گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا هر چقدر بتوانیم میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایستهای برقرار و بتوانیم انس و الفت بین این دو را ایجاد کنیم در تحقق هدفهای تربیتی موفقتر خواهیم بود.

به گزارش
ایکنا؛ با نگاهی به نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون خواهیم دید که مسجد در تمامی فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و حتی جهادی نقش کلیدی و به عنوان محور همه این فعالیتها بوده است؛ مساجد با قدرت معنوی خود همواره توانستهاند بسیاری از جوانان را متدین، معتقد، فعال و عالم پرورش دهند و در این میان ضرورت برنامهریزی برای تربیت این جوانان و نوجوانان به مساجد بیش از پیش احساس میشود.
بر همین اساس گفتوگویی را با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، داشتیم تا نحوه تبیین کارکردهای مساجد را برای دانشآموزان در سند تحول تشریح کند. وی در این باره به
ایکنا؛ گفت: ما بر اساس سند تحول آموزش و پرروش، مدرسه را به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی محله مشخص کردهایم؛ بر همین اساس شرط تحقق این شعار که در سند تحول آمده، همکاری با نهادهای محلی به ویژه مسجد به عنوان یکی از محلهای تربیتی و اثر گذار برای بچهها است.
یزد موفق در تعامل بین مسجد و مدرسه
بطحایی با بیان اینکه همکاری مساجد با مدارس میتواند در تحقق شعار سند تحول تربیتی دانشآموزان اثرگذار باشد، افزود: متاسفانه تا به امروز این اتفاق رخ نداده است؛ البته در برخی از شهرها و محلهها به صورت خودجوش شاهد این اتفاق هستیم؛ به عنوان مثال در برخی از بازدیدهایی که به شهر یزد داشتیم شاهد این بودیم که مسجد در کنار مدرسه و مدرسه در کنار مسجد تعاملات خوب تربیتی را برقرار کردهاند و اقدامات خوبی را در این حوزه انجام میدهند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تاکنون به صورت نظامند در سطح کشور چنین کاری انجام ندادهایم، تصریح کرد: ما در کارگروههای سند تحول یکی از محورهایی که دنبال میکنیم این است که مسجد به عنوان مهمترین کانون تربیتی در محله باید در کنار مدرسه و مدرسه در کنار مسجد باشد. آنها باید یک کار مشترک و یکپارچهای را انجام دهند.
بطحایی با بیان اینکه تعامل و به مشارکت گذاشتن امکانات و منابع دو نهاد مسجد و مدرسه با هم میتواند جهش جدیدی را برای حوزه تربیت در منطقه و محله ایجاد کند، اظهار کرد: امیدوارم با استفاده از تجربهای که در برخی از استانها همچون استان یزد رخ داده است، این موضوع را تقویت کنیم. به عنوان مثال در برخی از آنها مسجد و مدرسه درب مشترک دارند، یعنی مراسمات مذهبی همچون نماز مدرسه در مسجد انجام میشود و مدرسه برای خودش نمازخانه نساخته است؛ در این مدارس بچهها برای اقامه نماز به مسجد میروند و همچنین مراسمات مذهبی مدرسه در مسجد برگزار میشود.
وی بیان کرد: قطعا هر چقدر بتوانیم میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایستهای برقرار و بتوانیم انس و الفت بین این دو را ایجاد کنیم حتما در تحقق هدفهای تربیتی موفقتر خواهیم بود. قطعا فعالیت مشترک بین مسجد و مدرسه میتواند بهترین جایگاه و بستر جهت بروز خلاقیتها و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم کند.
انتهای پیام