آیت‌الله مبلغی:
رویکرد روبنایی در فقه اجتماع غلبه دارد
فقه اجتماع در حوزه جامعیت و عمق لازم را نداردبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو خبرگان رهبری در نشست «ارائه و بررسی سرفصل‌های فقه منزلت اجتماعی» با اشاره به اینکه منزلت اجتماعی یکی از موضوعات فقه الاجتماع است گفت: در هر فقه تخصصی، لازم است در مرحله قبل از ورود به مباحث آن، افزون بر روش‌شناسی، سرفصل شناسی نیز صورت بگیرد. 
وی ادامه داد: این نشست با این هدف برگزار شده تا سرفصل‌های فقه منزلت اجتماعی ارائه و سطح اتقان، انسجام و ادبیات آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به ویژگی‌های سرفصل‌های تهیه و تنظیم شده برای فقه منزلت اجتماعی، گفت: یکی از این ویژگی‌ها، فراهم‌آوری زمینه علمی برای بردن فقه به سمت لایه‌های زیرین روابط اجتماعی و فرایندهای آن با محوریت دو منزلت انتسابی و اکتسابی است.
آیت الله مبلغی در توضیح این فایده، گفت: آنچه اکنون در فقه‌های تخصصی اجتماعی دیگر همچون فقه اقتصاد جریان دارد، پرداختن فقه به مسائل روبنيان اجتماعی با ماهیت‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی است؛ در حالی که فقه الاجتماع به رفتارهایی می‌پردازد که پیرامون موضوعات تشکیل دهنده زیرساخت‌های مناسبات اجتماعی  شکل می‌پذیرند.
وی افزود: این دسته از موضوعات اجتماعی، مناسباتی را پدید می‌آورند که  برحسب ادبیات دینی جریان آن‌ها مشمول سنن الهی اجتماعی است؛ سننی  که جریان آن‌ها قطعی است و فعل و انفعالات مناسبات اجتماعی ذیل آن‌ها انجام می‌گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه ما تا به حال فقه را به سمت رفتارهای مربوط به مناسبات قرار گرفته در لایه‌های زیرین اجتماعی نبرده‌ایم، بلکه تمرکز ما بیشتر معطوف به رو بنیان‌ها بوده است و به همین جهت است که گاه نسخه‌هایی که می‌پیچیم بدون آنکه خود بخواهیم یا بدانیم خلاف سنن اجتماعی الهی است گویا یک نسخه پیچی برخلاف مسیر سیل صورت می‌پذیرد.
وی گفت: فقه الاجتماع از یک طرف مسبوق به علم الاجتماع است و از طرف دیگر سابق بر فقه‌های اجتماعی  دیگر است. البته برخی از فقهای عظام با تیزبینی و زیرکی خاص، مناسبات اجتماعی را خوب می‌فهمند، ولی این حرکت به شکل روتین، جامع و کامل در حوزه‌های فقه ما جا نیفتاده و حرکت حوزوی و فقه‌های ما بیشتر به سمت شاخه‌ها رفته‌اند.
وی گفت موضوعات و افعالی که پیرامون آن‌ها در فقه الاجتماع، بررسی صورت می‌گیرد عمدتاً دارای ماهیت فرآیندی هستند و نه ماهیت انقطاعی.
وی افزود: مقصود از ماهیت فرایندی، ماهیتی است که یک موضوع به دلیل قرار داشتن در یک فرایند اجتماعی در دو وضعیت تأثیرگذاری بر آن فرایند و تأثیرپذیری از آن قرار دارد از این جهت ماهیت آن به صورت منقطع از فرآیند شکل نمی‌گیرد و معرفت ماهیت آن در چارچوب توجه به جایگاه آن در فرایند قابل دسترسی است.
آیت الله مبلغی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما رویدادی را در میان رویدادهای متوالیه و متتابعه (که فرآیندی را تشکیل می‌دهند) می‌خواهیم ماهیت‌شناسی و موضوع‌شناسی کنیم به همین جهت موضوعات فقه الاجتماع عمدتاً موضوعات دارای ماهیت فرایندی هستند.
وی گفت: جایگاه منزلت اجتماعی در رویدادهایی است که در پی هم می‌آیند و در هم تأثیر و تأثر می‌گذارند، و تحت  سنت‌های الهی جریان پیدا می‌کنند. از این جهت مراجعه به تخصص لازم است و گرنه ماهیت فرایندی موضوعات اجتماعی در فقه الاجتماع به دست نمی‌آید.
وی در پایان به ۱۲ فصل برای منزلت انتسابی و ۸ فصل برای منزلت اکتسابی پرداخت و آن‌ها را توضیح داد.
انتهای پیام