بعضی از دفاتر نقش بسته و منتشر شده، سحر حقگو هم سرپرست گروه تصویرگران بوده و انتخاب تصویرگرها را بر عهده داشته است. ما خوشبختانه در این پروژه از حضور هنرمندانی بهره بردهایم که تجربیات خوبی در زمینه تصویرگری دارند و کارهایشان با مخاطبان اصلی که همان کودکان و نوجوانان هستند، ارتباط برقرار کرده است.
سحر حقگو، تصویرگر این طرحها در این نشست به ضرورت توجه به بازی اشاره و بیان کرد: ما تصویرگران بسیار خوبی داریم که امیدوارم مورد حمایت بخش خصوصی و همچنین متولیان فرهنگی قرار بگیرند تا بتوانیم فرهنگ خود را به بچهها معرفی کنیم و به شادی، محیطزیست و همچنین بازی توجه بیشتری داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از مفاهیم را از طریق بازی میتوان به بچهها آموخت.