گروه سلامت ــ وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تدوین دو واحد درسی تاریخ پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی، بر حکیمپروری به جای طبیبپروری تأکید کرد.

به گزارش
ایکنا، به نقل از وبدا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز، ضمن با اشاره به لزوم تدوین دو واحد درسی تاریخ پزشکی ایران برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بیخویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.
وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزههای به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.
وی تصریح کرد: در محدوده استان فارس و استانهای مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که میتوان آنها را از طریق فراخوان جمعآوری و نگهداری کرد.
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: البته کتابها، رسالهها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالیکه در کشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.
نمکی بیان کرد: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیههای ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، افزود: اطبای قدیم، حکیم بودند، اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت میکنیم و جنبههای هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آنها از بین میبریم.
وزیر بهداشت گفت: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.
علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیتهای پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر میتوان به سمت راهاندازی کلینیکها و فعالیتهای درمانی حرکت کرد.
وی افزود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانشآموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسئولان موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال و گفتگو پیرامون بخشهای مختلف این مرکز، از موزه مشاهیر پزشکی فارس دیدن کرد.
در این بازدید، فعالیتهای موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال، نقش این مرکز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهشهای مرتبط با تاریخ پزشکی و تبیین تاریخچه پزشکی فارس، نشستهای ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مرکز اسناد، برنامههای پیش رو برای آینده، چالشها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت معرفی شد.
انتهای پیام