موسوی‌بلده:
مسابقات قرآن با منافع شخصی برخی گره خورده/ چرا اعتراض نشود مگر معصوم هستیم
سید حسین موسوی بلده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در جریان برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ارومیه، شاهد اعتراض متسابقان به روند داوری رشته قرائت تحقیق بودیم و هنوز هم مسأله داوری رشته تحقیق بحث داغ مجالس و محافل قرآنی است. البته رقابت‌های این رشته همیشه پر سروصدا بوده است، اما امسال کاملا متفاوت بود. 
در همین راستا، سیدحسین موسوی بلده، خادم القرآن به گفت‌وگو با ایکنا پرداخت و ضمن انتقاد از وضعیت مسابقات بیان کرد: با توجه به این که اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم در سال 56 بوده و 40 سال از آن می‌گذرد، اما با فضای مسابقات هم بیگانه نیستم، البته به جد با ساختار مسابقات مخالف هستم و جزء کسانی محسوب می‌شوم که از این قضیه آسیب هم دیده‌ام، اما هر چقدر که اعتراض کردم فایده‌ای نداشته و کسی گوش نمی‌کند.
مسابقات مثل خوره به جان قرائت کشور ما افتاده
وی در ادامه افزود: مسابقات قرآن مثل خوره به جان قرائت قرآن کشور ما افتاده و چون نتیجه آن با زندگی آدم‌ها گره خورده و تمام زندگی قاری، دعوتش برای اجرای محافل و الفاظ و القابی که به او می‌دهند به این مسابقات گره خورده، وقتی اول نمی‌شود، احساس می‌کند دنیا برای او به آخر رسیده و همین مسأله سبب بروز افسردگی‌ می‌شود، فقط کسانی که اول شده‌اند خوشحال می‌شوند و یا از مسابقات و حتی قرائت قرآن زده می‌شوند، گرفتاری‌ها در این زمینه نیز یکی دو تا نیست، هر کجای آن را که دست می‌گذاریم یک مصیبت است.
قاری پیشکسوت قرآن تصریح کرد: بزرگترین مصیبت نیز این است که کسی متاسفانه پاسخ‌گو نیست که بگوید به این دلیل این کار را انجام داده است، شنیدم برخی از دوستان می‌گویند قاری چرا نسبت به نتایج اعتراض می‌کند و ما به چه دلیل باید به شرکت‌کنندگان پاسخ دهیم؟ اما عده‌ای در مملکت ما یاد گرفته‌اند که پاسخ‌گو نباشند و یک طرفه حرف بزنند!
موسوی‌بلده گفت: البته شاید هم از روی دلسوزی باشد، قبول دارم که داور سعی می‌کند همیشه عادل باشد اما انصافاً آن کسی که اول می‌شود آیا واقعا اول است و یا اول شده؟ همین آدم ممکن است در 10 مسابقه دیگر با همین رقبا شرکت کند و در 9 مسابقه نهم یا دهم شود؛ چرا که فقط همان لحظه مهم است.
وی در ادامه و خطاب به داوران بیان کرد: شما که خدا نیستید، علی بن ابی طالب(ع) هم پاسخ‌گو بود و می‌گفت از من سؤال کنید، اما اگر از برخی دوستان ما سؤال شود، ناراحت می‌شوند، علت هم این است که همه در دلمان یک فرعون کوچک داریم و اگر کسی سؤالی بپرسد، ناراحت می‌شویم. بالاخره بحث قدرت مطرح است، وقتی یک نفر به این قدرت رسید خیال می‌کند حرف اول و آخر را او باید بزند و او باید برای زندگی مردم تصمیم‌گیری نماید.
نوسانات این مسابقات زیاد بود
قاری پیشکسوت قرآن در مورد تلاوت متسابقان در چهلمین دوره مسابقات قرآن تصریح کرد: من خودم تلاوت‌ها را گوش دادم، سواد و تجربه من هم کمتر از داوران نیست و کم هم داوری نکرده‌ام، اما نوسانات این مسابقات بسیار زیاد بود و در داوری صد در صد اشتباه صورت گرفته، ضمنا مگر علی بن ابی طالب(ع) یا امام صادق(ع) نمره داده؟ داور نمره داده است.
موسوی بلده بیان کرد: در داوری هم صد رقم فشار مختلف به داور وارد می‌شود، ممکن است، حواسش پرت شود و فکرش جایی مشغول باشد و ...، در همین شرایط ممکن است با یک صدم امتیاز و اختلاف رتبه یک نفر جا به جا شود، با این وضعیت اگر بعدا از او در این مورد سؤال شد باید بگوید پاسخ‌گو نیستم و جواب نمی‌دهم؟
وی در ادامه افزود: صریح بگویم، هرکسی می‌گوید خط‌کش گرفته است و این صدم‌ها را براساس آن خط‌کش نمره داده، اشتباه می‌کند و خود من هم انصافا همیشه نمره که دادم در مقام مقایسه نمره داده‌ام، هر کسی می‌گوید اصول را رعایت می‌کند برای خودش می‌گوید.
پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: من در طول این چند سالی که مسابقات برگزار شده یک یا دو نفر از داوران را دیده‌ام که از روی هوای نفسشان نمره می‌دادند البته به غیر از آنها کسی دیگر را ندیدم، خودشان هم می‌دانستند، دروغ می‌گویند و از روی عدالت نمره نمی‌دهند، اما در کل داوران ما عادلانه نمره می‌دهند، اما اینکه بگویند اشتباه نمی‌کنیم، خنده‌دار است. باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند، بپذیرند که پاسخگو باشند و حرف شرکت‌کنندگان را گوش کنند، مسابقه از حالت خودش دارد، خارج می‌شود، مسابقه‌ای که طرف تمام زندگی‌اش گره بخورد به نفر اولی، این اشتباه و خیانت به مملکت و قرآن است.
وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا افزود: من دندان طمع را از سازمان اوقاف و ... بیرون کشیده‌ام، وقتی دیدم فایده‌ای ندارد، زندگی خودم را می‌کنم. تمام زندگی طرف به اولی بستگی دارد، داوران هم حرف نمی‌زنند چون بالاخره باید بروند و داوری کنند و در طول سال با اوقاف کار دارند و در طول سال منافعشان با این داستان‌ها گره خورده است.
موسوی بلده گفت: داوران نمی‌توانند به وضع موجود اعتراض کنند، چون منافعشان در خطر است، مگر این که پیر شوند و آنها را کنار بگذارند تا این که بالاخره زبان به انتقاد باز کنند وگرنه تا زمانی که منافع خودشان با اوقاف گره خورده است، مصلحت اندیشی آنها باعث می‌شود که اعتراض نکنند و به اعتراضات و انتقادات هم پاسخ‌گو نباشند.
تقلید نیمه کاره از مصری‌ها
قاری پیشکسوت قرآن در ادامه بیان کرد: قبول دارم که سطح تلاوت قاریان در این مسابقات بسیار بالا و بسیار نزدیک به هم است و این نکته مضحک است که در مسابقات داخلی بکش بکش داریم بعد نفر اول که انتخاب می‌شود در مسابقات خارجی یک یا دو رقیب بیشتر ندارد، این یعنی سطح مسابقات داخلی ما بسیار بالا است، اما آقایانی که مسئول هستند باید این سیستم را عوض کنند.
وی تصریح کرد: نفر اول مسابقات نباید همه جا بخواند، در حال حاضر در کشورمان یک نفر را داریم که 35 سال است، تمام مراسم مهم را باید ایشان بخواند، با این وضعیت می‌خندند به ما، در آفریقا، آنگولا، زامبیا و مصر و ... کجای این کشورها یک نفر را می‌گذارند تا همه جا بخواند؟ در مصر هم با عبدالباسط این کار را نکردند، اگر از مصر تقلید می‌کنید و از آنها قرائت قرآن را یاد گرفتید یک مقدار هم به آنجا سر بزنید، اصلا آیا مسابقه قرآن دارند؟ اساتید قرآن با مسابقه جا‌به‌جا می‌شوند؟ عبدالباسط و منشاوی و مصطفی اسماعیل با یکدیگر مسابقه داده‌اند؟
موسوی بلده در ادامه ضمن ارائه راهکار برای برون‌رفت از این مشکل بیان کرد: راهکار این است که اولا مسئولان بخواهند؛ یک وقت یک نفر خواب است می‌شود، او را بیدار کرد، اما کسی که خودش را به خواب زده و منافع دارد، نمی‌شود از خواب بیدار کرد و جرأت هم ندارند که بنشینند انقلابی در این جریان ایجاد کنند، این سیستم فسیل شده، وقتی یک سیستم فسیل شده چه فرقی دارد که این آدم برود و فلانی بیاید، این سیستم فسیل شده است.
نمی‌خواهند این ساختار تغییر کند
وی تصریح کرد: یک نفر نیست که زیر این ساختار بیل بزند و بگوید ساختارتان را عوض کنید، شاید اتفاق مثبتی افتاد. آقایان نمی‌خواهند به این ساختار دست بزنند و آن را بالا و پایین کنند تا بفهمند اشکال کجاست که وقتی یک نفر در مسابقات اول نمی‌شود، احساس می‌کند سقوط کرده؟ در کشور ما قاری بیست و چند سال است که دارد مسابقه می‌دهد، امکانات در جمهوری اسلامی نیز باید به گونه‌ای باشد که طرف وقتی اول نشد، احساس نکند همه چیز به اتمام رسیده، این ساختار و داوری اشتباه است.
موسوی بلده تصریح کرد: نکته دیگر این که وقتی در مورد مسابقات هم حرف می‌زنیم می‌گویند مسابقاتِ قدسی قرآن را با فلان مسابقات ورزشی و جاهای دیگر اشتباه نگیرید، یعنی همگی معصوم هستیم و اگر کسی دست به شما بزند به عصمت بر می‌خورد؟ مسابقه قرآن با مسابقات ورزشی چه فرقی دارد؟ یعنی نمی‌شود به آن انتقاد کرد؟
وی در ادامه افزود: پس زمانی که شما بیمار می‌شوید و قرص می‌خورید یا به اتاق عمل می‌روید آنها شما را به روش قدسی عمل می‌کنند؟ چطور اینجا غرب بد نیست؟ شنیدم که گفته‌اند ایکنا نیز غرب‌گرایانه برخورد کرده، موبایل و ماشین و ... شما غربی است به این جا که می‌رسد و می‌خواهیم در مورد مسابقات صحبت کنیم می‌گویید این الهی و قدسی است و بدان تقدس می‌دهید؟ چه تقدسی؟ شما تقدس می‌دهید که کسی جرأت نکند، نزدیکتان شود.