چرا مخاطبان عامه‌پسند شده‌اند/۱۸
رمان‌های عامه‌پسند؛ آثار تاریخ مصرف‌داری که فراموش می‌شوند

رمان‌های عامه‌پسند؛ آثار تاریخ مصرف‌داری که فراموش می‌شوندسیدهاشم حسینی، نویسنده برگزیده رمان در جشنواره داستان انقلاب در گفت‌وگو با ایکنا درباره رمان‌های عامه‌پسند گفت: داستان‌های عامه‌پسند در کشور ما بیشتر موضوعات عاشقانه را شامل می‌شود که برای مخاطبان جوان جذابیت بیشتری دارد و برخی آن را با اشتیاق بسیاری می‌خوانند، اما این نوع از آثار به گونه‌ای تاریخ مصرف دارند و در ذهن خواننده ماندگار نمی‌شود و فقط جنبه سرگرم‌کنندگی دارد.

وی در ادامه افزود: این داستان‌ها همچنان رواج دارند، همانطور که از گذشته نیز وجود داشته‌اند، اما نمی‌توان انتظار داشت که این قصه در ذهن خواننده ته‌نشین شود و بخواهد آن را بار دیگر بخواند یا یادآوری کند.

حسینی با اشاره به دلایل رواج این آثار گفت: سبک کاری برخی نویسنده‌ها همین است که آثار عامه‌پسند بنویسند و شاید اگر از آن‌ها بخواهید که به گونه‌های دیگر ادبیات بپردازند، نتوانند این کار را انجام دهند، بنابراین با توجه به اینکه این آثار، سبک و گونه‌ای از ادبیات است، نمی‌توان به وجود آن ایراد و اشکال وارد کرد، زیرا مخاطبان خود را دارد و بسیاری با همین کتاب‌ها، کتابخوان شده‌اند. گلایه کردن و یا نگرانی از وجود چنین آثاری، قانع‌کننده نیست، زیرا نویسندگان این آثار با به دست آوردن موفقیت در جذب مخاطب و فروش بالا، علاقه‌مند می‌شوند که نگارش این آثار را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: من هیچ وقت علاقه‌مند نبودم و نیستم که به سمت نوشتن داستان عامه‌پسند بروم، زیرا می‌خواهم داستان‌هایم در ذهن مخاطبانم بماند و بسیار دیده‌ام کسانی را که در نوجوانی و جوانی این داستان‌ها را می‌خواندند و پس از چند سال که ذائقه و سلیقه‌شان رشد و تکامل پیدا کرده، دیگر نتوانسته‌اند خواندن این داستان‌ها را ادامه دهند، زیرا از نظر محتوا بسیار سطحی هستند. این مسئله را در رابطه با فیلم و موسیقی نیز وجود دارد که ماندگار نمی‌شوند و تاریخ مصرف دارند.

به گفته این نویسنده، کتاب‌هایی مانند «مردگان باغ سبز»، «آه باشین»، «من چراغ‌ها را خاموش می‌کنم» و «سوران سرد» از جمله آثار خوبی هستند که با گذشت سال‌ها از انتشار آنها، همچنان ماندگار و خواندنی هستند، اما متأسفانه در جامعه کمتر به این آثار بها داده می‌شود، در حالی که این آثار ارزشمند باید در محافل نقد و معرفی کتاب‌ها و یا از طریق رسانه‌ها به خوبی معرفی شوند تا مخاطبان آنها را بشناسند.

حسینی ادامه داد: متأسفانه برخی ناشران فقط به فکر سود و فروش کتاب هستند و برای آن‌ها محتوا اهمیتی ندارد و اینکه برای کدام نویسنده است، اتفاقاً از آثاری که عامه‌پسند باشد، برای انتشار و فروش آن‌ها استقبال بیشتری می‌کنند و نیاز به تبلیغ هم ندارند، چون به نوعی از بازار فروش این کتاب‌ها مطمئن هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، هر چند به قیمت نازل شدن سطح سلیقه و ذائقه مردم تمام شود. اغلب این کتاب‌ها از نظر جلد شبیه هم هستند، طراحی آن‌ها نیز همانند محتوای آنها، بازاری است و با قیمت مناسب نسبت به سایر کتاب‌ها به فروش می‌رسد.

این نویسنده در ادامه با تأکید بر نقد آثار ادبی گفت: نه تنها این آثار بلکه همه آثار ادبی باید از طرف منتقدان مورد بررسی و نقد قرار گیرند، تا آثار در هر گونه ادبی چه عامه‌پسند و چه نخبه‌پسند و جدی ارتقا و رشد پیدا کنند، در این صورت است که می‌توانیم جامعه‌ای اندیشمند و متفکر داشته باشیم که در برخورد با اتفاقات و رخدادهای زندگی فردی و اجتماعی خود رفتار مناسبی نشان می‌دهد. رفتارهای احساسی و عاطفی در برخورد با رخدادها به صلاح جامعه نیست.