وحدت حوزه و دانشگاه، حاکم شدن یک تفکر در هر دو مجموعه است

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بعد از ابداع عنوان «وحدت حوزه و دانشگاه» توسط حضرت امام(ره) تعاریف بسیاری در این راستا ارائه و دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است، عده‌ای تصور کردند که مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه این است که برخی از علوم حوزوی در دانشگاه‌ها تدریس شود و یا بالعکس، یا برخی از اساتید دانشگاه در حوزه حضور پیدا کرده و یا اینکه حوزویان در فضای دانشگاهی حاضر شوند.

وی، با بیان اینکه برخی تصور می‌کردند که مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدت سیاسی و اجتماعی است، اینکه هر دو مجموعه باهم نشست و برخواست کرده و مدیرانی از هر دو مجموعه در حوزه و دانشگاه داشته باشند، خاطرنشان کرد: شاید این موارد مطروحه، از مصادیق جزئی وحدت حوزه و دانشگاه باشند، اما هرگز تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را کفایت نمی‌کنند. مقصود امام(ره) نیز از بیان وحدت حوزه و دانشگاه این نبود که صرفا دانشگاهیان ما حوزوی شده و حوزویان نیز دانشگاهی شوند.

حجت‌الاسلام جلیلی، با بیان اینکه معتقدم وحدت حوزه و دانشگاه در حقیقت حاکم شدن یک تفکر، جهانبینی و به اصطلاح ایدئولوژی واحد در هر دو مجموعه است، بیان کرد: به زعم بنده، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه جهت‌گیری حوزه و دانشگاه در یک سمت و سو قرار گیرد، چرا که نظام حاکم، نظامی الهی بوده و از این‌رو جهت‌گیری‌های حوزه و دانشگاه نیز باید الهی باشد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نورآذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه برای ارزیابی وضعیت فعلی وحدت حوزه و دانشگاه باید میزان موفقیت هر دو مجموعه در راستای رساندن انسان به حیات طیبه و مقام قرب الهی را سنجش کنیم، گفت: اینکه دانشگاه یا حوزه چه میزان موفق شده که هم خود را در راستای حیات طیبه ارتقا دهد و هم اینکه در رساندن جامعه به حیات طیبه چه نقشی داشته است، می‌تواند در ارزیابی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

 حجت‌الاسلام جلیلی یادآور شد: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدتی بر مبنای ایدئولوژی واحد است که پشتوانه عقلانی نیز داشته باشد، بر همین اساس هر دو مجموعه باید دانش‌آموختگان خود را در راستای رسیدن به مقام قرب الهی، حیات طیبه و زندگی معنویت محور هدایت کنند؛ اگر خروجی دانشگاه بدین شکل باشد توانسته‌ایم که در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه موفق باشیم.

 وی اضافه کرد: اینکه دو مجموعه دست به دست هم دهند تا جامعه را به سمت رشد، تعالی و پیشرفت حتی از جنبه مادی که ابزاری برای رسیدن به معنویات می‌باشد، سوق دهند نیز مصداقی برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است، از این رو اگر حوزه و دانشگاه در مقابله با مشکلات یک موضع واحد داشته باشند در این صورت می‌توان گفت که وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است، وگرنه هنوز زمان زیادی مانده تا این موضوع محقق شود.

 حجت‌الاسلام جلیلی، گفت: برای تحقق نگاه حداقلی در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه راهکارهای مختلفی چون تشکیل کارگروه‌های حوزه و دانشگاه را می‌توان عنوان کرد؛ اما قبل از دانشگاه باید توجه ویژه‌ای در این راستا به مدارس شود. چرا که منابع در آموزش و پرورش به طور معمول با نگاه اومانیستی تدوین شده است.

 وی با اشاره به منشور حقوق شهروندی امام سجاد(ع) و با تاکید بر استفاده از این آموزه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، گفت: هنوز هم تصمیم‌هایی گرفته شده و پیوست‌های فرهنگی دینی لحاظ نشده و ظاهر قضیه، پیشرفت را نشان می دهد اما فاقد پیوست های دینی و فرهنگی است.

 وی با بیان اینکه آموزه‌های دینی و وحیانی به نحو اصیل و ناب در متن حوزه تحصیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اگر مدیر متعهد باشد که یک لازمه‌ آن مرتبط بودن با حوزه علمیه است، درنتیجه خروجی مجموعه و تصمیم‌گیری نیز عدالت محورانه خواهد بود.

 این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: اگر مبنای حرکتی هر کدام از این مجموعه دانشگاه و حوزه الهی باشد، درنتیجه اشخاص با درنظر گرفتن مبانی اعتقادی و دینی وارد عمل شده و در مسئولیت خویش خیانت نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام جلیلی، بیان کرد: تمدن مطلوب در حقیقت توسعه همه جانبه‌ حیات بشری است که محورهای آن عدالت، اخلاق و رفاه است، اگر بخواهیم این را اسلامی کنیم باید عنصر معنویت و تحقق ارزش‌های الهی را مورد توجه قرار دهیم.

 وی ادامه داد: رسیدن به این تمدن مطلوب و اسلامی با شعار، ظواهر یا نوشتن چند حدیث در دانشگاه و یا رشد علمی، فلسفی و صنعتی صرف، محقق نمی‌شود، بلکه لازمه تحقق تمدن اسلامی مرتبط شدن نیت‌های حوزه و دانشگاه است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نورآذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید علوم و فنون لازم این تمدن اسلامی را ایجاد کنند، چرا که متون آموزشی ما برگرفته از منابع غربی است، گفت: حوزه‌های ما بازنشرکنندگان میراث گذشتگان بوده و دانشگاه‌های ما نیز متون غربی را بازنشر می‌کنند.