صبر و تقوا؛ دو عامل جلب مدد الهی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه اول دی‌ماه، گفت: خداوند در آیه 125 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ» آرى اگر صبر كنيد و تقوا پیشه کنید و با همين جوش و خروش بر شما بتازند، همانگاه پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار يارى خواهد كرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: الله تعالی رمز پیروزی مسلمانان را در دو چیز قرار داده است، یکی صبر و دیگری تقوا؛ این دو امر، باعث می‌شود تا مدد و نصرت الهی نصیب ما شود و وقتی مدد الهی نصیب ما شد، پیروزی هم به‌دنبال آن می‌آید.
وی اظهار کرد: صبر به‌معنای آن است که در اطاعت، ترک معصیت و هنگام مصائب و مشکلات انسان پایداری اختیار کند و ثابت‌قدم بماند؛ صبر یعنی نافرمانی خدا و حضرت رسول را نکنیم، علی‌رغم اینکه نفس ما را به گناه وادار می‌کند مرتکب گناه نشویم، در مقابل وساوس نفس و دسیسه‌های شیطان استقامت و ایستادگی کنیم. صبر به معنای آن است که ما در مقابل بلاها، آفات‌ و مصائب از خود بی‌صبری نشان ندهیم.
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان ادامه داد: صبر از صفات بسیار بزرگ پروردگار و چنان نعمت بزرگی است که به هر کسی داده شود بزرگ‌ترین نعمت به او داده شده است. صبر نعمت بسیار بزرگ، فراگیر و وسیعی است.
وی افزود: اقتضای صبر آن است که وقتی نفس اماره ما را به سوی گناه، حیف و میل اموال مردم، غیبت، تهمت، خیانت و راه‌های ناجایز دعوت می‌دهد، تحمل و ایستادگی کنیم و خواسته نفس را برآورده نکنیم. انسانی که از خواسته‌های نفسانی پیروی کند نمی‌تواند جزو صابران و متوکلان باشد.
مولوی عبدالحمید «تقوا» را دومین عامل مهم در پیروزی مسلمانان و جلب نصرت‌های الهی دانست و بیان کرد: تقوا این است که انسان از حقوق‌الله، حقوق‌الناس و از خلاف شرع و خلاف سنت پرهیز کند. هرگاه صبر و تقوا با هم باشند، مایه پیروزی هستند. نصرت الهی با صبر و تقوا نصیب انسان‌ها می‌شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار کرد: در جنگ بدر مسلمانان با آن‌که در مقایسه با دشمن از تعداد و تجهیزات بسیار اندکی برخوردار بودند، اما در نتیجه صبر، تقوا و اطاعت از حضرت رسول(ص) به پیروزی رسیدند. اما از طرف دیگر، شکست مسلمانان در جنگ احد، در نتیجه نافرمانی و بی‌صبری بود؛ در این جنگ عده‌ای در مقابل فرمان حضرت رسول صبر نکردند و از خواهش خود پیروی کردند.