امرالله شیخیانی:
روانشناسی دینی خداوند متعال را محور تصمیم‌گیری‌ها معرفی می‌کند

امرالله شیخیانی، استاد جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ايكنا، نبأ با بیان اینکه روانشناسی دینی، خداوند متعال را محور تصمیم‌گیری‌ها معرفی می‌کند و بر اساس خواست و رضایت اوست که باید به هر نیاز جهت داد و درباره شیوه ارضای آن تصمیم گرفت، اظهار کرد: ارزش اقتصادی ناشی از نیازهای مادی، ارزش‌های علمی نتیجه نیاز انسان به دانستن، ارزش‌های هنری ناشی از نیاز به تقارن، ارزش‌های اجتماعی ناشی از نیاز انسان‌ها به ارتباط و تأیید، ارزش‌های سیاسی ناشی از نیاز به قدرت و ارزش‌های مذهبی ناشی از نیاز به پرستش است و اقوام و گروه‌های مختلف بر اساس نیاز، به پرستش معبودهای مختلف در طول تاریخ پرداخته‌اند.
وی با بیان اینکه شناخت خلأهای جامعه و تلاش برای پر کردن این کمبودها امری مهم در میزان استقبال و به ثمر رسیدن یک فکر تازه است، عنوان کرد: سهم مردم در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از صرف مزدبگیری و استخدام شدن برای سرمایه‌داران است و اگر اقتصاد کشور به جای اینکه بر پاشنه خواسته‌ها و تمایلات و تصمیمات معدودی سرمایه‌دار بگردد، بر فعالیت‌های اقتصادی توده‌های مردم متکی باشد، نه تنها میزان آسیب‌پذیری آن در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی به شدت کاهش می‌یابد، بلکه با به فعلیت رسیدن توانمندی‌ها و استعدادهای گسترده آحاد مردم، هم تولید ثروت بسیار بیشتر رخ خواهد داد و هم توزیع آن در بدنه گسترده‌تری از مردم اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه، از طریق سازوکاری درون‌زا، عدالت اقتصادی و رفع فقر در جامعه محقق خواهد شد.
شیخیانی در ادامه افزود: بخش عمومی در حوزه نظام اقتصادی که بازیگر آن دولت است، وظیفه تنظیم و تخصیص منابع را به عهده دارد و این کار را از طریق جمع‌آوری مالیات‌ها، تخصیص یارانه‌ها، وضع قوانین و مقررات و محدودیت‌ها و همچنین نظارت‌های مختلف انجام می‌دهد. ممکن است عده بسیاری در این بخش مشغول به کار باشند، اما این افراد شاغل در نهادها و دستگاه‌های دولتی، مستقلاً نقشی در اقتصاد ندارند و به‌عنوان کارگزاران حکومتی به اداره امور اقتصادی کشور می‌پردازند. پس در اینجا مردم عادی نقش خاصی ندارند، بلکه نقش افراد به تبع مسئولیت سازمانی و در چارچوب اختیارات و وظایف آن تعریف می‌شود.
دبیرکل حزب مردم مسلمان ایران اضافه کرد: اما در بخش خصوصی، دو قشر ایفای نقش می‌کنند؛ صاحبان سرمایه و کارگران. صاحبان سرمایه به علت برخورداری از منابع عظیم مالی و پولی و ثروت‌های کلان منقول و غیرمنقول، قدرت کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای بزرگ را دارند و با استفاده از امکانات و تسهیلاتی که بخش دولتی، چه مستقیم و چه از طریق نظام بانکی در اختیار آنها می‌گذارد، می‌توانند کسب و کار خود را گسترش دهند و از این طریق در جریان کلی اقتصاد کشور ایفای نقش کنند.
این کنشگر مسائل سیاسی و اجتماعی بیان کرد: اما در نظام اقتصاد اسلامی که مبتنی بر مشارکت آحاد مردم طرح‌ریزی شده، سهم مردم در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از صرف مزدبگیری و استخدام شدن برای سرمایه‌داران است و تفاوت اصلی نظام اقتصادی اسلام با نظام سرمایه‌داری در این است که رکن اصلی در اقتصاد اسلامی را مردم تشکیل می‌دهند، نه سرمایه و سرمایه‌داران. در نظام اسلامی، همان‌طور که نظام سیاسی بر مشارکت آحاد مردم در انتخابات‌ها و راهپیمایی‌ها و همه‌پرسی‌ها متکی است، نظام اقتصادی نیز بر مشارکت آحاد مردم اتکا دارد و نه مزدبگیری توده‌های مردم.
مردمی‌سازی اسلامی بشارت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است
وی در پایان با اشاره به اینکه لزوم و مشارکت آحاد مردم در اقتصاد ملی، هم در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد و هم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تأکید قرار دارد، اظهار كرد: این بستر به لحاظ قانونی فراهم شده، اما جدای از تلقی‌های نادرستی که بعضی از مسئولان کشور دارند و «مردمی‌سازی اسلامی» را با «خصوصی‌سازی لیبرال» خلط می‌کنند، عمده اقشار مردمی نیز فاقد آگاهی یا توانایی لازم برای مشارکت مستقیم در اقتصاد هستند. از این رو بیشتر مردم و به خصوص جوانان جویای شغل، به جای اینکه کسب و کار مخصوص خود را راه‌اندازی کنند، عمدتاً به دنبال استخدام در یک شرکت و نهاد دولتی و یا خصوصی هستند. لذا مردم ما باید باور کنند که می‌شود مزدبگیری نکرد و می‌توان با اندکی نوآوری و خلاقیت و کنار گذاشتن تنبلی و سستی، کارهای بزرگی انجام داد و نقش بسیار مؤثری در تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در جامعه ایفا کرد. کافی است بیشتر از اینها خود را باور کنیم.
محمد عبيدی