گروه جامعه ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امروز در حکمی به حجتالاسلام محمدمهدی تجریشی دستور تاسیس «بنیاد نهضت» را صادر کرد و ضمن امضای تفاهمنامه جامع همکاری مشترک میان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه بر توسعه همکاریهای سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزههای علمیه تأکید کرد.

به گزارش
ایکنا؛ صبح امروز 13 آبانماه، حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام محمدمهدی تجریشی را مأمور کرد تا مقدمات تأسیس «بنیاد نهضت» را فراهم کند.
در حکم حجتالاسلام قمی خطاب به حجتالاسلام تجریشی آمده است: نظر به اهمیت امر تربیت بهویژه در حوزه نخبگان و ضرورت شکلدهی جریان انسانی انقلابی در محیطهای حوزوی، دانشگاهی و دانشآموزی، همچنین با توجه به ضرورت کادرسازی تخصصی برای عرصههای فرهنگی نهضت اسلامی و با توجه به مصوبه هیئت امنای سازمان(به تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۸) از جنابعالی میخواهم تا مقدمات تأسیس «بنیاد نهضت» را تمهید نموده و ظرفیتهای مختلف سازمان را در مقوله تربیت و کادرسازی ذیل این بنیاد به نحو احسن به کار گیرید. بدیهی است هدایت و راهبری ظرفیتهای موجود سازمان از زمان صدور این ابلاغیه بر عهده جنابعالی است و از ارکان سازمانی مرتبط نیز هماهنگی و همکاری مقتضی را انتظار دارم.
امضای تفاهمنامه جامع همکاری مشترک میان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه
همچنین، امروز، 13 آبانماه، در نخستین جلسه ستاد همکاریهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، تفاهمنامه جامع همکاری مشترک میان این دو نهاد به امضا رسید. اولین جلسه ستاد همکاریهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، با حضور آیتالله علیرضا اعرافی و حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی و معاونان این دو نهاد حوزوی تشکیل شد. در این جلسه تفاهمنامه جامع همکاری مشترک به منظور گسترش و ارتقای سطح همکاری و بهره گیری مناسب از ظرفیتها، امکانات و توانمندیهای این دو نهاد در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی - تبلیغی، هنری و رسانهای به امضا رسید.
همکاری در تالیف، ترجمه و نشر معارف ناب اسلامی، شناسایی و بکارگیری اندیشمندان، فضلا و اساتید در جلسات علمی و ترویجی، توانمندسازی مهارتی و معرفتی حوزویان متناسب با نیازهای جدید تبلیغ دین و شبهات روز، تسهیل ارتقاء تحصیلی مبلغان، رصد و نیازسنجی وضعیت فرهنگی کشور و تعیین اولویتهای تحقیقاتی مشترک، برگزاری جشنوارهها، همایشها و کرسیهای نظریه پردازی در موضوعات مورد توافق طرفین و حمایت از طرحهای پژوهشی مورد نیاز با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از جمله محورهای علمی، آموزشی و پژوهشی این تفاهمنامه است.
همچنین بهینهسازی، هماهنگی و ارتقای مجموعههای فعال در زمینه پاسخگویی به شبهات، برنامهریزی جهت حضور پایدار طلاب و روحانیون در آموزش و پژوهش و ارتقای کمی و کیفی مدارس وابسته به مرکز مدیریت و سازمان و گسترش روابط پژوهشی انجمنهای علمی حوزه با مراکز پژوهشی سازمان در این تفاهمنامه مورد تاکید قرار گرفته است.
دیگر محورهای فرهنگی، هنری و تبلیغی این تفاهمنامه شامل توسعه و ارتقای فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی روحانیون در مساجد و هیئات بر پایه امامت، راهاندازی، حمایت و پشتیبانی از گروههای تبلیغی در حوزه عمومی و تخصصی، تدوین و اجرای مدل تحول اجتماعی با موضوع نهاد دین بهویژه مسجد، تربیت و توانمندسازی طلاب در حوزه تبلیغ نوین با تکیه بر هنر و رسانه انقلابی در عرصههای داخلی و بین المللی، حمایت و تشویق از تشکلهای فرهنگی با تأکید بر تشکلهای فعال در حوزه خدمات اجتماعی و گفتمان انقلاب اسلامی، جذب و سازماندهی فضلا و دانش آموختگان حوزه جهت حضور هدفمند تبلیغی در نقاط مورد نیاز سراسر کشور، ارتقای مهارتی و ماموریتی ائمه جماعات و علمای بلاد و جذب روحانیون نخبرای حضور مؤثر تبلیغی در محلات شهری و روستایی، ترویج گسترده مفاهیم قرآنی بر پایه نهضت تفسیر قرآن کریم با بهره گیری از مفسرین و مراکز تخصصی و تقویت مراکز مشاوره دینی با بهره گیری از ظرفیت مراکز مشاوره حوزههای علمیه است.
از جمله محورهای اجرایی، مدیریتی و رسانهای این تفاهمنامه استفاده متقابل از ظرفیتها و اماکن آموزشی، پژوهشی، اردویی و رفاهی، پوشش خبری مشترک رسانهای برنامهها و فعالیتها و گفتمانهای مورد نظر، برگزاری جلسات هم اندیشی بین معاونین و مدیران ارشد یکدیگر جهت همافزایی و تبادل اطلاعات، بهرهبرداری مناسب از منابع انسانی حوزهها در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی، با هماهنگی کانون دانشآموختگان حوزه، تسهیل و توسعه بکارگیری طلاب بهعنوان نیروهای امریه در فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی، علمی و پژوهشی، تبادل بانکهای اطلاعاتی مرتبط و ایجاد بانک ایدههای فرهنگی و تبلیغی مفید، تقویت صندوقهای توسعه تبلیغی به منظور تأمین منابع پایدار مراکز دینی و مساجد کشور و بهره گیری از ظرفیت کانون دانش آموختگان حوزههای علمیه در تأمین نیروی انسانی کارآمد عرصه تبلیغ است.
عزم جدی سازمان تبلیغات اسلامی برای فعالیت در عرصههای نوین تبلیغی
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی در نخستین جلسه همکاریهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ دین را یکی از مهمترین لازمههای دستگاه حوزه و نهاد علم دین دانست و اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، تبلیغ لازمه اصلی و حقیقی علم دین است. یعنی تبلیغ رسالت درجه دو طلاب نیست، بلکه سطحی از تبلیغ متوجه همه طلاب، حتی شاغلان حوزوی میشود.
حجتالاسلام والمسلمین قمی با اشاره به ساحتهای مختلف تبلیغ که برای طلاب وجود دارد، بیان کرد: طلاب و روحانیون باید سررشتهدار فعالیتهای فرهنگی تبلیغی در کشور باشند. سازمان تبلیغات اسلامی برای فعالیت در عرصههای نوین تبلیغی عزم جدی دارد. برای این که بتوانیم با ابزارهای مختلف رسانهای، فرهنگی و هنری وارد عرصههای جدید صنایع فرهنگی و امور تبلیغی بشویم، برنامههای جدی داریم و در این راستا مرکز رصد فرهنگی ایجاد شده است. در لشکرکشی بزرگ فرهنگی که میخواهد مسیر پیچیده تمدنسازی را دنبال کند، نباید منفعل باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین قمی در بخش دیگری از سخنان خود آمادگی سازمان تبلیغات اسلامی را برای توسعه همکاری با مرکز مدیریت حوزههای علمیه اعلام کرد و گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی، اتفاقهای بزرگی باید در حوزههای علمیه رقم بخورد و دستگاههای حاکمیتی باید در این مسئله کمک کنند. سازمان تبلیغات اسلامی با اراده قدرتمند، فراتر از قالبهای تفاهمنامه و برنامههای پنج ساله میتواند در این اتفاق مهم حیات بشری نقشآفرینی کند. چشمهای امید زیادی به اتفاق تحولی در حوزههای علمیه دوخته شده و ما توقع داریم در این اتفاق تحولی سهیم باشیم.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه میان سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه، اظهار کرد: درست است که برنامه پنج ساله میان این دو نهاد به تفاهم میرسد، ولی امیدواریم پایان سال ۹۹ اولین ثمره این برنامهها ملموس و قابل ارزیابی باشد.