وزیر بهداشت تأکید کرد؛
لزوم تدوین 2 واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران برای دانشجویان علوم پزشکی
حکیم پروری به جای طبیب پروری/ لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایرانبه گزارش ایکنا، به نقل از وبدا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز، ضمن با اشاره به لزوم تدوین دو واحد درسی تاریخ پزشکی ایران برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی‌خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.
 
وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزه‌های به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.

وی تصریح کرد: در محدوده استان فارس و استان‌های مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از طریق فراخوان جمع‌آوری و نگهداری کرد.

وزیر بهداشت ضمن تأکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: البته کتاب‌ها، رساله‌ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آن‌ها را به فارسی برگردانیم در حالی‌که در کشور‌های دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.

نمکی بیان کرد: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیه‌های ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، افزود: اطبای قدیم، حکیم بودند، اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت می‌کنیم و جنبه‎های هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آن‌ها از بین می‌بریم.

وزیر بهداشت گفت: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.

علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت‌های پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر می‌‍توان به سمت راه‌اندازی کلینیک‌ها و فعالیت‌های درمانی حرکت کرد.

وی افزود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسئولان موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال و گفتگو پیرامون بخش‌های مختلف این مرکز، از موزه مشاهیر پزشکی فارس دیدن کرد.

در این بازدید، فعالیت‌های موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال، نقش این مرکز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهش‌های مرتبط با تاریخ پزشکی و تبیین تاریخچه پزشکی فارس، نشست‌های ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مرکز اسناد، برنامه‌های پیش رو برای آینده، چالش‌ها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت معرفی شد.

انتهای پیام