گروه اجتماعی- مسئول برنامهریزی گروههای آموزشی دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر محتوای کتب درسی در سالهای اخیر گفت: باید روشهای تدریس معلمان نیز متناسب با فناوری به روز شود.

به گزارش
ایکنا از زنجان، اکبر شیرزادی 26 آبانماه در دومین گردهمایی کشوری سرگروههای توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان ضمن اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: افزایش سرانه مطالعه در بین دانشآموزان و معلمان از دغدغههای آموزش و پرورش است زیرا ارتقای سطح دانش محور توسعه است.
وی همچنین به سالروز وفات علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: این عالم برجسته کارهای شاخصی در زمینه علوم مختلف انجام داده و با علم و دانش و آثاری که از خود به جای گذاشته از نوابغ کشور محسوب میشود.
شیرزادی در مورد هدف از ایجاد دبیرخانه توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان تصریح کرد: یکی از مطالبات اسناد بالادستی توانمند کردن معلمان است که باید انسانی که در آموزش و پرورش به عنوان معلم از آن یاد میکنیم را توانمند کنیم و یکی از بسترهایی که میتواند اثربخش باشد، فعالیت گروههای آموزشی است.
این مسئول با اشاره به اینکه معلمان از نظر علم تخصصی خود مشکل ندارند، خاطرنشان کرد: این درحالی است ه معلمان در روش و چگونگی ارائه مطلب، نحوه برخورد با دانشآموزان و نحوه استفاده از ابزار و تجهیزات دچار مشکل میشوند و در این راستا گروههای آموزشی به معلم و دبیر کمک میکند که علم خود را به دانشآموزان منتقل کند.
شیرزادی ادامه داد: فضای تعلیم و تربیت امروز مانند یک برکه است که معلمان باید در آن موج و تلاطم ایجاد کنند و تقویت و توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان و مدیران از موارد ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه کتابها و محتوای جدید وارد نظام تعلیم و تربیت شده است، اظهار کرد: دبیرخانه توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان بر این اساس شکل گرفته که افراد مورد نظر وارد عمل شوند و اوضاع را رصد کنند تا تغییر روش تدریس معلمان بر اساس محتوای جدید کتب درسی به درستی شکل گیرد.
این مسئول ضمن تاکید بر توجه به توسعه و تحقیق برای پیدا کردن آسیبها و نقاط قوت و ارائه راهکار برای بهبود عملکرد، بیان کرد: راهنمایی و نظارت بالینی کمکم جای خود را در مدرسه باز کرده و معلمان و مدارس نسبت به این امر اقبال نشان میدهند و نیازمند آن است که روی این موضوع بیشتر کار شود و در کلاسها پذیرای ناظران هستند تا به فرایند یاددهی یادگیری کمک شود .
این مسئول با اشاره به اینکه نحوه برگزاری جشنواره الگوهای تدریس در سه سال گذشته تغییر کرده است، خاطرنشانکرد: یکی از این تغییرات این است که معلمان تجربههای خود در کلاس را ارائه و از تدریس خود در کلاس به مدت ۳۰ دقیقه فیلم تهیه میکنند و قرار است در سال تحصیلی جدید بخش مقالات را دبیرخانه توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان مورد بررسی قرار دهد.
انتهای پیام