بطحایی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:
به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در جهت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های دارای اولویت‌ وزارتخانه متبوع خود، افزود: امسال یکی از سال‌های خوبی بود که در خصوص آشنایی دانش‌آموزان با قرآن قدم‌های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.
وی با بیان اینکه قریب به سه میلیون نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جزء سی قرآن کریم حضور دارند، اظهار کرد: امسال شاهد حضور صدها هزار دانش‌آموز و معلم در طرح جزء سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعاً بی‌سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین کرده است. این نهضت ملی با نگاه سلسله‌مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته به این قانع نیستیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش‌آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند و بتوانند قرآن بخوانند و در آن تدبر کنند. عمل به قرآن اساس و محور احیای قرآن است و باید فکر و عملمان را قرآنی کنیم. باید قرآن را باور کنیم و وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم گفت: این نهضت از آغاز سال تحصیلی 97- 98 و با هدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان، تلاش برای فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌ لازم برای حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت به منظور حفظ آیات و سوره‌های جزء سی‌ام قرآن به‌ صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین اقشار جامعه مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان اجرا شد.

وی تأکید کرد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده طی یک سال تحصیلی 10 درصد دانش‌آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جزء سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش‌آموزان، انتظار می‌رود که در دوره اول و دوم متوسطه نیز این کار انجام شود.

بطحایی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات آن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود. لذا کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌ شده است و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌شوند، برنامه‌ریزی‌‌ها انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه‌های آشنایی با عترت و اهل بیت(ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به‌ ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد سازوکارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای همسو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرایندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقای دانش‌آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدات ایشان، گفت: تأکید مقام معظم رهبری این است که با استفاده از ظرفیت بسیارغنی آموزش و پرورش، می‌توانیم آموزه‌های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امیدواریم در برنامه‌های  درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

بطحایی تأکید کرد: پیش از این رهبر معظم انقلاب از وجود 10 میلیون حافظ قرآن سخن گفته‌اند که به فضل خدا امروز در طرحی با عنوان «جزء سی‌ام» دو میلیون و 800 هزار دانش‌آموز و معلم حضور فعال دارند و یک و نیم میلیون نفر یک‌سوم جزء سی و 450 هزار نفر کل جزء سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته 220 هزار نفر بود.
گفت‌وگو: اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام